- Doładowany rzędowy silnik o sześciu cylindrach jest jedną z najmocniejszych stron tego bardzo dopracowanego modelu BMW
- Multimediami BMW można sterować na cztery sposoby. Pokrętłem iDrive, głosem, gestami i dotykowo
- X3 M40i jest tak ostre w prowadzeniu, że przypomina konstrukcje rodem z Włoch
Dodaję gazu i słyszę przyjemne aksamitne mruczenie silnika BMW. Mam wrażenie, że rzędowy sześciocylindrowy motor, z którego słynie bawarska marka, zdominował wrażenia w najnowszym wcieleniu X3 M40i. Od pierwszych minut za kierownica przyciąga uwagę i pozwala się cieszyć z wrażeń. Nawet nie przeszkadza mi fakt, że dźwięk silnika wspomagany jest głośnikami systemu audio. Inżynierowie BMW dochodzą do perfekcji również w tej dziedzinie i sztuczne wspomaganie w najnowszym X3 wydaje się niezauważalne. Znakomicie dostrojono również dźwięk wydechu. Takiego układu nie powstydziłoby się sportowe coupe. Silnik, jeśli podróżujesz płynnie, brzmi bardzo gładko i nienachalnie. Natomiast po wybraniu najbardziej ostrego trybu jazdy Sport Plus przy zmianie biegów okolicę terroryzują rasowe strzały z wydechu. Co ważne możesz wciskać gaz do oporu i spod maski zamiast dźwięków zarzynanej konstrukcji mechanicznej usłyszysz rasowy gang sinika, który sprawia wrażenie, jakby robił to bez wysiłku. Obecnie jest coraz mniej motorów na rynku, które lubią dostać wycisk.
Obraz tego znakomitego silnika dopełnia niewielkie spalanie. Biorąc pod uwagę fakt, że R6 ma 360 KM i potrafi rozpędzić niemal dwutonowego SUV-a do setki w czasie 4,8 s, to średnie zużycie benzyny na poziomie 10 litrów na setkę jest wynikiem znakomitym.
BMW X3 M40i – aż o stówę droższa
Szkoda tylko, że cena w przypadku wersji z silnikiem o pojemności przekraczającej dwa litry skacze tak mocno do góry. To wynik większej akcyzy. Za wersję M40i musimy zapłacić aż 320 300 zł. I to jest jedyna wersja modelu X3 z benzynowym silnikiem sześciocylindrowym. Słabsza odmiana X3 30i z czterocylindrowym silnikiem o mocy 252 KM kosztuje 223 100 zł. Oznacza to, że za sześciocylindrowy silnik musimy dopłacić 100 tys. zł.
M40i to najmocniejsza i najbardziej sportowa odmiana modelu X3. Trzeba mieć świadomość, że inżynierowie byli mocno zdeterminowani w kreowaniu charakteru tego auta. W przypadku znakomitego silnika nie trzeba iść na kompromis. Motor dopasowuje się do tempa jazdy. Potrafi być cichy, komfortowy, ale też agresywny, jeśli zajdzie potrzeba. Inaczej jest w przypadku zawieszenia, które ma sprężyny bardzo twarde jak na SUV-a. Nawet na autostradzie musimy pogodzić się nieustannym bujaniem o wysokiej częstotliwości. Nie zmienia to faktu, że zawieszenie sprawia wrażenie pancernej konstrukcji. Nawet na nierównej drodze z mocowań wahaczy nie dobiegają, żadne niepokojące dźwięki. Przy tej masie sportowego SUV-a to nie lada osiągnięcie.
BMW X3 M40i – Włoska nadpobudliwość
Inżynierowie tak bardzo starali się podkreślić sportowy charakter i ukryć masę wersji M40i, że minimalnie przesadzili z ostrością mechanizmów sterowania. Układ kierowniczy nieco przypomina nadpobudliwością konstrukcje Alfy Romeo. Podczas szybko pokonywanych łuków trzeba mocno napinać mięśnie i skupiać uwagę, by utrzymać optymalną linię. Ale oczywiście w tym wypadku mówimy o subtelnościach. BMW X3 jest obecnie obok Porsche Macana, który ma lepszy układ kierowniczy, jednym z najlepiej prowadzących się SUV-ów tej wielkości na rynku. Ale już sam wygląd zdradza zadziorny charakter usportowionej wersji BMW X3.
Pionowe nerki potężnej wielkości powodują, że X3 wygląda z przodu jak zaciekawiony bóbr. Ale nie można mu odmówić praktyczności. Obecna już trzecia generacja X3 jest większa od pierwszego X5. Bardzo wygodnie jest na przednich fotelach, jak i na tylnej kanapie, której kąt pochylenia oparcia można dopasować do potrzeb lub gustu. Ergonomia może dla innych stanowić wzór. Podobnie jak jakość multimediów. Działają błyskawicznie, a ekran o smartfonowej jakości wyświetlania reaguje na dotyk. Ale znacznie wygodniejsze jest wielofunkcyjne pokrętło iDrive obudowane przyciskami. Nowością jest możliwość sterowania gestami.
BMW X3 M40i – Słabsze wersje bledną
Trudno wskazać wyraźne wady w najnowszym BMW X3. Jest starannie zaprojektowany, świetnie wykonany i bardzo przyjazny w użytkowaniu. W wersji M40i dostarcza bardzo dużo przyjemności z prowadzenia. Mimo to udało nam się znaleźć jedną bardzo poważną wadę. Kiedy przejedziesz się X3 M40i, trudno będzie ci się zdecydować na słabsze wersje X3 z dwulitrowym czterocylindrowym silnikiem.
BMW X3 M40i - dane techniczne:
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 2998 cm3, R6, benz. turbo |
Moc | 360 KM przy 5500-6500 obr./min |
Moment obrotowy | 500 Nm przy 1520-4800 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | 8-biegowa aut., napęd na 4x4 |
Prędkość maksymalna | 250 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 4,8 s |
Średnie zużycie paliwa | 8.4 l/100 km (producent) |
Cena | 320 300 zł |