Nadwozie/jakość

Wygląd był zawsze mocną stroną Alf. "147" kontynuuje tę tradycję - jest jednym z najładniejszych modeli w klasie, zaprojektowanym z pasją i dbałością o szczegóły. Uroda nie zawsze idzie w parze z funkcjonalnością.

Np. eleganckie lusterka zewnętrzne są trochę za małe, wnętrze zwłaszcza z tyłu nad głową i na wysokości ramion - za ciasne, a bagażnik o nieregularnych kształtach niezbyt pakowny.

Na korzyść Alfy przemawiają sportowo "skrojone" fotele zapewniające dobre trzymanie boczne. Kierowca znajduje optymalną pozycję dzięki dwupłaszczyznowej regulacji położenia kierownicy i możliwości ustawienia wysokości fotela.

Układ napędowy/osiągi

Technika Multijet charakteryzuje się wyższym niż dotychczas ciśnieniem wtrysku paliwa (1400 zamiast 1300 barów) i dalszym jego podziałem - teraz paliwo wtryskiwane jest do komór spalania w procesie obejmującym do czterech faz.

Poza tym jednostka 1.9 JTD otrzymała 16-zaworową głowicę cylindrów. W rezultacie moc wzrosła do 140 KM z dotychczasowych 115 (model z 8-zaworowym silnikiem 1.9 JTD pozostał w ofercie), a moment obrotowy do imponujących 305 Nm (z 275). Tyle suchych faktów, które nie opisują wcale tego, co dzieje się po przekręceniu kluczyka w stacyjce.

Na zimno diesel jeszcze lekko warkocze, potem startuje z energią stada rumaków. Potężną siłę czuje się tu w każdym zakresie obrotów. Też słyszy się ją - soczyste brzmienie na pewno nie jest ciche, ale za to bardzo pasujące do Alfy. Zużycie paliwa zaskoczy nawet najoszczędniejszych - trudno znaleźć drugie równie dynamiczne auto, palące tylko 7 l na "setkę".

Układ jezdny/komfort

Sztywne zawieszenie "147" zachęca do sportowej jazdy i harmonizuje z charakterem silnika. Na naszych wyboistych drogach komfort jazdy jest jednak znikomy - miłość do Alfy wymaga wyrzeczeń.

Koszty/bezpieczeństwo

Najboleśniej odczuwa się jednak ubytek na koncie bankowym - zakup Alfy wiąże się ze znacznym wydatkiem. W zamian otrzymujemy bogato wyposażony samochód z ABS-em, airbagami czołowymi, przednimi bocznymi i kurtynami powietrznymi w standardzie.

ESP wiąże się z dopłatą 1900 zł. Komfort w wersji Distinctive podnoszą seryjne: automatyczna klimatyzacja, radio z CD, elektrycznie sterowane szyby i lusterka zewnętrzne.