Współczesne blokady skrzyni biegów nie mają z nią jednak nic wspólnego. Są w całości ukryte pod konsolą środkową deski rozdzielczej bądź tunelem (najczęściej widać tylko gniazdo klucza), a montuje się je, wykorzystując istniejące śruby i otwory technologiczne pojazdu, co do minimum ogranicza ingerencję w konstrukcję auta. Inne niż blokady drążka zmiany biegów urządzenia mechaniczne właściwie zniknęły już z rynku. Jedynym wyjątkiem jest certyfikowana przez Instytut Mechaniki Precyzyjnej blokada przepływu paliwa OSA 1 gdyńskiej firmy OSA. Jej opis oraz listę montażystów znajdziemy pod adresem: www.osa-polska.com.pl.Tylko z certyfikatemW sklepach spotkać można wiele mechanicznych zabezpieczeń antykradzieżowych, np. w postaci "lasek" na kierownicę. Jeszcze więcej podobnych produktów przeznaczonych jest do zabezpieczania motocykli i skuterów. Na ogół nie ma sensu wydawać na nie pieniędzy. Dobry poziom zabezpieczenia zapewniają wyłącznie blokady mające certyfikat wydany przez Zakład Certyfikacji Wyrobów Instytutu Mechaniki Precyzyjnej (http://www.imp.edu.pl/cert/cert_auto.html). Egzotyczne gwarancje nie mają sensu, bo nie sposób zweryfikować ich autentyczności, a kwalifikacje polskich złodziei znacznie przewyższają wyobrażenia zagranicznych konstruktorów.Wystarczy obrót kluczaJeszcze przed kilku laty najbardziej popularne były blokady z wyjmowanym bolcem, w rodzaju tej przedstawionej na lewym zdjęciu na dole. Obecnie rynek zdominowały jednak blokady ryglowe, które zamyka się, przekręcając i jednocześnie wciskając zamek bądź też przez samo przekręcenie klucza w zamku. Blokadę taką otwiera się potem jednym obrotem klucza, nie trzeba wyjmować żadnego bolca czy rygla. Firma Dipol oferuje ponadto współpracujące z blokadą urządzenie elektroniczne, które przypomina o konieczności jej zamknięcia.Blokady motocykloweDziałanie mechanicznych blokad antykradzieżowych do motocykli polega najczęściej na blokowaniu tarczy hamulcowej (wykorzystuje się otwory tarczy wentylowanej). W postaci najbardziej wyrafinowanej mogą być one wyposażone także w system elektroniczny, który włącza alarmowanie przy próbie siłowego zdjęcia blokady. Na liście wyrobów rekomendowanych przez PZU znajdziemy produkty niemieckiej firmy ABUS (polski adres internetowy to www.abus.pl) oraz krakowskiej firmy RIDER (www.rider.com.pl). Pierwsza z nich oferuje również mające atest Instytutu Mechaniki Precyzyjnej łańuchy do przypinania motocykli oraz blokady przeznaczone do quadów. Pytania z sieciCzy lepiej założyć blokadę mechaniczną czy autoalarm? To niestety pytanie w rodzaju "czy myć ręce czy nogi?". Najlepiej, jeśli w aucie są dwa zabezpieczenia różnego rodzaju, choćby dlatego, że ich pokonanie wymaga od złodzieja innych umiejętności oraz innych narzędzi.Chcę samodzielnie założyć prosty immobiliser. Jaki obwód mogę rozłączyć, nie narażając auta na uszkodzenie, by blokada była skuteczna?Amatorom radzimy ingerować tylko w te obwody, które zabezpieczone są fabrycznymi bezpiecznikami (skoro bezpiecznik może się przepalić, to również rozłączenie obwodunie wyrządzi szkody). Należy do nich zazwyczaj obwód zasilania elektrycznej pompy paliwa. Instalując tam blokadę, warto utrudnić również podanie zasilania "na krótko", na przykład montując nietypowe śruby w osłonie pompy.
Spadkobiercy kłódki
Wiele osób skutecznie zniechęciło się do blokad mechnicznych, bo kojarzy je przede wszystkim z takimi wyrobami, jak popularny przed laty Mul-T-Lock. Była to niewygodna w obsłudze kłódka montowana na topornym i szpecącym kabinę wsporniku, o który bardzo łatwo było uderzyć kolanem.