Jak podaje stowarzyszenie ACEA w kwietniu sprzedaż nowych samochodów osobowych na Starym Kontynencie wyniosła 1 171 tysięcy sztuk, co oznacza ponad 30-procentowy spadek w stosunku do poprzedniego miesiąca i niemal 7-procentowy spadek w porównaniu do kwietnia ubiegłego roku.

Licząc jednak wyniki od początku roku sprzedaż aut w Europie wyniosła 4 941 187 sztuk i jest o 5,2 proc. większa niż przed rokiem. Zdecydowanie największy udział w tej sprzedaży mają rynki Zachodniej Europy, gdzie sprzedano w ciągu czterech miesięcy ponad 4,7 miliona sztuk (+6,7 proc.).

Listę największych rynków otwiera ponownie rynek niemiecki, jednak tegoroczna sprzedaż w wysokości niespełna 930 tysięcy sztuk jest o 25,5 proc. mniejsza niż rok wcześniej. Tak drastyczny spadek osłabił pozycję lidera, którego udział rynkowy zmniejszył się w ciągu roku z 26,6 do 18,8 proc.

Odwrotną tendencję sprzedaży wykazał wicelider rankingu - rynek włoski, gdzie sprzedano dotychczas ponad 827 tysięcy aut, o 13,4 proc. więcej niż przed rokiem, a także trzeci na liście rynek francuski ze sprzedażą na poziomie prawie 786 tysięcy sztuk i blisko 13-procentowym wzrostem. Jeszcze większe tempo wzrostu osiągnął rynek brytyjski - sprzedaż 760 tysięcy aut jest o 23,9 proc. większa od ubiegłorocznej, a rekordowy wskaźnik procentowy w czołowej dziesiątce najnowszego podsumowania należy do rynku hiszpańskiego. W ciągu czterech pierwszych miesięcy bieżącego roku w Hiszpanii sprzedano prawie 380 tysięcy aut, o 43,2 proc. więcej niż w ubiegłym roku.

Polski rynek stracił zajmowaną miesiąc wcześniej ósmą lokatę i jest obecnie dziewiąty w Europie, a wynik sprzedaży 104 tysięcy aut, o 10,5 proc. mniejszy niż przed rokiem, spowodował spadek udziału w rynku europejskim z 2,5 do 2,1 proc. Nie sposób nie zauważyć, że kwietniowa sprzedaż w Polsce była mniejsza niż w Szwecji czy w Szwajcarii, czyli na dwóch rynkach, sklasyfikowanych w tegorocznym rankingu na pozycjach kolejno jedenastej i dziesiątej.

Średnia sprzedaż na 1000 mieszkańców Europy wynosi po czterech miesiącach 10 aut. Największy taki wskaźnik należy niezmiennie do Luksemburga (45 aut); drugi - do Belgii (22 auta). W Polsce sprzedaż na 1000 osób wynosi na koniec kwietnia 3 auta.