Wstępną wizję tych planów przedstawił podczas prezentacji wyników za 2005 r., prezes firmy SEAT, dr Andreas Schleef. Miniony rok upłynął przede wszystkim pod znakiem restrukturyzacji zatrudnienia przeprowadzonej w firmie, a także pogorszenia się głównych wskaźników ekonomicznych. W tym kontekście dr Schleef zauważył, że "po trudnym minionym roku, rok 2006 zapowiada się bardzo obiecująco dla Seata."

Formułując taką ocenę, prezes Seata wziął pod uwagę głęboką transformację zachodzącą obecnie w firmie. Jest to proces określany mianem "nueva Seat" ("nowy Seat") - obejmujący różne sfery działań w zakresie sprzedaży, marketingu, produkcji i kultury organizacyjnej - którego ostatecznym celem jest zwiększenie konkurencyjności firmy Seat i zrównoważony wzrost rentowności.

Jednym z głównych celów firmy w przyszłości jest podniesienie świadomości, wartości oraz wizerunku marki, zwłaszcza poza Hiszpanią, "aby jej pozycja lepiej odzwierciedlała znakomitą jakość modeli". Mówiąc o produktach, dr Schleef przypomniał, że na fali sukcesu, jakim cieszy się model Leon, Seat zaprezentował właśnie nową Ibizę na rok 2006 i jeszcze w tym roku wprowadzi na rynek zupełnie nowy model z rodziny Altea. Ponadto oferta może być rozszerzona o nowe modele z niższych i wyższych segmentów poza obecnie dostępnymi.

Mając na uwadze powyższe oraz dążąc do wykorzystania mocy produkcyjnych, przewiduje się, że w Martorell mogłyby być produkowane samochody Grupy Volkswagena z segmentów B i C - w których to zakład się specjalizuje.

Stagnacja w charakteryzującej się intensywną konkurencją branży motoryzacyjnej na niektórych ważnych rynkach europejskich, w połączeniu z innymi problemami wewnętrznymi, negatywnie odbiła się na głównych wskaźnikach ekonomicznych firmy, która

W 2005 r. hiszpańska firma zanotowała 62 mln euro straty. O takich wynikach mogły zadecydować inwestycje związane z przygotowaniem nowej gamy modeli, koszty restrukturyzacji zatrudnienia oraz 10-procentowy spadek przychodów (do 5,27 mld euro) w wyniku słabszej koniunktury.

W ubiegłym roku w fabryce w Martorell wyprodukowano 384.898 pojazdów - o 7,6% mniej niż w 2004 r. Wynik ten należy oceniać na tle ogólnego zmniejszenia się produkcji w sektorze motoryzacyjnym w Hiszpanii (o 12,67%), gdzie Seat jako producent samochodów odnotował najniższy spadek. Sprzedaż detaliczna wyniosła 422.246 egzemplarzy (o 4,5% mniej niż rok wcześniej), z czego 270.719 pojazdów wyeksportowano (-7%), a 151.527 sprzedano na rynku krajowym (wzrost o 0,6%).