Auto Świat Test łańcuchów - stalowe czy tekstylne?

Test łańcuchów - stalowe czy tekstylne?

Tam, gdzie już nie dają rady nawet najlepsze opony zimowe, pomóc mogą tylko łańcuchy śniegowe. Automobilklub austriacki przeprowadził ciekawy test łańcuchów na koła - oprócz klasycznych stalowych oceniono także produkty tekstylne.

Test łańcuchów - stalowe czy tekstylne?
Onet
Test łańcuchów - stalowe czy tekstylne?

Do testu wybrane zostały łańcuchy KWB TempoMatic Exklusiv, Ottinger Maxi "GS", Pewag Ring Automatik- S, Pewag Sportmatik, RUDcompact easy2go plus, RUD-matic Kantenspur, Thule CL-10.

Wśród produktów, nazwanych tekstylnymi, znalazły się Gima Trendy, Michelin Easy Grip oraz Week End Elastic. Nie przypominają one jednak klasycznych łańcuchów, ale pokrowce na koła, a w przypadku produktu Michelin - siateczkę na włosy. Według ich producentów, główną zaletą jest niski poziom hałasu, komfort prowadzenia, łatwość montażu. Kierowca ma również pewność, że w przypadku uszkodzenia, ogniwa nie zniszczą nadkola.

Jak się okazało w teście, ostatnia opisana cecha jest niezwykle ważna. Jeśli chodzi o odporność na zużycie, to łańcuchom tekstylnym daleko jeszcze do wytrzymałości stali. Pokrowce ulegały zniszczeniu na asfaltowym odcinku testowym.

Skąd w teście łańcuchów asfalt? Jadąc w górach, często trafiamy na nieośnieżone odcinki o długości nawet kilku kilometrów (w teście 16 km), gdzie w zasadzie nie ma możliwości i sensu zdejmowania łańcuchów, np. tunele. Dlatego też sprawdzian zużycia został jedną z czterech ocenianych kategorii. Najważniejszą konkurencją, w jakiej można było uzyskać aż 40 proc. całkowitej oceny, był komfort i łatwość obsługi i montażu.

Kolejną ważną kategorią było zachowanie się na śniegu - 35 proc. oceny końcowej. Za zachowanie się na lodzie można było uzyskać maksymalnie 10 proc. oceny sumarycznej.

Stal jest jednak na razie niezastąpiona. Na dziesięć testowanych produktów łańcuchy tekstylne zajęły ostatnie trzy miejsca. Zwyciezcą całego testu okazały się łańcuchy Thule CL-10, jednak - jak widać w załączonej tabelce - różnice między produktami są niewielkie.

Klasyczne łańcuchy były niedoścignione, szczególnie w zakresie trwałości, zachowania się na lodzie, a także w łatwości obsługi. Pewną jaskółką może być jednak produkt Michelina. "Siateczka na włosy" radziła sobie na śniegu nie gorzej niż stal. Według Steffana Kerbla z automobilklubu austriackiego, jeżeli producenci popracują jeszcze nad trwałością pokrowców oraz umieszczą na nich elementy metalowe, to klasyczne łańcuchy będą miały mocnego rywala na rynku.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków