Luksus to taki mały guzik na pilocie. Wystarczy go nacisnąć, żeby klapa bagażnika elegancko uniosła się w stronę nieba. Nowe Audi A4 Avant i Mercedes klasy C model T należą do tych aut, z których ojcowie rodzin potrafią się cieszyć jak dzieci i choć są to zawodowi dyrektorzy, świecą im się oczy.
Wewnątrz na kierowcę i pasażerów czeka wiele detali i rozwiązań specyficznych dla każdej z marek. Mercedes na przykład stosuje duże połacie drewna, szlachetnie wymodelowane przyciski i wolno stojący wyświetlacz, a także klasyczne okrągłe zegary i kluczyk wkładany do stacyjki.
Audi z kolei doprowadza do perfekcji swój styl Cool Technics. Sportowe fotele idealnie pasują do ciała, wnętrze jest jeszcze szlachetniej wykonane niż dotychczas, wirtualny zestaw zegarów ma ultraostrą grafikę. Obsługa pokładowych multimediów wymaga nieco wprawy, ale jest logicznie przemyślana.
Na pewno duży nacisk położono na finezję stylu, mniej ważna jest ilość miejsca. W tych kombiakach w tylnym rzędzie foteli wokół nóg może być ciasno. Widoczność do tyłu też jest ograniczona. Bez czujników parkowania – ani rusz.
A bagażniki? Ich podłogę wykończono szlachetniejszą wykładziną dywanową niż w wielu domach i mieszkaniach. Gdy wejdziemy w szczegóły, okaże się, że Mercedes jest jednak nieco praktyczniejszy. Ma na przykład równy próg załadunku, a po złożeniu oparć kanapy uzyskuje się niemal płaską podłogę.
W Audi powierzchnia jest pochyła. Są to jednak drobiazgi, które Mercedesowi nie pozwalają jeszcze wygrać tego bardzo wyrównanego pojedynku. Podczas jazdy różnice są wyraźniejsze. Także dlatego, że Mercedes podstawił nam do testu raczej nietypowo skonfigurowany samochód – z ręczną skrzynią biegów i pneumatycznym zawieszeniem! Układ Airmatic rzeczywiście pozwala temu kombi niemal unosić się nad ziemią. Zawieszenie skutecznie połyka wiele małych uderzeń i wgłębień.
Co ciekawe, w tym porównaniu to Mercedesowi przypadła rola ostrzejszego auta. Sześć biegów wybiera się lewarkiem o krótkim skoku. Układ kierowniczy w trybie Sport pozwala spontanicznie zmieniać kierunek jazdy, a turbodoładowany silnik mrukliwie brzmi. Aż do maksymalnej prędkości 235 km/h przyspieszenie jest bardzo dobre. Jak na moc 184 KM pozytywnie zaskoczyło nas też spalanie 6,9 l/100 km – dopłacanie do diesla przestaje się opłacać.
Jednostka Audi błyszczy kulturą pracy. Podczas postoju, gdy silnik pracuje na biegu jałowym, można mieć wątpliwości, czy motor w ogóle jest włączony, czy może jednak układ start-stop niepostrzeżenie go uśpił – tak cicho potrafi pracować. Warto też zamówić dźwiękoszczelne szyby – nawet na autostradzie można dzięki nim rozmawiać w kabinie przez zestaw głośnomówiący bez podnoszenia głosu.
Oczywiście, przy prędkościach rzędu 200 km/h (nie próbujcie tego w Polsce) spalanie rośnie do 16 l/100 km, i to mimo długiego ostatniego przełożenia w S-tronicu. Dwusprzęgłówka nie najlepiej współpracuje z systemem start-stop, ale komfortem jazdy bije na głowę ręczną skrzynię Mercedesa. Nie trzeba mieszać drążkiem, a do sportowej jazdy są manetki przy kierownicy.
A4 potrafi też płynąć po jezdni. Momentami Avant przesadza z aspiracjami do klasy wyższej, czuć to przykładowo w zbyt lekko pracującym układzie kierowniczym. Przyciskiem „Drive select” chętnie przestawialiśmy siłę wspomagania w tryb Sport, a adaptacyjne zawieszenie – w Comfort.
Możliwość niemal dowolnej konfiguracji podzespołów bardzo cieszy. Wobec bogatego wyposażenia seryjnego wcale nie trzeba zamawiać wielu opcji, choć niektóre pozycje są warte grzechu. Sportowe fotele w Audi? Koniecznie. Za to już indukcyjną ładowarkę telefonu można sobie darować. W Mercedesie warto zamówić powiększony do 66 l zbiornik paliwa. Niezależnie od listy dokupionych opcji właściciele mogą liczyć na luksusowe wrażenia i przekonanie, że dobrze wydali pieniądze.
Na koniec obie marki – co pokazują wykresy słupkowe pod tabelkami – znowu muszą się wstydzić z powodu bzdurnego katalogowego spalania. Będziemy je piętnować dotąd, aż wreszcie ktoś się obudzi.
