Auto Świat Wiadomości Przekręt działa. Używane chińskie auta, ale z zerowym przebiegiem są już w Polsce

Przekręt działa. Używane chińskie auta, ale z zerowym przebiegiem są już w Polsce

Chińscy producenci samochodów, dealerzy i drobni pośrednicy wspierani przez lokalne organy administracji wypychają w świat setki tysięcy używanych samochodów, które w praktyce są fabrycznie nowe. Albo, jak kto woli: eksportują nowe samochody, które udają używane. W ten sposób nakręcają obrót, zwiększają kulejącą lokalną sprzedaż samochodów i zarabiają, omijając zagraniczne bariery celne i skomplikowane formalności. Te używane-nowe samochody, do których dopłacił chiński rząd, są już także w Polsce. Są tanie, ale warto się zastanowić, czy to dobra i bezpieczna inwestycja.

Chińskie samochody tylko formalnie używane są w Polsce w stałej ofercie dziesiątek importerów
H / Shutterstock
Chińskie samochody tylko formalnie używane są w Polsce w stałej ofercie dziesiątek importerów
  • Kilka dni temu proceder przerabiania nowych chińskich samochodów na używane, by łatwiej było wyeksportować je za granicę, szczegółowo opisał Reuters
  • Auta te mają być masowo wysyłane do Rosji i różnych krajów azjatyckich
  • Sprawdziliśmy: używane, ale nowe chińskie auta są już także w Polsce. Każdy może kupić sobie taki samochód – wyjaśniamy, skąd się biorą i gdzie je kupić
  • Kupujący takie pojazdy mogą stać się ofiarami "bomby z opóźnionym zapłonem"

Proceder rejestrowania samochodów tuż po tym, gdy zjeżdżają z taśmy produkcyjnej, a następnie wysyłane są za granicę jako "używane", trwa w Chinach co najmniej od 2019 r. – pisze agencja Reutera. W ten sposób firmy mogą łatwo zawyżać wyniki sprzedaży samochodów na rodzimym rynku. Dilerzy zarabiają nie tylko na standardowej marży pośrednika, lecz także na szczodrych rządowych dopłatach mających nakręcać boom na nowe samochody.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji