- We wnętrzu najnowszego wcielenia A8 znajdziemy trzy duże ciekłokrystaliczne ekrany. Wszystkie potrzebne
- Nowością, której nie uświadczymy u konkurencji, jest wyczuwalne kliknięcie ekranów podczas dotykania
- Wersja 3.0 TDI świetnie nadaje się do podróżowania na długich dystansach
Z zewnątrz Audi A8 może sprawiać wrażenie życia ponad stan, ale kiedy pokonasz kilkaset kilometrów w tak przyjemnym otoczeniu, zaczynasz zmieniać zdanie o tym aucie. Szczególnie w takiej wersji, która na trasie przy spokojnej jeździe spala średnio 8 litrów na 100 km. Pod maską najnowszego wcielenia flagowej limuzyny Audi tym razem pracował 3-litrowy diesel o mocy 286 KM. Nawet kiedy przyspieszasz z pedałem wciśniętym do oporu i osiągasz setkę w 5,9 s, zamiast drażniącego diesla słyszysz jedynie gładki szmer. Samochód jest tak skutecznie wyciszony, że silnik diesla z pewnością nie stanowi problemu. A świetnie nadaje do podróżowania z wysokimi prędkościami. Audi A8 to samochód stworzony do pokonywania długich dystansów na niemieckich autostradach bez ograniczeń prędkości. Kiedy sunie autostradą, daje poczucie wyjątkowej stabilności i bezpieczeństwa.
Audi A8 3.0 TDI – jak Citroen
Dzięki laserowemu skanerowi, który monitoruje obszar przed samochodem, Audi A8 potrafi się przygotować do nierównego asfaltu i pokonać go w taki sposób, by niepotrzebnie nie niepokoić kierowcy. Rzeczywiście Audi sunie niewzruszone po drodze jak Citroen, ale jednocześnie nie przechyla się ani na zakrętach, ani podczas przyspieszania i hamowania. Poza tym daje kierowcy bezpośrednią kontrolę nad samochodem, o jakiej kierowcy limuzyn do tej pory mogli jedynie pomarzyć. Inżynierom Audi udało się w wyjątkowy sposób połączyć komfort podróżowania ze zwinnością. To efekt nowocześnie sterowanego zawieszenia ze skrętną tylną osią oraz napędem 4x4, które daje poczucie prowadzenia tylnonapędowego samochodu. Dzięki tym zabiegom Audi we wrażeniach zza kierownicy znacznie zbliżyło się BMW.
Audi A8 3.0 TDI – trzy ekrany
Wnętrze rozpieszcza najwyższą jakością wykończenia. Skóra, drewno, aluminium wkomponowane są w przejrzystą deskę rozdzielczą z wirtualnym kokpitem. Nie ma tu tradycyjnych przycisków. Zamiast nich mamy dotykowy ekran o przekątnej 10,1 cala. Na tym nie koniec. Poniżej znajduje się kolejny już trzeci ekran o przekątnej 8,6 cala, dzięki któremu możemy sterować klimatyzacją. Kiedy kilka lat temu Tesla pokazała wnętrze z dwoma ekranami, wielu twierdziło, że to jest przerost formy nad treścią. Obecnie w samochodach luksusowych takie rozwiązanie wydaje się koniecznością.
Dotknięcie ekranu potwierdzane jest w A8 wyczuwalnym pod palcem kliknięciem. To nowa bardzo przydatna w samochodzie funkcja. Dzięki niej kierowca może na krócej odrywać wzrok od jezdni i ma pewność, że po naciśnięciu żądanie jest zrealizowane. Na taki bardzo przydatny pomysł nie wpadło ani BMW, ani Mercedes. Audi pozostawiło tradycyjną gałkę do sterowania głośnością audio. To był kolejna dobra decyzja.
Audi A8 3.0 TDI – witamy w USA
Trzeba przyznać, że pomimo faktu, iż najnowsza generacja jest dłuższa od poprzednika o 3,7 cm, dzięki eleganckiej stylizacji wygląda na lżejszą. Jedynie grill (sigle frame) zyskał na obfitości i rzuca się w oczy bardziej niż broszka na mankiecie żakietu. Tylne światła rozbudowano tak, by schlebiały gustom klientów zza oceanu. Kryją się w nich nowoczesne panele OLED. Przednie światła wykorzystują zaawansowane algorytmy sterowania i technologię laserową. Poza automatycznym tempomatem aktywne światła to jeden z najbardziej przydatnych elementów nowoczesnego wyposażenia, który przydaje się podczas długich podróży. Reflektory Audi A8, które analizują przestrzeń przed samochodem i aktywnie oświetlają drogę tak, by nie razić innych, zdecydowanie podnoszą bezpieczeństwo podróżowania.
Audi A8 korzysta z ponad 40 różnych systemów asystujących. Dzięki nim weszło na trzeci poziom jazdy autonomicznej. Samodzielnie przyspiesza, zwalnia i kieruje oraz może się zatrzymać. Kierowca wciąż jest jednak niezbędny. Nie może nawet na chwilę zrezygnować z prowadzenia auta, bo A8 niezwłocznie się o niego upomni drażniącym sygnałem dźwiękowym.
Audi A8 3.0 TDI - punkt widzenia
Audi A8 w podstawowej wersji wyposażenia z silnikiem 3.0 TSI kosztuje bagatela 409 tys. zł. To ogromna suma, niemniej jednak komfort, jaki oferuje Audi A8 połączony z niskim zużyciem paliwa, może przekonać do siebie zamożnych ludzi, którzy zmuszeni są dużo pracować i podróżować. W oczach prezesa, który po wielu godzinach pracy ma jeszcze do pokonania kilkaset kilometrów do domu z pewnością kwota 400 tys. zł nabierze innej wartości. Tym bardziej że takich samochodów nikt nie kupuje za gotówkę.
Audi A8 3.0 TDI - dane techniczne:
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 2967 cm3, V6, turbo diesel |
Moc | 286 KM przy 3700 obr./min |
Moment obrotowy | 600 Nm przy 1250 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | 8-biegowa aut., 4x4 |
Prędkość maksymalna | 250 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,9 s |
Średnie zużycie paliwa | 5.6 l/100 km (producent) |
Cena | 409 000 zł |