• Twoje konto
  • Ustawienia subskrypcji
  • Półka wydań PDF
  • Wyloguj się
Auto Świat
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
    • - Wyszukiwarka warsztatów
    • - O Dobrym Warsztacie
    • - Dodaj warsztat
  • Treści premium
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Porsche 356

Porsche 356

Ikona samochodu

Porsche 356 to sportowy samochód osobowy produkowany przez niemiecką markę. Auto zadebiutowało w 1948 roku i było pierwszym autem produkcji Porsche. Jednak jego historia zaczyna się już przed wojną. Wtedy powstał prototyp o liczbie 114, który jednak nie spodobał się władzom III rzeszy. Nakazali oni modyfikację projektu i przystosowanie go prostego auta dla ludu – w ten sposób powstał też Volkswagen Typ 1 (Garbus).

Projekt jednak zachowano i po wojnie zaczęto go doskonalić – odpowiedzialny za to był syn założyciela Ferdynanda Porsche – Ferry Porsche. Początkowo większość podzespołów 356-ka miała czerpać z Volkswagena Garbusa dzięki umowie podpisanej między stronami w 1948 roku (dodatkowo umowa mówiła o możliwości korzystania z punktów sprzedażowych Volkswagena). Tak też było z pierwszymi egzemplarzami, ale Porsche widząc ogromne zainteresowanie modelem, postanowiło podnieść poprzeczkę jakości wykonania materiałów oraz osiągów, tak więc po 10 latach 356-ka korzystała już tylko z kilku części od Volkswagena.

Porsche 356 uważa się nie tylko za jedno z najładniejszych Porsche, ale także za jedno z najładniejszych aut kiedykolwiek wyprodukowanych. Oferowano 3 rodzaje nadwozia – coupe, cabrio oraz Speedster (tańsze cabrio). Początkowo zamierzano wytwarzać nadwozia z aluminium, jednak ostatecznie zdecydowano się na stalowe poszycie na ramowej konstrukcji. Pierwszą edycję 356-ki można poznać m.in. po dzielonej przedniej szybie oraz często występującej kanapie w I rzędzie (indywidualne fotele były dostępne za dopłatą). W 1955 roku pojawiło się Porsche 356 A i wtedy też ofertę rozszerzono o wcześniej wspomniane nadwozia (początkowo dostępne było tylko coupe). Nowością była jednoczęściowa przednia szyba oraz klejone szyby boczne (przednia była już w pierwszej odsłonie klejona).

4 lata później dokonano kolejnych modyfikacji – 356 B miało nieco zmieniony pas przedni (podniesiony zderzak i światła) dzięki czemu prezentował się bardziej elegancko. Wnętrze również zostało nieco zmodyfikowane pod kątem ergonomii i lepszego dopływu powietrza. W 1963 roku pojawiła się ostatnia odmiana – 356 C. Główną zmianą było zastosowanie hamulców tarczowych na wszystkich 4 kołach, co wymusiło także zmianę popularnych obręczy kół.

Do napędu auto, w zależności od roku produkcji, służyły silniki benzynowe typu boxer chłodzone powietrzem. Miały one pojemność 1.1, 1.3, 1.5, 1.6 oraz 2 litrów i generowały kolejno 35-40, 44, 55 lub 70, 60/75/90/105 (GS Carrera),110 KM (GS Carrera Gran Turismo) oraz 130 KM. Moc kierowana była na tylną oś za pośrednictwem 4-biegowej, zsynchronizowanej skrzyni manualnej. Dzięki niskiej masie wynoszącej od 810 (1.1) do 1010 kg (2.0), najmocniejsze wersje rozpędzały się do.. 200 km/h!.

W 1965 roku zakończono produkcję Porsche 356, a jego następcą została legendarna 911-ka.

Porsche 356 - generacje

Ikona samochodu

Porsche 356 (1948 - 1965)

Porsche 356 - powiązane artykuły

System start-stop — realna pomoc czy niepotrzebny gadżet?

