Jaka jest Dacia Logan MCV z LPG, każdy widzi. Zresztą w tym przypadku nie chodzi o wygląd, lecz o niską cenę zakupu i oszczędności na stacji. W tej konkurencji Logan MCV za niecałe 48 000 zł, z gigantycznym bagażnikiem, klimą, nawigacją i radiem na pokładzie oraz fabryczną instalacją gazową pod maską, niszczy rywali. Tyle teorii, a jak jest w praktyce?
Instalacja gazowa w Dacii Logan MCV to nic nowego, ale tym razem osprzęt Landi Renzo zestrojono (fabrycznie) ze stosunkowo nowoczesnym motorem konstrukcji Renault – turbodoładowaną 3-cylindrówką TCe o pojemności 0,9 l. Jak już nieraz się przekonaliśmy, połączenie współczesnych niewielkich uturbionych benzyniaków z instalacją LPG nie zawsze kończy się happy endem.
Dacia Logan - trzy cylindry i gaz
Na pierwszy rzut oka wydaje się, że wszystko płynnie działa, silnik po rozgrzaniu przełącza się automatycznie z benzyny na gaz i robi to stosunkowo łagodnie. Podczas jazdy miejskiej trudno wyczuć różnicę, na którym paliwie obecnie jedziemy, większym problemem jest odczuwalny brak mocy, zanim do pracy wkroczy turbina, ale to nic dziwnego w tak małych jednostkach.
Pierwsze zgrzyty tego mariażu ujawniają się dopiero podczas szybszej jazdy autostradowej i nagłej zmiany obciążenia silnika. Gwałtowne wciśnięcie lub odpuszczenie pedału gazu kończy się wyraźnym i niemiłym szarpnięciem. W trasie Loganowi brakuje też nieco tchu, manewry wyprzedzania muszą być dobrze przemyślane. Zresztą pokazały to nasze testy – zmierzone przyspieszenie było gorsze o niemal sekundę od deklarowanego. Zaskakujące jest jednak to, że Logan lepiej przyspiesza na gazie.
Dacia Logan - spalanie: czy jest tak tanio?
Podczas testu Dacia Logan nie biła rekordów prędkości, bo nie zachęcały do tego ani silnik, ani „gumowaty” układ kierowniczy, ani miękko zestrojone zawieszenie, które, notabene, świetnie spisuje się na dziurawych drogach. W trakcie spokojnej jazdy testowa Dacia w trybie mieszanym potrzebowała średnio 7,3 l gazu i... 1,3 l benzyny na każde 100 km.
Dacia Logan - to nam się podoba
Niska cena zakupu, stosunek ceny do możliwości przewozowych, niskie spalanie, zawieszenie świetnie spisuje się poza utwardzoną drogą.
Dacia Logan - to nam się nie podoba
Bardzo słabe osiągi, nieprecyzyjna skrzynia, skrzypiące i rozkołysane fotele, brak miejsca nad głową na tylnej kanapie.
Dacia Logan - nasza opinia
Co prawda, jazda rumuńskim kombi z gazem jest nieco droższa, niż sugeruje producent – auto podczas jazdy na gazie dotryskuje sobie benzyny – ale i tak trudno taniej przewieźć taką ilość bagażu. Dacia jako auto firmowe ma sens, do mnie jednak Logan kompletnie nie przemawia.
Dacia Logan MCV TCe 90 LPG - dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R3/12 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | wtrysk wielopunktowy |
Pojemność skokowa (cm3) | 898 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 60/5000 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 140/2250 |
Przysp. 0-100 km/h (s) | 11,3 |
Śr. spalanie fabr. (l/100 km) | 4,9 (Pb)/6,2 (LPG) |
Emisja CO2 (g/km) | 109/98 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 175 |
Skrzynia biegów/napęd | man. 5/przedni |
Pojemność bagażnika (l) | 573-1518 |
Opony testowanego auta | 185/65 R 15 |
Poj. zbiornika paliwa (l) | 50 (Pb)/32 (LPG) |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 5,3 s (Pb)/4,5 s (LPG) |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,6 s (Pb)/12,2 s (LPG) |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 21,1 s (Pb)/20,8 s (LPG) |
Elastyczność 60-100 km/h | 6,0 s (Pb)/ 5,6 s (LPG) |
Elastyczność 80-120 km/h | bd. |
Masa rzeczywista/ładowność | 1160/535 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 55/45 proc. |
Śr. zawracania (w lewo/w prawo) | 10,82 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 39 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 38,9 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 59 dB |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 68 dB |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 70 dB |
Spalanie testowe | 7,3 l LPG i 1,3 l Pb/100 km |
Zasięg | 438 km na zbiorniku gazu |
Galeria zdjęć
W przypadkuDacii Logan MCV z instalacją LPG słowo „taniość” można odmieniać przez wszystkie przypadki. Będzie tanio przy zakupie i tanio w codziennym użytkowaniu, ale czy da się tu wykrzesać choć krztynę przyjemności?
