Czy wiecie, jak wyglądało to auto? I czy wiecie, że miało silnik z Garbusa – czterocylindrowego boksera o pojemności zaledwie 1,1 litra i mocy 40 KM? Dziś te pierwsze modele Porsche z lat 50. warte są fortunę - w stanie idealnym (odrestaurowane lub bardzo dobrze zachowane) kosztują setki tysięcy euro i są poszukiwane przez kolekcjonerów z całego świata.
Sprawdź się także w naszych pozostałych quizach!
Proponujemy quiz ze znajomości modeli Porsche – od lat 50. do dziś. Przy najstarszych modelach w odpowiedziach podajemy też ich wartość kolekcjonerską. Miłej zabawy!
Rozpocznij quiz
Jaki to model Porsche?
Poprawna odpowiedź: 356
Porsche 356 było pierwszym seryjnie produkowanym modelem firmy. Zaprezentowano je w 1948 r., a produkowano do 1965. Model 356 początkowo miał silnik z Volkswagena Garbusa 1.1/40 KM, w następnych latach pojemności silników były zwiększane – do 2 litrów i 130 KM. Dziś Porsche 356 to cenny, uznany klasyk. Modele z lat 1950-55 kosztują kilkaset tys. euro. 356 A z lat 1955-59 wyceniane są na 125-225 tys. euro, 356 B i C z lat 1960-65 kosztują od 100 do 200 tys. euro.
Jakie oznaczenie ma ten model Porsche?
Poprawna odpowiedź: 550 RS Spyder
Model 550 RS Spyder produkowano w latach 1953-56. Miał silnik 1.5 litra o mocy 115, a później 130 KM. Auto brało udział w wielu wyścigach. m.in. Le Mans, Mille Miglia, Carrera Panamericana. Model 550 RS miał amerykański aktor James Dean – zabił się w nim w czasie zderzenia Fordem. 550 RS jest bardzo rzadkim i bardzo drogim klasykiem. Ceny egzemplarzy w dobrym stanie oscylują od 1,5 do 5 milionów euro!
Jaki model był następcą Porsche 356?
Poprawna odpowiedź: 911
Porsche 911 pierwszej serii zaprezentowano w 1964 r. Produkcja w latach 1964-74. Początkowo model 911 miał silnik 6-cylindrowy, 2-litrowy o mocy 130 KM. Początkowe oznaczenie nowego modelu było 901, ale zaprotestował na to Peugeot, który miał zastrzeżone oznaczenia z zerem w środku, więc zmieniono oznaczenie na 911.
Czym różniło się Porsche 912 od 911?
Poprawna odpowiedź: Innym silnikiem
Porsche 911 miały silniki 6-cylindrowe, a 912 – 4-cylindrowe o pojemności 1.6 lub 2-litry mocy 90 KM. Karoseria była taka sama. Model 912 kosztował ok. 16 tys. DM, a najtańszy 130-konna 911-tka – 22 tys. DM
Kiedy po raz pierwszy pojawiło się Porsche 911 Turbo
Poprawna odpowiedź: W 1974 roku
Pierwsze Porsche 911 Turbo zaprezentowano na salonie w Paryżu w 1974 r. Oznaczenie kodowe 930. Silnik 3-litrowy miał początkowo moc 260 KM, a od sezonu 1977/78 zwiększono pojemność do 3,3 litra i moc do 300 KM. (911 Turbo wyróżnia się poszerzonymi nadkolami i wielkim tylnym spoilerem. Co ciekawe, dziś (911 Turbo „słabsze", 260-konne jest droższe od 300-konnego. To pierwsze kosztuje ok. 200 tys. euro, a 300-konne – ok. 150-180 tys. euro.
Jakie oznaczenie ma ten model Porsche?
Poprawna odpowiedź: 914
Model 914 powstawał (tylko w nadwoziu targa) w latach 1969-75. Silniki 4-cylindrowe o mocy 80-100 KM. Jedynie model 914/6 miał silnik 6-cylindrowy o pojemności 2 litrów i mocy 110 KM. Model 914 nie przypominał swoich „braci", mówiąc szczerze jest po prostu brzydki. Bardzo dobrze zachowane egzemplarze kosztują dziś ok. 40 tys. euro, a model 914/6 – 100 tys. euro.
