- Nowe Porsche Vision 357 Speedster zostało pierwszy raz zaprezentowane w Goodwood
- To samochód elektryczny stworzony na modelu 718 GT4 e-Performance
- Auto nawiązuje do pierwszego sportowego modelu Porsche — 356
Koncepcyjny Vision 357 Speedster bazuje na elektrycznym Porsche 718 GT4 e-Performance. Jego silniki elektryczne i akumulator pochodzą więc z Mission R, a podwozie z 718 GT4 Clubsport.
Koncepcyjny samochód, typowo dla speedsterów, ma spłaszczoną przednią szybę, która dodatkowo akcentuje monolityczne proporcje jego karoserii. Po prawej stronie znajduje się osłona wnętrza, niegdyś powszechna w autach z takim nadwoziem. Specjalny karbonowy element zapewniający ochronę w razie dachowania powoduje, że zagłówek kierowcy wygląda, jakby wisiał w powietrzu. Z tyłu znajduje się pokrywa gniazda ładowania i mocowanie miękkiego dachu.
Porsche Vision 357 Speedster
garściami nawiązuje do historii
Dwukolorowa koncepcja z odcieniami szarości to styl historycznych aut wyścigowych. Cały przód auta jest utrzymany w ciemniejszym metalizowanym kolorze, podobnie jak przednie obręcze. Dalsza część nadwozia z kolei jest pokryta znacznie jaśniejszym, prawie białym kolorem. Koncepcję uzupełniają kontrastowe akcenty w lakierze Miami Blue, takie jak uchwyty do zwalniania przedniej pokrywy.
Jubileuszowe logo składa się z dużych rozmiarów liczby 75 oraz dwóch roczników – 1948 i 2023. Symbolizują one pierwszy rok produkcji modelu 356 oraz dzisiejszy rok, czyli 75-lecie marki.
Oczywiście znajdziemy tu dużo nowoczesnych technologii. Lusterka zewnętrzne zastąpiono kamerami — podobnie jak w klasycznych poprzednikach, nie są one umieszczone na drzwiach, ale na przednich błotnikach. W modelu 357 z otwartym nadwoziem zyskały nowy, zoptymalizowany aerodynamicznie kształt, przywodzący na myśl skrzydła.
Inne detale wyglądu zewnętrznego są znane z siostrzanego samochodu koncepcyjnego, np. czteropunktowa sygnatura przednich świateł ma okrągłą formę jak w Porsche 356. Tylne lampy umieszczono za wzorzystym układem punktów wyfrezowanych w samym nadwoziu. Kolejnym ukłonem w stronę pierwszej linii modelowej Porsche jest pionowe żebrowanie tylnej pokrywy. Tam wpleciono trzecie światło stopu.
Szeroki rozstaw kół wizualnie podkreśla mocne osadzenie na drodze. Kiedyś, tak samo jak dziś, jest to jeden z warunków, by samochód był stabilny podczas szybkiej, wyczynowej jazdy. 20-calowe felgi mocowane centralną śrubą są wykonane z magnezu i zaopatrzone w osłony z włókna węglowego. Z wyglądu przypominają obręcze Porsche 356 A oraz 356 B. Te auta miały hamulce bębnowe i rozstaw śrub był tam wyjątkowo duży — 205 mm.
- Przeczytaj także: Porsche i papaja? Panamera w "smakowitym" wydaniu
Porsche Vision 357 Speedster: we wnętrzu tylko to, co potrzeba
Wnętrze zostało zredukowane do niezbędnego minimum i w pełni dostosowane do potrzeb kierowcy. Nisko osadzony fotel stanowi kwintesencję sportowego charakteru. Jego skorupa zintegrowana jest z monokokiem, a kierowca siedzi na poduszkach pokrytych materiałem Race-Tex i jest mocno przytrzymywany przez sześciopunktowy pas bezpieczeństwa z dekorem w kolorze Miami Blue. Zestaw wskaźników na szczycie kolumny kierownicy ma formę przezroczystej płytki. Wyścigowa kierownica jest przykładem lekkości, a jej centralny panel wydaje się zawieszony w przestrzeni.
Cała deska rozdzielcza ma wykończenie z widocznym splotem włókien węglowych. Zamiast konwencjonalnego schowka na rękawiczki do dyspozycji są paski – można je wykorzystać do mocowania akcesoriów. Paski z tkaniny zastępują również konwencjonalne klamki. Ten szczegół, znany ze środowiska motorsportu, pozwala dodatkowo zaoszczędzić na wadze.