- Najtańsze bagażniki rowerowe to modele montowane na dach, ale pamiętajcie, że nie są zbyt wygodne w obsłudze, a ich praktyczność ogranicza nośność dachu Najwygodniejszym uchwytem na rowery jest bagażnik montowany na hak, ale to rozwiązanie jest najdroższe i wymaga wyrobienia trzeciej tablicy rejestracyjnej
- Przy wyborze platformy do przewożenia rowerów montowanej na hak, trzeba brać pod uwagę wagę, łatwość montażu i stabilność mocowania rowerów – to wszystko oceniali testerzy Dekry
Kto kocha swój rower i samochód, nie powinien kupować pierwszego lepszego bagażnika rowerowego. Podczas testu Dekry okazało się, że najtańszy w zestawieniu bagażnik montowany na tylną klapę okazał się kompletną pomyłką. Nie tylko nie był w stanie utrzymać stabilnie roweru, ale jego konstrukcja się pogięła. Według testujących bagażnik stwarza zagrożenie na drodze, a przewożenie na nim rowerów grozi uszkodzeniem samochodu.
Typy bagażników rowerowych – zalety i wady
Jednak zanim przejdziemy do wyników testu, warto wyjaśnić czym się różnią dostępna na rynku uchwyty oraz jakie wady i zalety mają poszczególne rozwiązania.
• Bagażniki dachowe:
Klasycznym i najczęściej spotykanym rozwiązaniem jest bagażnik dachowy. Nie jest to rozwiązanie idealne, ale często stosowane – głównym powodem popularności tego typu uchwytów jest atrakcyjna cena. Tu trzeba pamiętać, że oprócz bagażnika potrzebne są belki dostosowane do auta. Solidne belki wraz z dobrej jakości bagażnikiem już nie będą tak tanie. Najtańszych mocowań nie polecamy. Niestety, załadunek i rozładunek w tym przypadku wymaga sporej siły i słusznego wzrostu.
Zalety i wady:
+ Niska cena, szeroka gama, możliwość transportu czterech rowerów.
- Podniesienie środka ciężkości auta, większa podatność na podmuchy wiatru, montaż rowerów wymaga siły i dodatkowego podestu, ograniczenia w nośności dachu, ograniczenie związane z wjazdem do garaży podziemnych.
• Bagażniki montowane na klapie bagażnika:
Drugim rozwiązaniem są bagażniki montowane pasami do klapy bagażnika. Ich montaż zwykle jest dość skomplikowany, ale nie to jest największą wadą tego rozwiązania. Montaż uchwytu na klapę zwykle kończy się uszkodzeniami powłoki lakierniczej klapy. Poza tym często są problemu z luzowaniem się bagażnika podczas jazdy.
Zalety i wady:
+ Wygodny montaż rowerów, pasują do prawie wszystkich liftbecków, kombi, SUV-ów i vanów, nie wymaga haka, nie wpływa na spalanie.
- Skomplikowany montaż, utrudniony dostęp do bagażnika, wysokie ryzyko uszkodzenia lakieru na tylnej klapie.
• Bagażniki montowane na haku holowniczym:
Bagażnik montowany na hak to najbardziej wyrafinowane rozwiązanie. Platformę mocuje się do haka holowniczego i na niej ustawia rowery w specjalnych rynienkach lub na zamkniętej platformie wyposażonej w mocowania kół. Bagażnik rowerowy montuje się na haku w kilkanaście sekund (lepsze modele) lub w 2-3 minuty (tańsze rozwiązania). Rowery umocowane są stabilnie i bezpiecznie, powodują stosunkowo niewielkie opory aerodynamiczne.
Zalety i wady:
+ Szybki i wygodny montaż bagażnika, brak wpływu na spalanie, wygodny montaż rowerów.
- Wysoka cena, tylko dla aut z hakiem, niektóre modele są ciężki i nieporęczne.
Nasz test
To tylko teoria, w praktyce każdy bagażnik różni się od siebie nie tylko ceną – najtańsze uchwyty można kupić już za kilkaset złotych, a najdroższe platformy do przewożenia rowerów mogą kosztować nawet ponad 3000 zł – ale także stopniem skomplikowania montażu, wygodą montażu samych rowerów i stabilnością bagażnika podczas jazdy. Podczas testów oceniliśmy wszystkie powyższe kryteria, a bagażnik był sprawdzany podczas prób drogowych. Wyniki testów znajdują się poniżej: