Ustawa z dnia 22 maja 2003r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz.U z dnia 16 lipca 2003r.).Zgodnie z Art.14 powyższej Ustawy zakład ubezpieczeń wypłaca odszkodowanie w terminie 30 dni licząc od dnia złożenia przez poszkodowanego lub uprawnionego zawiadomienia o szkodzie. W przypadku gdyby wyjaśnienie w powyższym terminie okoliczności niezbędnych do ustalenia odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń albo wysokości odszkodowania okazało się niemożliwe, odszkodowanie wypłaca się w terminie 14 dni od dnia, w którym przy zachowaniu należytej staranności wyjaśnienie tych okoliczności było możliwe, nie później jednak niż w terminie 90 dni od dnia złożenia zawiadomienia o szkodzie, chyba że ustalenie odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń albo wysokości odszkodowania zależy od toczącego się postępowania karnego lub cywilnego. W takiej sytuacji w terminie 30 dni od złożenia zawiadomienia o szkodzie, zakład ubezpieczeń zawiadamia na piśmie uprawnionego o przyczynach niemożności zaspokojenia jego roszczeń w całości lub w części, jak również o przypuszczalnym terminie zajęcia ostatecznego stanowiska względem roszczeń uprawnionego, a także wypłaca bezsporną część odszkodowania.Jeżeli odszkodowanie nie przysługuje lub przysługuje w innej wysokości niż określona w zgłoszonym roszczeniu, zakład ubezpieczeń informuje o tym na piśmie osobę występującą z roszczeniem w terminie o którym mowa powyżej tj., 30 dni od dnia złożenia zawiadomienia o szkodzie, nie później jednak niż w terminie 90 dni, wskazując na okoliczności oraz podstawę prawną uzasadniającą całkowitą lub częściową odmowę wypłaty odszkodowania, jak również na przyczyny, dla których odmówił wiarygodności okolicznościom dowodowym podniesionym przez osobę zgłaszającą roszczenie. Pismo zakładu ubezpieczeń powinno zawierać pouczenie o możliwości dochodzenia roszczeń na drodze sądowej.Dodatkowozakład ubezpieczeń ma obowiązek udostępnić poszkodowanemu lub uprawnionemu informacje i dokumenty, które miały wpływ na ustalenie odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń i wysokość odszkodowania.Z powyższego wynika, że w przypadku Pana szkody zostały przekroczone znacznie wszystkie określone powyżej w Ustawie terminy zarówno co do zakończenia likwidacji szkody jak również udzielenia pisemnej informacji nt. ustalenia odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń i wysokości odszkodowania.W tej sytuacji może Pan wystąpić z pisemną skargą na niezgodne z przepisami prawa działania likwidatorów do Dyrektora jednostki terenowej TUiR WARTA S.A. w której likwidowana jest Pana szkoda. Podobną skargę w formie pisemnej może Pan złożyć do Zarządu TUiR WARTA S.A. na sposób i tryb likwidacji szkody.Ma Pan również prawo do złożenia takiej skargi do Rzecznika Ubezpieczonych do którego obowiązków należy m.in. rozpatrywanie skarg w indywidualnych sprawach zgodnie z Art.20 Ustawy z dnia 22 maja 2003r. o nadzorze ubezpieczeniowym i emerytalnym oraz Rzeczniku Ubezpieczonych.Można wreszcie złożyć skargę do Komisji Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych – centralnego organu administracji rządowej sprawującej nadzór nad funkcjonowaniem wszystkich Towarzystw Ubezpieczeniowych w Polsce.Jerzy BiedaInter Partner Assistance Polska S.A.