Intrygująca historia Porsche 911 - od modelu przyspieszającego gorzej niż Skoda Fabia 1.5 po najnowszego 550-konnego Sport Classica

Porsche 911 miało zniknąć z rynku już 41 lat temu, a swoją nazwę ten legendarny model zawdzięcza… Peugeotowi. Wraz z najnowszą odmianą Sport Classic przypominamy najciekawsze i najbardziej intrygujące historie z dziejów wszystkich ośmiu generacji 911.

System start-stop — realna pomoc czy niepotrzebny gadżet?

Uśmiechnięty Nissan, smutny Żuk, groźny Viper. Te auta cię rozweselą i przestraszą

Czy samochód może się uśmiechać? Albo wyglądać na mocno zdziwionego, zasmuconego lub groźnego? Oto 19 modeli, które stroją do nas miny – od BMW przez Hondę, Mercedesa, Nissana, Porsche i Toyotę po… naszego Żuka.

System start-stop — realna pomoc czy niepotrzebny gadżet?

Rzeczywiste spalanie 100 klasyków. Czy któryś pali więcej niż 20 l/100 km?

Jakie zużycie paliwa mają klasyczne samochody? Czy jest to znacząco więcej w porównaniu z nowoczesnymi modelami, a może wręcz przeciwnie – zadowalają się mniejszą ilością paliwa niż dzisiejsze cięższe i naszpikowane elektroniką pojazdy. Test zabytkowych modeli pokazuje, jakie jest ich rzeczywiste zapotrzebowanie na paliwo.

System start-stop — realna pomoc czy niepotrzebny gadżet? Premium

Pewnego razu w Ameryce, czyli historia Porsche w USA

Czy wiedzieliście, że gdyby nie Amerykanie marka Porsche mogłaby w ogóle nie przetrwać? Jest to historia o tym, jak to siedmiu facetów (i jeden klub) uczynili Porsche słynnym w USA i stworzyli podwaliny, by firma stała się jednym z najbardziej znanych na świecie producentów samochodów sportowych.

System start-stop — realna pomoc czy niepotrzebny gadżet?

Jak przewieźć choinkę samochodem? Szalone przykłady!

Grudzień to tradycyjnie okres zakupu choinki i trzeba przyznać, że transport świeżo nabytego iglastego drzewka to dla większości z nas kłopotliwe zadanie. Za to bohaterowie tej galerii zupełnie się tym nie przejmują i wożą choinki swoimi supersamochodami! Oto najciekawsze przykłady transportowania jednego z symboli Bożego Narodzenia naprawdę egzotycznymi autami. Wesołych świąt!

System start-stop — realna pomoc czy niepotrzebny gadżet? Premium

Superporsche Waltera Röhrla

Walter Röhrl to żywa legenda rajdów, arcymistrz kierownicy i słynny miłośnik Porsche. Od niedawna w jego garażu parkuje wyjątkowy model tej marki: 356 z otwartym, nieco przerobionym nadwoziem i... silnikiem z 911 Turbo!

System start-stop — realna pomoc czy niepotrzebny gadżet?

Porsche staniało. Spadek cen klasycznych modeli nawet o 20 proc.

Klasyczne samochody Porsche staniały od kilku do kilkunastu proc. - to stwierdzenie to efekt lektury najnowszego katalogu "Oldtimer Markt. Preise 2021". Ten katalog z cenami klasycznych samochodów to prawdziwa "Biblia" wszystkich kolekcjonerów w Europie, ale nie tylko.

System start-stop — realna pomoc czy niepotrzebny gadżet?

Czy znasz modele Porsche?

Porsche istnieje od 1931 r. Firma została założona w Stuttgarcie przez Ferdynanda Porsche. Było to biuro projektowe, gdzie powstawały projekty aut dla Wanderera, NSU, Auto Uniona, a w połowie lat 30. „auto dla ludu” na zamówienie Adolfa Hitlera. W czasie II wojny światowej Ferdynand Porsche projektował m.in. czołgi dla armii niemieckiej, pojazd dla wojska (Kubelwagen) na bazie Garbusa oraz amfibię (Schwimmwagen). Jednak firma woli podkreślać historię powojenną, a szczególnie rok 1948, kiedy to powstał pierwszy model sportowego modelu Porsche 356.

Materiały Premium

  • Volkswagen Multivan T7 1.4 eHybrid – nie za mała ta hybryda?

    Turbobenzynowe 1.4 plus 116-konny elektryk i bateria 10 kWh w dużym vanie – to dobra kombinacja? Sprawdzamy, czy Volkswagen Multivan T7 ma dość mocy, jaki ma zasięg na prądzie, ile pali, gdy ten się skończy, i czy nadal jest tak praktyczny, jak jego poprzednicy

  • Pożary aut elektrycznych: żeby powstrzymać ogień, potrzeba tysięcy litrów wody!

    Coraz częściej pojawiają się doniesienia o pożarach aut elektrycznych. Nic w tym dziwnego, bo takich aut po prostu przybywa. To nie znaczy, że elektryki palą się częściej od aut z napędem spalinowym. Problemem jest to, że zwykłe sposoby gaszenia w ich przypadku się nie sprawdzają.

  • Volkswagen ID.Aero – elektryczny Passat

    Model studyjny Volkswagena ID.Aero zapowiada elektryczny wariant Passata. Jego zalety to: aerodynamika, przestronność i zasięg. Ważne: będzie także kombi!

  • Renault Arkana 1.3 TCe 160 R.S. Line – intrygujący design i mikrowsparcie prądu

    Renault Arkana ze 158-konnym silnikiem 1.3 TCe w zgrabny sposób łączy nie tylko modny styl i funkcjonalność SUV-a, lecz także satysfakcjonujące osiągi z umiarkowanym zużyciem paliwa. Sprawdziliśmy je w krótkim teście

  • Mercedes EQB 350 4Matic – czy to elektryk na długie trasy?

    Mercedes EQB 350 4Matic to topowa wersja tego elektrycznego modelu. W szczegółowym teście sprawdziliśmy jego osiągi i realne zużycie prądu oraz zasięg. Czy są one tak optymistyczne, jak obiecuje producent? Czy niemiecki SUV nadaje się na rodzinne, wakacyjne podróże?

  • Piętnaście sposobów na upał w samochodzie bez klimatyzacji

    Kiedy temperatura przekracza 30 stopni, w nasłonecznione dni, w rozgrzanym aucie może być nawet 50 stopni ciepła. Jak przetrwać taki upał w samochodzie bez klimatyzacji?

  • Toyota RAV4 (2000-06) – nadal zdarzają się ciekawe egzemplarze

    Choć RAV4 II najlepsze lata ma już za sobą, nadal zdarzają się ciekawe egzemplarze. Owszem, nie kosztują 10 tys. zł, tylko dwa razy więcej, ale jedynie takimi warto się interesować, szczególnie jeśli pod maską pracuje jednostka benzynowa.

  • Opel Zafira II (2005-14) – auto niedrogie w naprawie, a dostęp do tanich części łatwy

    To niesamowite, jak duże i praktyczne auto udało się zbudować na bazie kompaktowej Astry. Nie dość, że Zafira B ma przestronną część pasażerską i pojemny bagażnik, to w dodatku zmieści się w niej 7 osób (seria), a nieużywane fotele trzeciego rzędu znikają pod podłogą i tworzą równą część ładunkową.

  • Mazda MX-5 (2005-15) – solidny samochód, ale ma kilka punktów zapalnych

    To jeden z najpopularniejszych i najbardziej rozpoznawalnych roadsterów na świecie. Trzecia generacja modelu pojawiła się w 2005 r. i dziś cieszy się sporym zainteresowaniem.

  • BMW i4 M50 – elektryczna "4-ka" czy coś więcej?

    BMW i4 w topowej wersji M50 w sprincie do setki może stawać w szranki z "M4-ką", oferuje funkcjonalność nadwozia 4 Gran Coupé i akustyczny komfort elektryka. W teście pozytywnie zaskoczyło też zasięgiem.

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2022 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech