1. Jak często wymieniać olej?

Odpowiedź wydaje się oczywista: tak często, jak zaleca producent samochodu. A jednak… nie do końca. Zalecenia producenta pojazdu należy traktować jako punkt wyjścia czy – jak kto woli – punkt odniesienia. Jeśli producent samochodu osobowego ustala interwał wymiany oleju na 50 tys. km, to trzeba zdawać sobie sprawę, że taki przebieg pomiędzy wymianami oleju silnikowego jest możliwy jedynie w absolutnie idealnych warunkach eksploatacji. Albo inaczej: olej silnikowy wytrzyma każdy przebieg, ale czy wytrzyma go silnik i jego osprzęt? Specjaliści firmy FUCHS radzą, aby częstotliwość wymiany oleju dostosować do warunków eksploatacji i – w przypadku trudnych dla silnika warunków – skracać interwał wymiany. Co to znaczy: trudne warunki eksploatacji? To m.in. jazda na krótkich odcinkach, gdy olej jest niedogrzany i narażony na rozrzedzanie paliwem; to także jazda dynamiczna, w ruchu miejskim, długotrwała jazda z prędkością zbliżoną do maksymalnej itp. Jeśli zatem producent samochodu przewiduje wyjątkowo długi okres pomiędzy wymianami oleju, każdy powód (np. jazda w mieście głównie na krótkich odcinkach) powinien nas skłonić do skrócenia okresu pomiędzy wymianami oleju nawet o połowę.

2. Jak dobrać olej do samochodu?

W przypadku starszych aut jest to stosunkowo proste zadanie obarczone niewielkim ryzykiem, natomiast w wielu młodszych konstrukcjach olej silnikowy powinien być dobierany z dużą starannością, gdyż każdy błąd może skutkować usterką.

Producenci silników zmuszeni są do projektowania coraz bardziej oszczędnych konstrukcji, co oznacza także, że oleje silnikowe muszą być projektowane pod kątem rosnącego nacisku na energooszczędność. Coraz więcej jest silników, które wymagają smarowania olejami o lepkości 0W-20, a nawet niższej. Gdybyśmy taki olej zastosowali w starym samochodzie dostosowanym do oleju o lepkości np. 5W-40, bardzo szybko doszłoby do usterki.

Klasa lepkości to nie wszystko: należy zwracać uwagę na aprobaty producentów – olej, jaki zastosujemy w silniku, powinien mieć odpowiednią aprobatę – czyli spełniać odpowiednią normę. Duże znaczenie ma też jakość oleju – korzystając z najwyższej jakości środków smarnych, zmniejszamy ryzyko awarii silnika. Przykładowo TITAN GT1 FLEX 5 SAE 0W-20 to olej klasy premium wyprodukowany w technologii XTL®, przeznaczony do najnowszych modeli silników BMW, Mercedes-Benz, Opel i VOLVO oraz dla wielu silników producentów azjatyckich, a także dzięki jego unikalnej recepturze może być używany w samochodach hybrydowych.

3. Co się może zepsuć z powodu nie dość częstej wymiany oleju?

Pomijając przyspieszone zużycie silnika, słaby olej prowadzi do nagłych, bardzo kosztownych usterek. To np. awarie turbosprężarki, która smarowana jest olejem silnikowym. W autach, w których olej nie jest wymieniany odpowiednio często, dochodzi do tworzenia się osadów w kanałach olejowych, co prowadzi do zmniejszenia ich średnicy. Mniej oleju dociera do turbiny, a to skutkuje zniszczeniem tego podzespołu. Stary olej w silniku to wyzwanie także dla hydraulicznych napinaczy łańcuchowych napędów rozrządu, skomplikowanych układów zaworowych w głowicy silnika, itp. Z kolei w silnikach z paskiem rozrządu pracującym w kąpieli olejowej nadmiernie wyeksploatowany olej prowadzi do łuszczenia się paska, którego fragmenty zatykają następnie kanały olejowe i prowadzą do zacierania się silnika. Większości tych i innych usterek można jednak uniknąć, stosując dobry olej i wymieniając go w odpowiednim momencie.

4. Czy można zmieniać marki oleju?

Zdecydowanie tak. Z punktu widzenia silnika nie ma znaczenia, kto wyprodukował olej, pod warunkiem, że ma on odpowiednią jakość. W tym kontekście nie ma najmniejszych przeciwwskazań, aby aktualnie stosowany olej silnikowy wymienić na inny. Jeśli będzie to olej o wyższej jakości, będzie to miało wyłącznie pozytywny wpływ na silnik. Ważne: olej musi być zgodny z wymaganiami silnika, a jeśli mamy w tej kwestii wątpliwości, powinniśmy skonsultować się z mechanikiem.

