Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auto Świat Pit Stop
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Porsche 356

Porsche 356

Ikona samochodu

Porsche 356 to sportowy samochód osobowy produkowany przez niemiecką markę. Auto zadebiutowało w 1948 roku i było pierwszym autem produkcji Porsche. Jednak jego historia zaczyna się już przed wojną. Wtedy powstał prototyp o liczbie 114, który jednak nie spodobał się władzom III rzeszy. Nakazali oni modyfikację projektu i przystosowanie go prostego auta dla ludu – w ten sposób powstał też Volkswagen Typ 1 (Garbus).

Projekt jednak zachowano i po wojnie zaczęto go doskonalić – odpowiedzialny za to był syn założyciela Ferdynanda Porsche – Ferry Porsche. Początkowo większość podzespołów 356-ka miała czerpać z Volkswagena Garbusa dzięki umowie podpisanej między stronami w 1948 roku (dodatkowo umowa mówiła o możliwości korzystania z punktów sprzedażowych Volkswagena). Tak też było z pierwszymi egzemplarzami, ale Porsche widząc ogromne zainteresowanie modelem, postanowiło podnieść poprzeczkę jakości wykonania materiałów oraz osiągów, tak więc po 10 latach 356-ka korzystała już tylko z kilku części od Volkswagena.

Porsche 356 uważa się nie tylko za jedno z najładniejszych Porsche, ale także za jedno z najładniejszych aut kiedykolwiek wyprodukowanych. Oferowano 3 rodzaje nadwozia – coupe, cabrio oraz Speedster (tańsze cabrio). Początkowo zamierzano wytwarzać nadwozia z aluminium, jednak ostatecznie zdecydowano się na stalowe poszycie na ramowej konstrukcji. Pierwszą edycję 356-ki można poznać m.in. po dzielonej przedniej szybie oraz często występującej kanapie w I rzędzie (indywidualne fotele były dostępne za dopłatą). W 1955 roku pojawiło się Porsche 356 A i wtedy też ofertę rozszerzono o wcześniej wspomniane nadwozia (początkowo dostępne było tylko coupe). Nowością była jednoczęściowa przednia szyba oraz klejone szyby boczne (przednia była już w pierwszej odsłonie klejona).

4 lata później dokonano kolejnych modyfikacji – 356 B miało nieco zmieniony pas przedni (podniesiony zderzak i światła) dzięki czemu prezentował się bardziej elegancko. Wnętrze również zostało nieco zmodyfikowane pod kątem ergonomii i lepszego dopływu powietrza. W 1963 roku pojawiła się ostatnia odmiana – 356 C. Główną zmianą było zastosowanie hamulców tarczowych na wszystkich 4 kołach, co wymusiło także zmianę popularnych obręczy kół.

Do napędu auto, w zależności od roku produkcji, służyły silniki benzynowe typu boxer chłodzone powietrzem. Miały one pojemność 1.1, 1.3, 1.5, 1.6 oraz 2 litrów i generowały kolejno 35-40, 44, 55 lub 70, 60/75/90/105 (GS Carrera),110 KM (GS Carrera Gran Turismo) oraz 130 KM. Moc kierowana była na tylną oś za pośrednictwem 4-biegowej, zsynchronizowanej skrzyni manualnej. Dzięki niskiej masie wynoszącej od 810 (1.1) do 1010 kg (2.0), najmocniejsze wersje rozpędzały się do.. 200 km/h!.

W 1965 roku zakończono produkcję Porsche 356, a jego następcą została legendarna 911-ka.

Porsche 356 - generacje

Ikona samochodu

Porsche 356 (1948 - 1965)

Porsche 356 - powiązane artykuły

Artykuły o Porsche 356

Najbrzydsze samochody sportowe. Serio da się zepsuć design coupe?

Najbrzydsze samochody sportowe. Serio da się zepsuć design coupe?

Będzie nieestetycznie, nieprzyjemnie, a nawet odpychająco. Bo samochody sportowe, które powinny przyciągać designem jak żadne inne, też potrafią być brzydkie. Nieprawdopodobne, a jednak – jak to mówią.
Porsche 356 to sportowe auto na bazie VW Garbusa. Dziś kosztuje fortunę

Porsche 356 to sportowe auto na bazie VW Garbusa. Dziś kosztuje fortunę

Z Porsche 356, czyli z pierwszym seryjnym sportowym modelem tej firmy, jest jak z… piękną kobietą – trudno ustalić ile dokładnie ma lat. Oficjalnie 75, bo w 1948 r. auto dostało homologację i dopuszczenie do ruchu. Ale znawcy tematu podkreślają, że model korzeniami sięga okresu tuż przed II wojną światową.
Porsche Vision 357 nawiązuje do modelu sprzed 75 lat. Ale jest 14 razy mocniejsze od klasyka!