Audi A4 Avant 2.0 TFSI kontra Mercedes C 200 T - dane producentów
Dane producenta | AUDI | Mercedes |
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, turbo/R4/16 | benzynowy, turbo/R4/16 |
Ustawienie silnika | wzdłużnie z przodu | wzdłużnie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni | wtrysk bezpośredni |
Pojemność skokowa (cm3) | 1984 | 1991 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 190/4200 | 184/5500 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 320/1450 | 300/1200 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 238 | 235 |
Skrzynia biegów | aut. 7 | man. 6 |
Napęd | przedni | tylny |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 505-1510 | 490-1510 |
Opony testowanego auta (p-t) | 245/40 R 18 | 225/45-245/40 R 18 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 54 | 66 |
Emisja CO2 (g/km) | 124 | 128 |
Czynnik układu klimatyzacji | R134a | R134a |
Dł./szer./wys. (mm) | 4725/1842/1434 | 4702/1810/1457 |
Audi A4 Avant 2.0 TFSI kontra Mercedes C 200 T - wyniki pomiarów drogowych
Wyniki testu | A4 Avant | C 200 T |
Przyspieszenie0-50 km/h | 2,9 s | 2,9 s |
0-100 km/h | 7,7 s | 8,0 s |
0-130 km/h | 12,4 s | 13,1 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 4,0 s | 4,0 s |
Elastyczność 80-120 km/h | 5,3 s | 5,6 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1592/468 kg | 1577/493 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 55/45 proc. | 51/49 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,1/11,1 m | 11,0/11,1 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 35,9 m | 36,9 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 34,7 m | 36,1 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 57 dB (A) | 57 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 64 dB (A) | 65 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 69 dB (A) | 69 dB (A) |
Spalanie testowe | 7,3 l/100 km | 6,9 l/100 km |
Zasięg | 740 km | 950 km |
Audi A4 Avant 2.0 TFSI kontra Mercedes C 200 T - wymiary kabin
Audi | Mercedes | ||
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1170 | 1180 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1490 | 1470 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1030 | 1040 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 240 | 250 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu* | (mm) | 745 | 755 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1460 | 1470 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 950 | 940 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 350 | 340 |
*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście
Audi A4 Avant 2.0 TFSI kontra Mercedes C 200 T - wyposażenie i ceny opcji
Wyposażenie | A4 Avant | C 200 T |
Wersja | 2.0 TFSI Ultra Design | Exclusive |
Airbagi czołowe kierowcy/pasażera | S/S | S/S |
Boczne poduszki powietrzne | S | S |
Airbag kolanowy | N | N |
Kurtyny powietrzne | S | S |
Lakier metaliczny | 4 330 zł | 4 084 zł |
Światła przeciwmgielne | N | N |
Reflektory ksenonowe/LED | S/5780 zł | N/4529 zł |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | N/S | N/S |
Elektrycznie sterowane szyby p/t/lusterka | S/S/S | S/S/S |
Zawieszenie adaptacyjne | 4 760 zł | 6 231 zł |
Radioodtwarzacz CD/USB | S/740 zł | S/S |
Sterowanie radiem na kierownicy | S | S |
Bluetooth/kamera cofania | S/2190 zł | S/5917 zł 2) |
Nawigacja/elektr. reg. fotel z pamięcią | 7190/5820 zł | 4451/6074 zł |
Tempomat/skórzana tapicerka | 1460/8670 1) zł | S/8587 zł |
Podgrzewane fotele przednie | 1 760 zł | 1 702 zł |
Ostrzeganie lub hamowanie przed przeszkodą | S | S |
Monitoring martwego pola | 3 940 zł | 6440 zł 3) |
Asystent utrzymania pasa ruchu | 2 190 zł | 6440 zł 3) |
Czujniki parkowania (przód i tył)/deszczu | 3790 zł/S | 5917 2)/314 zł |
Brakujące (wyróżnione pogrubioną czcionką) elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana; 1)pakiet Design Selection (m.in. 18-calo-we felgi); 2, 3)pakiet
Audi A4 Avant 2.0 TFSI kontra Mercedes C 200 T - gwarancja, ceny, przeglądy
Gwarancja/ceny | A4 Avant | C 200 T |
Cena podstawowa testowanej wersji | 172 970 zł | 151 445 zł |
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) | 52,8 proc. | 52,8 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 3 lata | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 30 lat |
Przeglądy | wg wskazań | wg wskazań |
Cena po doposażeniu | 204 820 zł4) | 197 260 zł5) |
4)cena Audi zawiera dźwiękoszczelne szyby za 740 zł i sportowe fotele za 1610 zł;
5)cena Mercedesa zawiera szyby zespolone za 2932 zł oraz ogumienie mieszane za 9163 zł
Audi A4 Avant 2.0 TFSI kontra Mercedes C 200 T - spalanie katalogowe kontra testowe zużycie paliwa
I znowu wstyd, tylko nie wiadomo, kto powinien wstydzić się bardziej: producenci aut, obiecujący w katalogach bzdurne zużycie paliwa, czy autorzy europejskiej procedury oceny spalania i emisji spalin.
Audi A4 Avant 2.0 TFSI kontra Mercedes C 200 T - podsumowanie
Takie porównania piszemy z nieukrywaną przyjemnością. A to dlatego, że niezależnie od wyboru klienci obu marek mają wiele powodów do zadowolenia. Dynamiczne silniki benzynowe, pierwszorzędna jakość, atrakcyjny styl i nawet... Przyzwoita ilość miejsca w bagażnikach.
Zapraszamy do komentowania - najciekawsze wpisy opublikijemy w dedykowanym materiale. Chcecie być cytowani? Piszcie!