Najnowsza generacja Audi RS 3 została wyposażona w 5-cylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 2,5 l i mocy 400 KM – o 26 kg lżejszy i 33 KM mocniejszy niż dotychczasowa generacja oraz o 19 KM mocniejszy od byłego już rekordzisty segmentu, czyli Mercedesa-AMG A 45. Jednostka Audi osiąga moment 480 Nm, dostępny już przy 1700 obr./min i utrzymujący swoją maksymalną wartość aż do 5850 obr./min.
Efekt? Przyspieszenie do „setki” zajmuje Audi RS 3 zaledwie 4,1 s, czyli o 0,2 s szybciej niż poprzednikowi i o 0,1 s szybciej niż Mercedesowi-AMG. To znowu najlepszy rezultat w segmencie. Do tego Audi może rozpędzić się do 280 km/h i jest to prędkość ograniczona elektronicznie, bowiem potencjał silnika pozwala przypuszczać, że samochód byłby w stanie jechać jeszcze szybciej.
Tyle suchych faktów. Rzeczywistość po zajęciu miejsca za kierownicą okazuje się znacznie bardziej emocjonująca. Po wciśnięciu przycisku na konsoli środkowej 5 cylindrów z delikatnym warknięciem budzi się do życia. Trącenie pedału gazu niemal wyrzuca samochód do przodu i ten pewnie na czterech łapach nabiera prędkości. Dzieje się to w towarzystwie soczystego ryku wydobywającego się z dwóch rur wydechowych, który przy zmianie przełożeń jest wzbogacany głębokim charczeniem (układ ma specjalne aktywne klapy). Nie przesadzę, jeśli stwierdzę, że jest to jedno z najlepszych brzmień w tej klasie samochodów – swoją barwą wywołuje przyjemne ciarki na plecach i budzi lęk wśród innych samochodów na drodze. Prawdziwa sycąca uczta dla uszu, od której bardzo łatwo się uzależnić.
Audi RS3 - im szybciej, tym lepiej
Siedmiostopniowa, dwusprzęgłowa skrzynia S-tronic działa wzorowo, świetnie odczytuje zamiary prowadzącego. Zmiany przełożeń odbywają się błyskawicznie – wystarczy wcisnąć mocniej pedał gazu lub dotknąć jednej z łopatek przy kierownicy. Kalibracja układów jezdnego i napędowego zachęca zresztą do dynamicznego stylu jazdy. Moment obrotowy jest rozdzielany między osiami przez elektrohydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe, zgodnie z zasadą, że im szybciej i bardziej agresywnie jedziemy, tym więcej momentu trafia na tył.
I rzeczywiście się to sprawdza, czasami nawet daje przyjemne wrażenie delikatnej nadsterowności, a niekiedy umożliwia wejście w kontrolowany drifting. Kierowca może przy tym liczyć na wsparcie pokładowej elektroniki, która pozwala mu na niemal pełną kontrolę nad autem, a interweniuje dopiero w sytuacjach granicznych. Układ kontroli stabilności można zresztą całkowicie wyłączyć.
W opanowaniu RS 3 pomaga też bezpośredni układ kierowniczy, dający świetną informację zwrotną o tym, co dzieje się na styku nawierzchni drogi z kołami. Tak jak inne modele Audi, również RS 3 wyposażono w system Drive Select, który przyciskiem na konsoli środkowej pozwala wybrać jeden z czterech trybów pracy układów jezdnego i napędowego: Auto, Dynamic, Comfort i Individual. Każdy daje mnóstwo frajdy, choć oczywiście, na najszybsze i najostrzejsze reakcje można liczyć w Dynamic.
Tyle że nie tylko prowadzenie RS 3 jest źródłem przyjemności. Już sam jego wygląd świadczy o tym, że mamy do czynienia z nietuzinkowym autem. Czarny masywny grill single frame z oznaczeniem „RS” i kratką o strukturze plastra miodu, dolna listwa z napisem „quattro”, potężne wloty powietrza na pasie przednim, odpowiadające za lepszy dopływ powietrza do chłodnicy i kół, czy poszerzone nadkola, nadające sylwetce bardziej atletyczny wygląd tworzą zgrabną, pociągającą całość. Sportowy charakter podkreślają 19-calowe alufelgi, dyskretny tylny spoiler oraz dolny dyfuzor, z którego wyzierają dwie końcówki wydechu. Widoczny na zdjęciach kolor czerwony Catalunya jest jednym z dwóch stworzonych specjalnie do modeli RS (drugi to szary Nardo).
Audi RS3 - istotny każdy detal
Wnętrze samochodu zachwyca formą i jakością. Fotele to prawdziwy majstersztyk. Ich kształt, wyprofilowanie, zintegrowane zagłówki i szeroki zakres regulacji sprawiają, że łatwo znaleźć tu optymalną pozycję. Zapewniają dużą swobodę ruchu, perfekcyjne podparcie i trzymanie boczne, a przy tym są komfortowe. Obszyto je skórą Nappa i alcantarą, a także wyposażono w podgrzewanie.
Nie zabrakło oczywiście oznaczeń „RS” na oparciach. Znajdziemy je także na spłaszczonej u dołu kierownicy, na dźwigni zmiany biegów oraz na aluminiowych listwach progowych. Wirtualny kokpit, dostępny w ramach opcji, w tym modelu ma dodatkową funkcjonalność – specjalny ekran RS z centralnie umieszczonym obrotomierzem i danymi na temat mocy, momentu, przeciążeń itp. Pokładowe multimedia można obsługiwać za pomocą panelu MMI między fotelami, gestami lub poleceniami głosowymi. Na życzenie jest również montowany system audio firmy Bang & Olufsen. Pierwsze egzemplarze zostaną dostarczone klientom latem.
Audi RS3 - naszym zdaniem
Audi RS 3 Imponuje charakterem i osiągami. Audi dotrzymało obietnicy i stworzyło model, który daje mnóstwo frajdy z jazdy, a przy tym potrafi być komfortowy na co dzień. Ciekawe, jaka będzie odpowiedź ze strony Mercedesa i BMW.
Audi RS3 - dane techniczne
Silnik | benz. R5, turbo |
Pojemność | 2480 cm3 |
Moc maksymlana | 400 KM/5850-7000 obr./min |
Maksymalny moment obrrotowy | 480 Nm/1700-5850 obr./min |
Napęd/skrzynia biegów | 4x4/aut. 7b, dwusprzęgłowa |
Długość/szerokść/wysokość | 4479/1802/1397 mm |
Rozstaw osi | 2631 mm |
Pojemność bagażnika | 315-770 l |
Masa własna | 1590 kg |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 4,1 s |
Prędkość maksymalna | 280 km/h |
Średnie spalanie producenta | 8,4 l/100 km |
Emisja CO2 | 191 g/km |
Cena | ok. 55 000 euro |