Olej Fuchs Foto: Fuchs
Olej Fuchs

5. Czy warto zmieniać olej samodzielnie?

Wymiana oleju silnikowego teoretycznie jest bardzo prosta: należy spuścić stary olej, wymienić filtr oleju, następnie napełnić silnik nowym olejem o odpowiedniej specyfikacji. Pytanie jednak: czy warto robić to samodzielnie? Z samodzielną wymianą oleju wiąże się szereg problemów, a największym z nich jest zagospodarowanie starego oleju, którego pod żadnym pozorem nie wolno wylewać np. do kanalizacji. Sama usługa wymiany oleju w warsztacie nie jest droga, warsztat ma odpowiednie warunki do tej operacji, wie, jak zagospodarować przepracowany olej, itp. Wymiana oleju w warsztacie to okazja to szybkiego przeglądu auta, skontrolowania przedziału silnikowego pod kątem wycieków, itp. Reasumując: wymiana oleju we własnym garażu jest możliwa, jednak zazwyczaj się nie opłaca.

6. Czy warto jechać ze swoim olejem do warsztatu?

Można, ale zapewne tak nie wyjdzie wcale taniej. Warsztat w większości przypadków jest w stanie pozyskać olej taniej niż w cenie detalicznej, a to oznacza, że sprzedając klientowi olej, zarabia na tym i może zaproponować niższą cenę za usługę wymiany. W zdecydowanej większości przypadków warsztat jest w stanie zorganizować dla klienta olej dowolnej marki i w dowolnej specyfikacji – wystarczy ustalić to z wyprzedzeniem. Oznacza to, że w praktyce nie zawsze warto kupować olej silnikowy samodzielnie, ale z pewnością warto ustalić z mechanikiem, jaki olej zastosujemy w naszym samochodzie. Dobry olej pomaga odsunąć w czasie lub wręcz zapobiec wielu usterkom silnika i jego osprzętu.

7. Czy do silnika spalinowego w samochodzie hybrydowym niezbędny jest specjalny olej?

Do aut hybrydowych potrzebny jest nie tyle specjalny, ile odpowiedni olej, taki, który pasuje do charakterystyki tego rodzaju napędu. Silniki spalinowe w pojazdach hybrydowych pracują w specyficznych warunkach: z jednej strony w warunkach miejskich mogą być ciągle niedogrzane, z drugiej – silnik spalinowy na krótkim dystansie jest wielokrotnie uruchamiany i wyłączany. To sprawia, że w takich silnikach stosowane są oleje o niskiej lepkości, które nawet w niskiej temperaturze bardzo szybko docierają do punktów smarowania. Takim olejem jest np. Titan GT1 Flex 5 o klasie lepkości 0W-20.

Ciekawostka: powstaje coraz więcej środków smarnych z myślą o napędach hybrydowych, które często są w praktyce olejami i płynami stosowanymi dotychczas, jednak zostały poddane dodatkowym badaniom np. pod kątem wpływu na napędy elektryczne. Przykładowo firma FUCHS rozbudowuje serię produktów BlueEV, które powstają z myślą o zelektryfikowanych układach napędowych.

8. Czy można mieszać oleje silnikowe, gdy konieczna jest dolewka?

Nie powinno być problemów z uzupełnieniem poziomu oleju w silniku olejem innej marki. Kluczowe jest jednak użycie oleju o odpowiedniej specyfikacji. O ile silniki w starszych autach miały bardzo elastyczne wymagania olejowe i mogły być smarowane olejami np. o różnych klasach lepkościowych, to współczesne wysilone i energooszczędne silniki są wrażliwe na jakość i parametry olejów. Po awaryjnym uzupełnieniu poziomu oleju środkiem smarnym o nie do końca odpowiednich parametrach, najlepiej jest cały olej wymienić na nowy.

9. Co może być przyczyną, że poziom oleju w silniku rośnie?

Jest to możliwe, jeśli do oleju silnikowego dostaje się nadmiar paliwa spływającego po ściankach cylindrów do miski olejowej. W praktyce przyczyn tego zjawiska może być wiele, a najczęstsze są dwie: to, po pierwsze, jazda na krótkich odcinkach i po drugie, wielokrotnie powtarzany nieudany proces oczyszczania filtra cząstek stałych w silniku Diesla.

Jeśli dojdzie do zauważalnego wzrostu poziomu oleju w silniku, bez względu na przyczynę tego stanu rzeczy odessanie nadmiaru oleju będzie działaniem niewystarczającym. Olej rozrzedzony paliwem zmienia swoją charakterystykę lepkościową – należy go spuścić z silnika i zastąpić nowym.

10. Czy są aktualnie jakieś ciekawe promocje olejowe?

Zdecydowanie tak – firma FUCHS zaprasza do wzięcia udziału w konkursie "Zdjęcie z historią". Można wygrać samochód, skuter, rower elektryczny, hulajnogę elektryczną albo atrakcyjny zestaw elektronarzędzi. Zaczynamy od zrobienia zdjęcia oleju FUCHS obok samochodu albo maszyny rolniczej (w konkursie biorą też udział nabywcy olejów do maszyn rolniczych FUCHS Agrifarm). Następnie należy do zdjęcia dopisać historię związaną z naszym pojazdem. Teraz wchodzimy na stronę konkursu https://zdjeciezhistoria.pl/, wysyłamy zdjęcie lub film i czekamy. Powodzenia!

Nagrodą główną w konkursie "Zdjęcie z historią" marki Fuchs jest samochoód! Foto: Fuchs
Nagrodą główną w konkursie "Zdjęcie z historią" marki Fuchs jest samochoód!