Na pierwszy rzut oka zysk jest niewielki. Pirelli deklaruje, że przeznaczona do aut klasy wyższej opona Cinturato P7 zmniejsza zapotrzebowanie na energię o 4%. W przypadku samochodu zużywającego średnio 7 l/100km oznacza to zmniejszenie spalania o 0,28 l/100km. Oszczędności stają się wyraźne w przypadku rozpatrywania zysków w skali roku. Przy przebiegach rzędu 15 tysięcy kilometrów można liczyć na jedną wizytę na stacji paliw mniej.

W dobie rosnącego zapotrzebowania na samochody emitujące do atmosfery ograniczone ilości dwutlenku węgla "ekologiczne" opony coraz częściej stają się seryjnym wyposażeniem aut. Obecnie ponad 20% samochodów otrzymuje ogumienie zmniejszające spalanie. Według szacunków do 2011 roku będzie to już 40%. Ogumienie Pirelli Cinturato P7 można spotkać m.in. na felgach Alf Romeo 147 i 159, Audi A4 i A5, BMW serii 1 i 3 oraz X1, Fiata Cromy, Peugeota 407 oraz Volvo C30, S40, S60, S60, V50 i V70.

Konstruktorzy energooszczędnych opon nie mają łatwego zadania. Muszą opracować bieżnik, którego wzór i mieszanka zapewniają dobre właściwości jezdne, jak również niskie opory toczenia. Według Pirelli konstrukcja opony Cinturato spełnia ponadto normy hałasu przewidziane na rok 2012, zmniejsza ryzyko wystąpienia nadsterowności, a za sprawą materiałów stabilizujących deformację opona zapewni optymalne prowadzenie nawet przy dużych prędkościach. Bezpieczeństwo na mokrych nawierzchniach mają zapewniać cztery szerokie i wzmocnione opasaniem rowki.

Pirelli P7 Cinturato Foto: Onet
Pirelli P7 Cinturato

Deklaracje mają pokrycie w rzeczywistości. W przypadku Volvo V50 z wysokoprężnym silnikiem 2.0D ogumienie Pirelli Cinturato P7 nie miało problemów z przenoszeniem 320 Nm na asfalt podczas dynamicznego ruszania, przeczerpnością podczas ostrego hamowania, a także prowadzeniem samochodu na ostrych zakrętach. W trakcie jazdy ze stałą prędkością hałas generowany przez opony nie odstawał od dźwięku pracy silnika oraz szumu powietrza opływającego karoserię. Volvo z oponami P7 nie miało problemów z osiągnięciem deklarowanego przez producenta spalania, czyli 4,6 l/100km w trasie oraz 7,6 l/100km w mieście. Podczas dynamicznej jazdy poza obszarem zabudowanym spalanie wynosiło ok. 6-6,5 l/100km, a zastosowanie techniki ecodrivingu pozwoliło na uzyskanie wyników poniżej 4 l/100km.

Warto dodać, że waga opon P7 jest niższa od ciężaru opon P6 o około 8%. Redukcję masy udało się uzyskać poprzez opracowanie mieszanki składającej się z polimerów, nylonu i aramidu. Zmniejszenie ciężaru oznacza nie tylko zyski podczas eksploatacji. Wyprodukowanie lżejszej opony wiąże się z niższym zużyciem energii i surowców oraz redukcję emisji CO2 do atmosfery na poziomie 4,2%.