Wgrudniu ub.r. weszło w życie rozporządzenie Ministrów Infrastruktury oraz Administracji i Spraw Wewnętrznych zmieniające niektóre przepisy rozporządzenia z dnia 31.07.2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych. Poza drobiazgami istotnymi chyba tylko dla zdających właśnie egzamin na prawo jazdy (jak np. zmiana określenia „materiały niebezpieczne” na „towary niebezpieczne”) nowe uregulowania wprowadzają kilka znaków drogowych oraz tabliczek informacyjnych. Europejskie standardy w oznakowaniu tuneliCzęść nowych znaków pojawiła się w wyniku dostosowania polskich przepisów do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2004/54/WE w sprawie minimalnych wymagań dla tuneli w transeuropejskiej sieci drogowej. Jest więc jasne, dlaczego wprowadzone elementy oznakowania znane są już tym, którzy podróżowali po drogach zachodniej Europy.Przed tunelem o długości przekraczającej 500 m kierowca zostanie poinformowany o jego rzeczywistej długości przy użyciu tabliczki T-1b. Natomiast w tunelu o długości przekraczającej 3000 m tabliczki takie będą umieszczane co 1000 mjako indywidualny znak, pokazując odległość do wyjazdu na powierzchnię. Do stosowania w tunelach przeznaczony jest też nowy znak drogowy D-50 „zatoka”. Będzie on wskazywał umiejscowienie zatoki, w której można (oczywiście tylko w przypadku awarii) bezpiecznie zatrzymać pojazd, nie utrudniając przejazdu innym kierowcom.W takiej zatoce mogą znajdować się telefony alarmowe oraz gaśnice, o czym informować będzie umieszczona pod znakiem D-50 tabliczka T-33.Kolejna tabliczka T-32 może wskazywać minimalny odstęp od poprzedzającego pojazdu.Oznakowanie związane z bezpieczeństwem jazdy w tunelach uzupełni jeszcze jedna tabliczka, która jednak nie odnosi się do wszystkich kierujących, ale wyłącznie do profesjonalistów. Będzie to tabliczka T-31 umieszczana pod znakiem B-13a „zakaz wjazdu pojazdów z towarami niebezpiecznymi” lub znakiem C-17 „nakazany kierunek jazdy dla pojazdów z towarami niebezpiecznymi”. Będzie ona przekazywać przewożącym niebezpieczne ładunki informację o tzw. kategorii tunelu, co pozwoli podjąć decyzję (w zależności od ładunku i kategorii tunelu), czy mogą jechać w jego kierunku, czy też muszą skierować się na objazd. Redakcja „AŚ” wyraża nadzieję, że teraz – kiedy mamy już nowe znaki – budowa tuneli pójdzie jak z płatka…Europa bez granic, za to z fotoradaramiKolejna nowość to znak F-2a nazwany „granica państwa”. Będzie on ustawiany na drogach przekraczających granicę Polski z innymi państwami Unii, a więc tam, gdzie zupełnie nie pasuje dziś żaden z dwu istniejących wcześniej znaków: F-1 „przejście graniczne”oraz F-2 „przekraczanie granicy zabronione”. Ostatni wprowadzony do przepisów znak to nowość wyłączniez nazwy: D-51 „automatyczna kontrola prędkości”, informujący o fotoradarach. Znamy go już dobrze także z polskich dróg.