Auto Świat STREFA KONTROLOWANEGO ZGNIOTU

STREFA KONTROLOWANEGO ZGNIOTU

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Od lat 40. XX w. pracowano (Mercedes) nad taką konstrukcją przedniejoraz tylnej części nadwozia, która podczas kolizji pochłaniałaby jaknajwięcej energii uderzenia

STREFA KONTROLOWANEGO ZGNIOTU
Auto Świat
STREFA KONTROLOWANEGO ZGNIOTU

Pierwszy związany z tym patent - o strefie kontrolowanego zgniotu - zarejestrowano w 1951 roku. Za przykładem Mercedesa zagadnieniem zajęli się wszyscy producenci motoryzacyjni.

Strefa kontrolowanego zgniotu pochłania część energii uderzenia przez odkształcanie się np. przedniej części auta. Reszta sił powstałych w wyniku kolizji powinna być równomiernie rozłożona poprzez węzły szkieletu karoserii na inne jej części.

Podobnie jest z tyłu. W efekcie klatka kabiny ma ulec możliwie najmniejszym odkształceniom, a otwarcie drzwi musi być możliwe. Inaczej jest z bocznymi strefami.

Mają one bardzo małe rozmiary - wyznacza je zaledwie grubość drzwi i tapicerki - więc montuje się w drzwiach wzmocnienia boczne - metalowe belki rozparte w futrynach.

Pozwalają one przenieść dużą część energii uderzenia na słupki drzwiowe, które częściowo się poddają (wyginając do wnętrza), ale większość sił udaru rozprowadzają węzłami szkieletu na resztę nadwozia. Porównaj z układem SIPS stosowanym w Volvo.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków