Popularność samochodów z silnikami diesla rośnie z dnia na dzień. Wynika to m.in. z ich niskiego zużycia paliwa, a także niewielkiej emisji dwutlenku węgla.

Normy czystości spalin wciąż się zaostrzają. Komisja Europejska opracowuje obecnie nowe standardy, które jako norma EU-5 zaczną obowiązywać w 2010 roku. Ze względu na bardzo niski poziom emisji tlenków azotu stanowi ona dla konstruktorów silników prawdziwe wyzwanie. Również dopuszczalna wartość emisji cząstek stałych ma zostać obniżona do 1/5 obecnie obowiązującego limitu normy EU4, co oznacza emisję na poziomie najwyżej 5, a nie jak dotąd 25 miligramów na kilometr. Tak niskie wartości będzie można osiągnąć jedynie przy zastosowaniu najnowoczesniejszych rozwiązań technologicznych.

Aby usunąć ze spalin zawarte w nich cząsteczki sadzy, Bosch opracował dla pojazdów z silnikami diesla filtr DPF, który zatrzymuje ponad 97 proc. tego rodzaju zanieczyszczeń. Filtr wykonany jest ze spieku metalowego i w porównaniu z konwencjonalnymi filtrami z węglika krzemu odznacza się większą pojemnością, a tym samym wystarcza na dłuższy okres eksploatacji samochodu.

Bosch projektuje także nowe systemy wtryskowe, które odznaczają się bardzo precyzyjnym dawkowaniem paliwa, a w konsekwencji przyczyniają się do dalszego obniżenia poziomu emitowanych zanieczyszczeń. Bardzo istotne znaczenie ma tu wysokie ciśnienia wtrysku generowane przez system oraz możliwość elastycznego sterowania wtryskiwaczami, którym paliwo dostaje się do komory spalania silnika.

Bosch pracuje także nad czwartą generacją systemów Common Rail ze wzmocnieniem hydraulicznym wtryskiwaczy. Hydraulically Amplified Diesel Injector (HADI) wykorzystuje specjalny tłok, który zwiększa ciśnienie we wtryskiwaczu nawet do 2500 barów. Trwają także prace nad optymalizacją systemów pompowtryskiwaczy UIS (Unit Injector System). Najnowsza generacja pompowtryskiwaczy (UIS3) wykorzystuje dwa elementy nastawcze zamiast jednego, umożliwiając tym samym dowolne kształtowanie przebiegu wtrysku oraz realizację pięciu wtrysków na jeden cykl pracy silnika.

Aby w pełni wykorzystać potencjał systemów wtryskowych, Bosch pracuje także nad nowym sterownikiem silnika (EDC17), który wejdzie do produkcji seryjnej w 2006 roku. Z pomocą wielu różnych sygnałów system może analizować i odpowiednio dopasowywać parametry wtrysku w każdym cylindrze.