Dacia Logan MCV z każdą generacją lepiej wygląda, ale na tle np. Fiata Tipo mocno odstaje stylistycznie i jakościowo.
Jaki jest Logan MCV z LPG, każdy widzi. Zresztą w tym przypadku nie chodzi o wygląd, lecz o niską cenę zakupu i oszczędności na stacji. W tej konkurencji Logan MCV za niecałe 48 000 zł, z gigantycznym bagażnikiem, klimą, nawigacją i radiem na pokładzie oraz fabryczną instalacją gazową pod maską, niszczy rywali. Tyle teorii, a jak jest w praktyce?
Instalacja gazowa w Dacii Logan MCV to nic nowego, ale tym razem osprzęt Landi Renzo zestrojono (fabrycznie) ze stosunkowo nowoczesnym motorem konstrukcji Renault – turbodoładowaną 3-cylindrówką TCe o pojemności 0,9 l. Jak już nieraz się przekonaliśmy, połączenie współczesnych niewielkich uturbionych benzyniaków z instalacją LPG nie zawsze kończy się happy endem.
Wnętrze Logana jest szare i smutne, materiały – twarde i nieprzyjemne w dotyku. Z drugiej strony trudno oczekiwać czegoś lepszego za te pieniądze. Niektóre z niewielu przycisków „sprytnie” schowano przed wzrokiem kierowcy.
Fotele nieźle wyglądają, ale siedziska są za krótkie i rozchybotane, tak jak w Loganie pierwszej generacji.
Fotele nieźle wyglądają, ale siedziska są za krótkie i rozchybotane, tak jak w Loganie pierwszej generacji.
Wnętrze Logana jest szare i smutne, materiały – twarde i nieprzyjemne w dotyku. Z drugiej strony trudno oczekiwać czegoś lepszego za te pieniądze. Niektóre z niewielu przycisków „sprytnie” schowano przed wzrokiem kierowcy.
Dotykowy ekran z nawigacją i mapą Europy Wschodniej działa jak bardzo tani tablet, czyli źle.
Przycisk ogranicznika prędkości ukryto pomiędzy sterowaniem szybami na... środkowej konsoli. Oryginalny pomysł!
Montaż instalacji LPG wykonano estetycznie. Butlę o poj. 32 l schowano w miejscu koła zapasowego, a zawór wlewu – pod klapką paliwa.
Montaż instalacji LPG wykonano estetycznie. Butlę o poj. 32 l schowano w miejscu koła zapasowego, a zawór wlewu – pod klapką paliwa.
Montaż instalacji LPG wykonano estetycznie. Butlę o poj. 32 l schowano w miejscu koła zapasowego, a zawór wlewu – pod klapką paliwa.
Instalacja gazowa w Dacii Logan MCV to nic nowego, ale tym razem osprzęt Landi Renzo zestrojono (fabrycznie) ze stosunkowo nowoczesnym motorem konstrukcji Renault – turbodoładowaną 3-cylindrówką TCe o pojemności 0,9 l. Jak już nieraz się przekonaliśmy, połączenie współczesnych niewielkich uturbionych benzyniaków z instalacją LPG nie zawsze kończy się happy endem.
Podczas testu Logan nie bił rekordów prędkości, bo nie zachęcały do tego ani silnik, ani „gumowaty” układ kierowniczy, ani miękko zestrojone zawieszenie, które, notabene, świetnie spisuje się na dziurawych drogach.
W trakcie spokojnej jazdy testowa Dacia w trybie mieszanym potrzebowała średnio 7,3 l gazu i... 1,3 l benzyny na każde 100 km.
Co prawda, jazda rumuńskim kombi z gazem jest nieco droższa, niż sugeruje producent – auto podczas jazdy na gazie dotryskuje sobie benzyny – ale i tak trudno taniej przewieźć taką ilość bagażu. Dacia jako auto firmowe ma sens, do mnie jednak Logan kompletnie nie przemawia.