Auto Świat Sposób na rzadsze wizyty na stacji

Sposób na rzadsze wizyty na stacji

Każdy posiadacz samochodu życzyłby sobie, żeby auto sprawnie jeździło, a przy okazji zużywało niewielkie ilości paliwa. Jednym ze sposobów na zmniejszenie częstotliwości wizyt na stacjach benzynowych jest odpowiedni dobór opon.

Pirelli Cinturato P7
Onet
Pirelli Cinturato P7

Na pierwszy rzut oka zysk jest niewielki. Pirelli deklaruje, że przeznaczona do aut klasy wyższej opona Cinturato P7 zmniejsza zapotrzebowanie na energię o 4%. W przypadku samochodu zużywającego średnio 7 l/100km oznacza to zmniejszenie spalania o 0,28 l/100km. Oszczędności stają się wyraźne w przypadku rozpatrywania zysków w skali roku. Przy przebiegach rzędu 15 tysięcy kilometrów można liczyć na jedną wizytę na stacji paliw mniej.

W dobie rosnącego zapotrzebowania na samochody emitujące do atmosfery ograniczone ilości dwutlenku węgla "ekologiczne" opony coraz częściej stają się seryjnym wyposażeniem aut. Obecnie ponad 20% samochodów otrzymuje ogumienie zmniejszające spalanie. Według szacunków do 2011 roku będzie to już 40%. Ogumienie Pirelli Cinturato P7 można spotkać m.in. na felgach Alf Romeo 147 i 159, Audi A4 i A5, BMW serii 1 i 3 oraz X1, Fiata Cromy, Peugeota 407 oraz Volvo C30, S40, S60, S60, V50 i V70.

Konstruktorzy energooszczędnych opon nie mają łatwego zadania. Muszą opracować bieżnik, którego wzór i mieszanka zapewniają dobre właściwości jezdne, jak również niskie opory toczenia. Według Pirelli konstrukcja opony Cinturato spełnia ponadto normy hałasu przewidziane na rok 2012, zmniejsza ryzyko wystąpienia nadsterowności, a za sprawą materiałów stabilizujących deformację opona zapewni optymalne prowadzenie nawet przy dużych prędkościach. Bezpieczeństwo na mokrych nawierzchniach mają zapewniać cztery szerokie i wzmocnione opasaniem rowki.

Pirelli P7 Cinturato
Pirelli P7 CinturatoOnet

Deklaracje mają pokrycie w rzeczywistości. W przypadku Volvo V50 z wysokoprężnym silnikiem 2.0D ogumienie Pirelli Cinturato P7 nie miało problemów z przenoszeniem 320 Nm na asfalt podczas dynamicznego ruszania, przeczerpnością podczas ostrego hamowania, a także prowadzeniem samochodu na ostrych zakrętach. W trakcie jazdy ze stałą prędkością hałas generowany przez opony nie odstawał od dźwięku pracy silnika oraz szumu powietrza opływającego karoserię. Volvo z oponami P7 nie miało problemów z osiągnięciem deklarowanego przez producenta spalania, czyli 4,6 l/100km w trasie oraz 7,6 l/100km w mieście. Podczas dynamicznej jazdy poza obszarem zabudowanym spalanie wynosiło ok. 6-6,5 l/100km, a zastosowanie techniki ecodrivingu pozwoliło na uzyskanie wyników poniżej 4 l/100km.

Warto dodać, że waga opon P7 jest niższa od ciężaru opon P6 o około 8%. Redukcję masy udało się uzyskać poprzez opracowanie mieszanki składającej się z polimerów, nylonu i aramidu. Zmniejszenie ciężaru oznacza nie tylko zyski podczas eksploatacji. Wyprodukowanie lżejszej opony wiąże się z niższym zużyciem energii i surowców oraz redukcję emisji CO2 do atmosfery na poziomie 4,2%.

ŁS
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków