Benzyna, olej napędowy, etanol, propan-butan i metan to powszechnie stosowane paliwa. Ostatnie z wymienionych występuje w przyrodzie w podziemnych złożach. Wydzielanie metanu towarzyszy również beztlenowym procesom rozkładu. Fakt wykorzystano budując na niektórych wysypiskach śmieci instalacje do odzyskiwania metanu. Gaz zazwyczaj służy do napędzania generatorów prądu lub opalania ciepłowni.

Brytyjczycy poszli krok dalej. Firma GENeco postanowiła udowodnić, że gaz ulatniający się ze ścieków nadaje się do napędzania samochodów. To źródło, którego nie można lekceważyć. Z obliczeń wynika, że do codziennej eksploatacji biorącego w eksperymencie Volkswagena New Beetle wystarczą nieczystości pochodzące z zaledwie 70 toalet.

W oczyszczalni zlokalizowanej w Avonmouth zainstalowano aparaturę umożliwiającą odzyskiwanie metanu ze ścieków płynących z Bristolu. Od dłuższego czasu spalanie pozyskanego gazu umożliwiało produkcję energii elektrycznej, która służyła do zasilania oczyszczalni. Część prądu była też oddawana do brytyjskiej sieci energetycznej.

- Następnym krokiem była decyzja o wykorzystaniu gazu do napędzania samochodu. To przyjazna środowisku alternatywa dla spalania paliw kopalnych, od których Wielka Brytania jest bardzo uzależniona - tłumaczy Mohammed Saddiq z firmy GENeco. Bio-Bug ma udowodnić, że elektryczne i hybrydowe samochody nie są jedynym słusznym rozwiązaniem. Firma GENeco ma zamiar uświadomić społeczeństwu, jak wiele energii jest bezpowrotnie traconej.

Całkowite wykorzystanie gazów z 18 milionów metrów sześciennych ścieków, które rocznie trafiają do oczyszczalni w Avonmouth ograniczyłoby emisję dwutlenku węgla aż o 19 tysięcy ton!

Początkowo Bio-Bug nie najlepiej radził sobie z jazdą na paliwie wytwarzanym z ludzkich odchodów. Po przełączeniu na gazowe zasilanie dwulitrowy silnik tracił moc. Usprawnienie procesu oczyszczania i gromadzenia metanu sprawiło, że teraz różnica między jazdą na benzynie i CNG jest praktycznie nieodczuwalna. Przełączenie z benzynowego na metanowe zasilanie następuje automatycznie w momencie, gdy silnik osiągnie roboczą temperaturę. W przypadku wyczerpania zapasu metanu Bio-Bug ponownie zacznie spalać tradycyjne paliwo.

Warto dodać, że projekt zasilania samochodu gazem otrzymanym w oczyszczalni ścieków nie jest innowacyjny. CNG stanowi popularne paliwo w Szwecji, gdzie ponad 11 tysięcy aut porusza się za sprawą gazu odzyskanego ze ścieków. W Wielkiej Brytanii pierwszy etap promocji nowego paliwa ma stanowić przystosowanie samochodów firmy Wessex Water do spalania biogazu.