Oto Porsche 924. Jak jest w nim usytuowany silnik?
Poprawna odpowiedź: Z przodu
Model 924 produkowany był w latach 1975-88. Silniki 4-cylindrowe o mocy od 125 do 245 KM. Silnik zamontowano z przodu, a skrzynię biegów z tyłu – taki układ nazywa się transaxle. Dziś klasyczne 924 w dobrym stanie kosztują ok. 20 tys. DM (oprócz Carrery GTS/245 KM wycenianej na 185 tys. euro.
Jaki to model Porsche?
Poprawna odpowiedź: 928
Model 928 produkowany był przez 18 lat – od 1977 do 1995 r. jako 2-drzwiowe coupe. W 1978 r. zdobył tytuł Car of the Year. Silniki V8 o pojemności od 4,5 do 5,4 litra i mocy od 240 do 350 KM. Dziś klasyczne 928 są jeszcze niedocenione, ceny egzemplarzy w dobrym stanie wynoszą ok. 50 tys. euro (poza wersją GTS/350 KM – ok. 90 tys. DM). W ten model warto zainwestować!
Jakie oznaczenie nosi ten model?
Poprawna odpowiedź: 959
Model 959 produkowano w latach 1986-89. W momencie prezentacji było to najszybsze na świecie seryjnie produkowane auto. Silnik bokser o pojemności 2.8 litra rozwijał moc 450 KM. Porsche 959 przyspieszało do „setki" w 3,7 s, a rozpędzało się do 317 km/h. Kosztowało 420 tys. DM. Dziś to poszukiwany klasyk, wyceniany na ponad milion euro.
Oto Porsche 968. Jakiego modelu był to następca?
Poprawna odpowiedź: 944
Model 968 był następcą Porsche 944. Produkowany w latach 1991-95. Silnik 3-litrowy o mocy 240 KM (Turbo S – 305 KM). Dziś Porsche 968 nie jest jeszcze dostatecznie docenionym klasykiem, egzemplarze w dobrym stanie kosztują 30-40 tys. euro, a Turbo S – ok. 90 tys. euro.
Oto seryjny model Porsche oferowany w latach 2004-2007. Jak brzmi jego pełna nazwa?
Poprawna odpowiedź: Carrera GT
Model Carrera GT produkowano w latach 2004-2007. Powstało 1270 egz. Silnik V10 o poj. 5,7 litra, o mocy 612 KM. Carrera GT przyspiesza do „setki" w 3,9 s, a rozpędza się do 330 km/h.
Co ma wspólnego Porsche z tym traktorem?
Poprawna odpowiedź: Produkowało traktory pod swoim logo
Na zdjęciu jeden z modeli – Porsche Master 429. Powstawała także rodzina traktorów Super z silnikami Diesla 2.6 litra, o mocach 30-40 KM
Ten model Porsche wszedł do produkcji w 2002 r. Jak się nazywa?
Poprawna odpowiedź: Cayenne
Cayenne produkowane jest od 2002 r. w Bratysławie. Od 2017 r. powstaje 3. generacja tego SUV-a, a od 2019 r. oferowana jest wersja Coupe
Jaki to model Porsche?
Poprawna odpowiedź: Taycan
To pierwszy całkowicie elektryczny model Porsche, oferowany jest od 2019 r. w kilku wariantach mocy, np. Turbo ma 680 KM, Turbo S – 761 KM. Taycan ma zasięg na jednym ładowaniu ok. 400 km.
W jakiej wersji 911 Porsche montuje seryjnie taki spoiler?
Poprawna odpowiedź: 911 GT3 RS
Wersja GT3 RS 911-tki wyposażana jest w tak duży tylny spoiler. Silnik bokser, 4-litrowy o mocy 520 KM. Auto przyspiesza do „setki" w 3,2 s, i rozpędza się do 312 km/h. Nadaje się raczej na tor niż do zwykłej jazdy po drogach i ulicach.