Lata 80. to początek produkcji Samuraia – modelu korzystającego z długich tradycji Suzuki LJ. Było to auto tanie i bardzo dzielne w terenie, jednak całkowicie pozbawione komfortu. Dlatego Suzuki postanowiło poszerzyć ofertę o model skierowany do szerszego grona odbiorców – bardziej kompromisowy, którym można by jeździć do pracy, zaś w weekend wybrać się w teren, choć niekoniecznie ekstremalny. Inżynierowie pozostali przy rozwiązaniach, które znali najlepiej. Dlatego Vitara zachowała ramę, sztywny tylny most oraz prosty układ napędowy, z dołączaną na sztywno przednią osią.
Początkowo postawiono na walory rekreacyjne, dlatego w 1988 r. zadebiutowały wersje krótkie (cabrio i 3d), z 8-zaworowym silnikiem 1.6 (80 KM). Symboliczny bagażnik (202 l) oraz skromna ilość miejsca z tyłu sprawiały jednak, że dla wielu osób było to auto niewystarczające. Dlatego w końcu 1990 r. do oferty dołączyła odmiana Long z dłuższym rozstawem osi, 5-drzwiowym nadwoziem i mocniejszym silnikiem (1.6 16V, 97 KM). Kilka lat później oferta rozrosła się o kolejne silniki, ale zdecydowano się na dość nietypowe jednostki – benzynową 2.0 w układzie V6 oraz turbodiesla 2.0 – zapożyczone od Mazdy.
Diesel był bardzo słaby (71 KM) i łączony tylko z prostą skrzynią automatyczną, dlatego dynamika nie zachwycała. Wraz z tymi silnikami wprowadzono drobne zmiany w nadwoziu (głębiej przetłoczona maska przechodząca w grill) – ale tylko dla najlepszych wersji. Kolejne zmiany to debiut „normalnego” silnika benzynowego (2.0 R4, 132 KM), mocnej wersji 2.5 V6 oraz turbodiesla z intercoolerem (2.0, 87 KM). Rynki europejskie straciły zainteresowanie tym modelem w 1998 r., kiedy na scenę wkroczyła Grand Vitara. Jednak Vitara żyła jeszcze dużo dłużej, bo do 2003 r. Otrzymała nawet silnik HDi (2.0, 90 KM) koncernu PSA.
Przydomek „Grand” w nowym modelu traktować trzeba nie tyle jako „duży”, co „okazały”. Zachowano zasadnicze założenia konstrukcyjne Vitary, natomiast auto wyładniało i zyskało na wyposażeniu. Dla wersji 3-drzwiowych (cabrio i zamknięta) przewidziano silniki 1.6 i 2.0 (128 KM), zaś dla 5-drzwiowej – 2.0 i 2.5 V6 (144 KM). Wkrótce w ofercie znalazł się także prosty turbodiesel 2.0/87 KM. Układ napędowy pozostał niemal bez zmian, ale zadbano o możliwość dołączania przedniej osi również w czasie jazdy. Już po paru latach zdecydowano się na drobne zmiany w karoserii (przednia partia). Rok 2001 przyniósł spory atut – pod maskę trafił nowoczesny turbodiesel wybrany z palety koncernu PSA (2.0 Common Rail, o mocy 109 KM) wypierając poprzednią, mało dynamiczną wersję. W 2000 r. pojawiła się też druga odmiana 5-drzwiowa – przedłużona XL_7. Tym samym gama oferowanych wersji znacznie się rozrosła.
Na kolejne nowości nie trzeba było długo czekać – pod koniec 2002 r. całkowicie zmieniono projekt tablicy rozdzielczej. Grand Vitara dość wyraźnie jednak odbiegała od konkurencyjnych samochodów. Mimo solidniejszej budowy przyszło jej walczyć w segmencie małych SUV-ów, takich jak Honda CR-V czy Toyota RAV4.
W takiej konfrontacji znacząco dawały się we znaki wady ramowej konstrukcji. Dlatego na 2005 r. przygotowano prawdziwą rewolucję – drugą generację Grand Vitary. Choć całkowicie zmieniono budowę samochodu, nie zapomniano o miłośnikach wyjazdów terenowych, co pozostało niesamowicie ważną zaletą modelu. Można powiedzieć, że – pod względem zdolności off-roadowych – jest on jednym z najlepszych spośród wymienionych wyżej aut.
Samonośne nadwozie wzmocnione jest zintegrowaną ramą. Konstruując poszczególne rozwiązania inżynierowie brali pod uwagę wymagania terenowe. Dobrze zabezpieczyli wszelkie podzespoły, punkty mocowania itp. Poza tym zdecydowano się na zaawansowane rozwiązania w układzie napędowym. Pojawił się tam centralny dyferencjał dający pełnię bezpieczeństwa na asfalcie. Są również blokada dyferencjału i reduktor dbające o trakcję w terenie.
Modernizacje przeprowadzone w ubiegłym roku, to głównie kosmetyka wnętrza i dalsza poprawa komfortu jazdy – m.in. poprzez lepsze wyciszenie wnętrza. Nowe silniki benzynowe (2.4 i 3.2) nie będą u nas grały istotnej roli.
Polskie przedstawicielstwo Suzuki rozpoczęło działalność w 1992 r., wprowadzając do oferty Vitarę. Sprzedaż tego modelu liczona była w… pojedynczych sztukach. Podobnie było z Grand Vitarą w początkowych latach. Ale w 2003 r., model ten zajął w Polsce pierwsze miejsce w segmencie 4x4 (712 egzemplarzy). Na świecie od maja 1988 r. do marca 2008 r. sprzedano 2,4 mln tych samochodów.