- O ile nie stałeś się właśnie właścicielem pojazdu historycznego lub wolnobieżnego, musisz zainteresować się wykupieniem polisy OC
- Termin na wybranie ubezpieczyciela zależy od rodzaju kupionego samochodu. W najlepszej sytuacji są świeżo upieczeni właściciele auta z drugiej ręki zarejestrowanego w Polsce
- Kary za przerwanie ciągłości w ubezpieczeniu OC auta osobowego od 1 lipca 2023 r. wynoszą od 1 tys. 440 zł aż do 7 tys. 200 zł. Po pieniądze może się zgłosić UFG
Każdy pojazd mechaniczny poruszający się po polskich drogach musi mieć ubezpieczenie OC – to wiedzą wszyscy. Nie każdy jednak ma świadomość, w którym dokładnie momencie powstaje obowiązek zawarcia umowy z towarzystwem ubezpieczeniowym. Po miesiącu od zakupu, w dniu rejestracji czy może przed wyjechaniem na drogę? Wbrew pozorom każda z tych odpowiedzi może być poprawna, wszystko zależy bowiem od okoliczności transakcji.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo:
Kto ma obowiązek zachowania ciągłości polisy OC?
Niezależnie od tego, czy pojazd pochodzi z rynku pierwotnego, czy wtórnego, na kupującym spoczywa obowiązek wykupienia polisy OC. Różni się za to czas na zawarcie umowy z ubezpieczycielem – w najlepszej sytuacji są właściciele samochodów historycznych, na których nie ciąży obowiązek zachowania ciągłości ubezpieczenia komunikacyjnego.
Posiadacze pojazdów mechanicznych mają obowiązek zawrzeć umowę ubezpieczenia komunikacyjnego OC w ściśle określonym terminie. Wynika to wprost z ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. Pamiętajmy, że trzeba mieć to ubezpieczenie nieprzerwanie przez cały okres posiadania pojazdu, aż do dnia jego zbycia, demontażu lub trwałej utraty. Jednym z wyjątków są posiadacze pojazdów historycznych, którzy nie muszą zachowywać ciągłości ubezpieczenia. Muszą jednak pamiętać o wykupieniu polisy OC przed wyjechaniem na drogę
– wyjaśnia Damian Ziąber z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG).
Ile mam czasu na ubezpieczenie kupionego pojazdu?
Termin na wykupienie obowiązkowego ubezpieczenia komunikacyjnego OC określa ustawa. Polisy najszybciej powinni zacząć szukać świeżo upieczeni właściciele nowego samochodu z salonu lub używanego auta sprowadzonego z zagranicy. Schemat wygląda następująco:
- kupujesz nowe auto w salonie: ubezpiecz je najpóźniej w dniu rejestracji i zanim wyjedziesz nim na drogę (przed wyjazdem z salonu musisz odwiedzić wydział komunikacji i uzyskać tablice rejestracyjne);
- sprowadzasz używany samochód z zagranicy: ubezpiecz je przed zarejestrowaniem pojazdu w Polsce (uwaga: jeśli auto pochodzi spoza obszaru EOG*, przed wjazdem do Polski wykup Zieloną Kartę lub tzw. ubezpieczenie graniczne!);
- nabywasz samochód z drugiej ręki, zarejestrowany w Polsce: podpisz nową umowę najpóźniej w ostatnim dniu ważności polisy OC poprzedniego właściciela (możesz też zawrzeć swoją od razu po zakupie);
- masz pojazd wolnobieżny, historyczny lub niezarejestrowany: wykup polisę przed wyjechaniem takim pojazdem na drogę.
UFG zwraca też uwagę na dwie dość nietypowe sytuacje – może się zdarzyć, że zakład ubezpieczeniowy, z którym mamy zawartą umowę, straci licencję lub zbankrutuje. Co w takim przypadku? Polisa OC będzie ważna do końca okresu jej obowiązywania, chyba że wcześniej miną trzy miesiące od daty ogłoszenia upadłości – wówczas trzeba podpisać nową umowę (u dowolnego ubezpieczyciela).
*Obszar EOG, czyli Europejski Obszar Gospodarczy to strefa wolnego handlu i wspólny rynek, obejmujące państwa Unii Europejskiej i Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA), z wyjątkiem Szwajcarii. W jego skład wchodzą więc kraje UE oraz Islandia, Norwegia i Liechtenstein.