Porsche Vision 357 nawiązuje do modelu sprzed 75 lat. Ale jest 14 razy mocniejsze od klasyka!

Porsche zebrało się na wspominki. 75 lat po zbudowaniu swojego pierwszego samochodu przedstawia jego współczesną interpretację, czyli Vision 357. Nowość i klasyk różnią się jednak od siebie mocą — trochę.
Pewnego razu w Ameryce, czyli historia Porsche w USA

Pewnego razu w Ameryce, czyli historia Porsche w USA

Czy wiedzieliście, że gdyby nie Amerykanie marka Porsche mogłaby w ogóle nie przetrwać? Jest to historia o tym, jak to siedmiu facetów (i jeden klub) uczynili Porsche słynnym w USA i stworzyli podwaliny, by firma stała się jednym z najbardziej znanych na świecie producentów samochodów sportowych.
Uśmiechnięty Nissan, smutny Żuk, groźny Viper. Te auta cię rozweselą i przestraszą

Uśmiechnięty Nissan, smutny Żuk, groźny Viper. Te auta cię rozweselą i przestraszą

Czy samochód może się uśmiechać? Albo wyglądać na mocno zdziwionego, zasmuconego lub groźnego? Oto 19 modeli, które stroją do nas miny – od BMW przez Hondę, Mercedesa, Nissana, Porsche i Toyotę po… naszego Żuka.
Intrygująca historia Porsche 911: jak legenda o mało nie zniknęła

Intrygująca historia Porsche 911: jak legenda o mało nie zniknęła

Porsche 911 miało zniknąć z rynku już 41 lat temu, a swoją nazwę ten legendarny model zawdzięcza… Peugeotowi. Wraz z najnowszą odmianą Sport Classic przypominamy najciekawsze i najbardziej intrygujące historie z dziejów wszystkich ośmiu generacji 911.
Rzeczywiste spalanie 100 klasyków. Czy któryś pali więcej niż 20 l/100 km?

Rzeczywiste spalanie 100 klasyków. Czy któryś pali więcej niż 20 l/100 km?

Jakie zużycie paliwa mają klasyczne samochody? Czy jest to znacząco więcej w porównaniu z nowoczesnymi modelami, a może wręcz przeciwnie – zadowalają się mniejszą ilością paliwa niż dzisiejsze cięższe i naszpikowane elektroniką pojazdy. Test zabytkowych modeli pokazuje, jakie jest ich rzeczywiste zapotrzebowanie na paliwo.
Jak przewieźć choinkę samochodem? Szalone przykłady!

Jak przewieźć choinkę samochodem? Szalone przykłady!

Grudzień to tradycyjnie okres zakupu choinki i trzeba przyznać, że transport świeżo nabytego iglastego drzewka to dla większości z nas kłopotliwe zadanie. Za to bohaterowie tej galerii zupełnie się tym nie przejmują i wożą choinki swoimi supersamochodami! Oto najciekawsze przykłady transportowania jednego z symboli Bożego Narodzenia naprawdę egzotycznymi autami. Wesołych świąt!
Superporsche Waltera Röhrla

Superporsche Waltera Röhrla

Walter Röhrl to żywa legenda rajdów, arcymistrz kierownicy i słynny miłośnik Porsche. Od niedawna w jego garażu parkuje wyjątkowy model tej marki: 356 z otwartym, nieco przerobionym nadwoziem i... silnikiem z 911 Turbo!
Porsche staniało. Spadek cen klasycznych modeli nawet o 20 proc.

Porsche staniało. Spadek cen klasycznych modeli nawet o 20 proc.

Klasyczne samochody Porsche staniały od kilku do kilkunastu proc. - to stwierdzenie to efekt lektury najnowszego katalogu "Oldtimer Markt. Preise 2021". Ten katalog z cenami klasycznych samochodów to prawdziwa "Biblia" wszystkich kolekcjonerów w Europie, ale nie tylko.
Czy znasz modele Porsche?

Czy znasz modele Porsche?

Porsche istnieje od 1931 r. Firma została założona w Stuttgarcie przez Ferdynanda Porsche. Było to biuro projektowe, gdzie powstawały projekty aut dla Wanderera, NSU, Auto Uniona, a w połowie lat 30. „auto dla ludu” na zamówienie Adolfa Hitlera. W czasie II wojny światowej Ferdynand Porsche projektował m.in. czołgi dla armii niemieckiej, pojazd dla wojska (Kubelwagen) na bazie Garbusa oraz amfibię (Schwimmwagen). Jednak firma woli podkreślać historię powojenną, a szczególnie rok 1948, kiedy to powstał pierwszy model sportowego modelu Porsche 356.

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech