Nadwozie/wnętrze

Oczywiście, skoro mowa o samochodzie kombi, to największą uwagę przykuwa tylna część karoserii. Po Audi A4 nikt przy zdrowych zmysłach nie będzie się spodziewać bagażnika na poziomie Volvo kombi. Avant w klasie średniej to auto raczej klasowe niż ciężarowe, bo pierwszy z brzegu kompakt ma większy kufer. Inna sprawa, że ten niewielki bagażnik (390/1250 l) jest tak wykończony, że niewiele kokpitów klasy wyższej może mu dorównać - mowa tu o najwyższej klasy dywanikach, welurach, tworzywach sztucznych. Aż szkoda tu wrzucać jakikolwiek towar!

Silnik/skrzynia biegów

Ta jednostka napędowa była już wielokrotnie opisywana, więc tylko dla przypomnienia: 1,8 l pojemności, turbodoładowanie, 20 zaworów (po 5 na cylinder), niebywale równomiernie rozwijana moc, moment obrotowy o wartości 235 Nm dostępny pomiędzy 2000 a 4600 obr./min i niesamowite przyśpieszenia. Do tego spory apetyt (w teście 11,4 l benzyny 98-oktanowej na 100 km). Układ jezdny/bezpieczeństwo. Dzięki technice napędu na cztery koła i wielgachnym oponom 225/45 R 17 W ten model quattro nie zna problemów trakcyjnych. Chociaż... Jeśli ktoś nieopatrznie zbyt nerwowo pobawi się elektronicznym pedałem gazu w zakręcie, szybko doceni (opcjonalny) system ESP, który w co poważniejszej sytuacji jest w stanie błyskawicznie powstrzymać niemile widziane zachowania auta. Hamulce są znakomite: 37,7 m.

Komfort

Bardzo dobre sportowe fotele z przodu i mimo sportowego układu jezdnego zaskakująco wysoki komfort jazdy - i dobrze, w końcu wszyscy się starzejemy. Z tego samego powodu docenimy standardowe wyposażenie w klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, centralny zamek?

Koszty

Osiągi, technika i prestiż mają swoją cenę. Na razie nie jest ona znana na polskim rynku, jako że auto to jest spodziewane u nas dopiero w okolicach lipca. W Niemczech świat 180-konnego quattro-kombi zaczyna się od 59 100 DEM (u nas z pewnością więcej, gdyż o 1500 DEM droższy jest w Polsce ten samochód z silnikiem 150-konnym). Lista opcji jest długa, ubezpieczenie zaś naprawdę drogie.

Podsumowanie

Tak naprawdę nie jest to ani auto sportowe, ani prawdziwe kombi, ale właśnie to czyni je tak podniecającym. Oczywiście, jest to bardzo drogi pojazd, ale za tak fantastyczny układ jezdny i napędowy jest to dobra cena.

Ocena: 5