Doskonałym przykładem może być BMW serii 1 z czterocylindrowym silnikiem wysokoprężnym o mocy 190 KM i 8-stopniowym automatem Steptronic oraz napędem na cztery koła. Śmiało można powiedzieć, iż to auto ma wszystko, co do szczęścia potrzeba, ale za te wszystkie przyjemności trzeba niemało zapłacić. W ofercie jest wiele możliwości, które pozwolą na indywidualizację auta. Oto niektóre wybrane przykłady: Pakiet Convenience Plus (m.in. diodowe reflektory ze spryskiwaczem, asystent świateł drogowych, klimatyzacja automatyczna,czujniki parkowania) – 11 748 zł, skóra Dakota – 7 117 zł, systemy asystujące kierowce – 2 328 zł, asystent parkowania – 671 zł, lusterka zewnętrzne składane elektrycznie z funkcją parkingową – 2 193 zł, kamera cofania – 1 791 zł, regulator prędkości z funkcją hamowania – 1 925 zł. Możemy także zrezygnować z emblematu modelu, za co producent życzy sobie 320 złotych.
Jest więc w czym wybierać. Chociaż to małe BMW, ale możemy mieć w nim prawie identyczne wyposażenie jak w „dorosłych” sedanach i modelach SUV, dostępnych w aktualnej ofercie niemieckiej marki.
Czy zatem warto tyle płacić? BMW, to marka prestiżowa, która ma już swoją ugruntowaną pozycję na rynku. Mały, kompaktowy model, to co prawda nie wygodna limuzyna, ale zawsze BMW. Pod wieloma względami nie tylko konkuruje, ale także wygrywa porównanie ze zbliżonymi modelami innych marek. Przykładem może być porównanie z Infiniti Q30 2.2d AWD i Mercedesem A220d 4MATIC. BMW otrzymało najwyższe oceny za m.in. widoczność, fotele i pozycję kierowcy oraz ergonomię obsługi. Także najwyższe oceny otrzymał silnik wysokoprężny BMW, który oferuje z całej trójki, najlepsze przyspieszenie i elastyczność.
Natomiast BMW 120d xDrive przegrywa ceną po doposażeniu i utratą wartości.
Jazda małym BMW dostarcza jednak dużo przyjemności. Silnik wysokoprężny z napędem na cztery koła i ośmiostopniową przekładnią automatyczną, to niemalże idealny zestaw. W ruchu miejskim nie mamy konkurentów, gdy zmieni się światło na skrzyżowaniu. Nasza „beemka” startuje jak rakieta. Jednak dynamiczna jazda, to jednocześnie większy apetyt na olej napędowy, którego średnie zużycie nie zeszło poniżej 8 l/100 kilometrów.
Na wysoką ocenę zasługuje wiele elementów wnętrza pojazdu. Fotele kierowcy i pasażera dobrze trzymają na zakrętach i zapewniają odpowiedni komfort podczas dłuższej jazdy. Kierowca nie ma problemów z obsługą urządzeń pokładowych, których przyciski i dźwignie umiejscowiono w dostępnych na wyciągnięcie ręki miejscach.
Znacznie gorzej mają pasażerowie zajmujący miejsca w drugim rzędzie, gdyż dla nich już nie udało się konstruktorom tego modelu wygospodarować zbyt wiele miejsca. Przy maksymalnym przesunięciu przednich foteli, na nogi pasażerów nie pozostaje już zbyt wiele miejsca.
Bagażnik o pojemności 360 litrów, może być po złożeniu oparć tylnych siedzeń powiększony do 1200 litrów. Nie sa to co prawda rekordowe parametry, ale i też ta „beemka” nie jest minivanem.
BMW 120d xDrive – podsumowanie
Kompakt BMW może dać właścicielowi wiele radości. Chociaż nie jest to tanie auto, ale też trzeba mieć świadomość, że jest to model premium, kierowany do określonej grupy użytkowników. Ma niezawodny i nowoczesny system napędowy, dobry komfort na przednich fotelach i przyjemną obsługę, z której każdy kierowca powinien być zadowolony. Ze względu na ograniczone miejsce na tylnych siedzeniach, to zdecydowanie auto dla dwóch dorosłych osób, bo już czwórka pasażerów z ograniczonego komfortu z całą pewnością nie będzie zadowolona.
BMW 120d xDrive - podstawowe dane
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1995 cm3, R4, diesel TwinPower Turbo |
Moc | 190 KM przy 4000 obr./min |
Moment obrotowy | 400 Nm przy 1750-2500 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | 8-biegowy automat, napęd na cztery koła |
Prędkość maksymalna | 222 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,8 s |
Średnie zużycie paliwa (wg. producenta) | 4,7 l/100 km |
Długość | 4329 mm |
Szerokość | 1765 mm |
Wysokość | 1421 mm |
Pojemność bagażnika | 360/1200 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 52 l |
Masa własna | 1530 kg |
Cena | Od 155 100 zł |