- Diesel 2.0 ma w Grand C4 SpaceTourer 163 KM (poprzednio 150 KM), kolejna nowość to automatyczna, 8-biegowa skrzynia (poprzednia miała 6 przełożeń)
- Dłuższa wersja Grand na pokład zabiera do 7 osób – to opcja wymagająca niewielkiej dopłaty
- Samochód ma mnóstwo funkcjonalnych rozwiązań, ale nie wszystko przypadło nam do gustu
Główna grupa odbiorców to oczywiście rodziny. Czy będą zadowolone z tego auta? Zapewne tak, choć nie wszyscy. Ale po kolei. Jeśli liczycie na dużą przestrzeń, to auto łatwo spełni oczekiwania. W wersji Grand przewidziano mnóstwo miejsca dla osób w pierwszym i drugim rzędzie. Jak wygląda trzeci? To dwa rozkładane osobno fotele, oferujące warunki podróży typowe dla kompaktowego vana. Oznacza to przeciętną ilość miejsca - na pewno nie należy sadzać tam rosłego dorosłego, ale młodzież powinna wytrzymać nawet na dystansie kilkuset kilometrów. Najlepiej po prostu przed zakupem zasiąść w aucie i zobaczyć, czy będziecie usatysfakcjonowani.
Citroën Grand C4 SpaceTourer - pomysłowe wnętrze
Na plus zaliczyć też trzeba mnogość ciekawych rozwiązań. Fotele z masażem, dodatkowe nawiewy z tyłu, rolety na bocznych szybach, przesuwanie foteli drugiego rzędu, wyjmowany duży pojemnik pomiędzy fotelami, automatycznie sterowana klapa bagażnika, panoramiczna szyba – wymieniać można naprawdę długo. W topowej odmianie Shine wiele z tych udogodnień montowanych jest seryjnie, ale nawet płacąc 124 190 zł (najdroższa "bazowa" wersja: 2.0 BlueHDi Shine) nie będziecie mieli wszystkiego. Zarezerwujcie pieniądze m.in. na trzeci rząd foteli, szyberdach, kamerę 360 stopni. Nie są to jednak drogie dodatki, 140-150 tys. zł pozwoli nabyć auto "ze wszystkim".
We wnętrzu uwagę zwraca nietypowa deska rozdzielcza z zestawem wskaźników na środku auta. Do umieszczenia zegarów łatwo się przyzwyczaić, w erze wirtualnych kokpitów można mieć jednak zastrzeżenia do możliwości konfiguracji ekranu oraz jakości wskazań. Po amerykańsku - za kierownicą - umieszczono dźwignię wyboru zakresu pracy skrzyni automatycznej. Zaletą takiego rozwiązania jest duża oszczędność miejsca, wadą - konieczność dokładnego wybierania zakresu pracy, bo robiąc to szybko możemy zatrzymać się nie na trybie automatycznym lecz na manualnym. Jeśli będziecie też chcieli szybko manewrować, zamiast do dźwigni biegów można sięgnąć po dźwignię… wycieraczek.
Citroën Grand C4 SpaceTourer - dobrze się go prowadzi
Wcześniej mieliśmy okazję testować Grand C4 Picasso na długim dystansie. Pojawiły się wtedy spore zastrzeżenia do mało precyzyjnego prowadzenia samochodu. Choć nie słychać o zmianach w podwoziu, to jednak testowy Grand C4 SpaceTourer jeździł znacznie lepiej. Auto nie ma podwozia takiego, jak w Fordzie S-Max, stawia bardziej na komfort niż precyzję. Będziecie zadowoleni? Zależy od oczekiwań.
Podobnie jest z silnikiem. Dwulitrowy diesel zyskał kilkanaście koni oraz nową skrzynię biegów. To bardzo przyjemny zestaw, szczególnie w dobie ciągłego zmniejszania pojemności i liczby cylindrów. I w tym przypadku producent nie postawił na spektakularny sprint, a bardziej na dobrą elastyczność i komfort. Spalanie? Jeśli liczycie na jazdę o kropelce lepiej sięgnąć po nieco słabszy wariant 1.5 BlueHDi, który na pewno będzie oszczędniejszy. W wersji 2.0, w niekorzystnych warunkach (jak miejskie korki), zużycie paliwa sięgnąć może 9-10 l/100 km, spokojna jazda pozamiejska powinna zamknąć się wynikiem 6 l/100 km. Kompletując wyposażenie miejcie też na uwadze, że w standardzie znajdzie się tylko podstawowy zestaw pomocników kierowcy (jak Active Safety Brake z alarmem odległości), za takie systemy jak wspomaganie utrzymania pasa ruchu trzeba dopłacić.
Citroën Grand C4 SpaceTourer - podsumowanie:
Nowa nazwa, znane auto. Kompaktowy van spełnia większość oczekiwań: jest komfortowy, dość dynamiczny, dobrze wyposażony i przestronny. Trochę zawiedzeni mogą być ojcowie rodzin oczekujący perfekcyjnego prowadzenia. Zestaw wskaźników jakością i możliwościami konfiguracji ustępuje najnowszym "wirtualnym kokpitom", choć cena nie jest niska wyposażenia nie uznamy za kompletne. Werdykt końcowy: samochód jest wart uwagi, ale przed decyzją o zakupie warto zobaczyć kilka konkurencyjnych, żeby decyzja była bardziej świadoma.
Citroën Grand C4 SpaceTourer - dane techniczne:
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni common rail/pasek |
Pojemność skokowa (cm3) | 1997 |
Moc silnika (KM/obr./min) | 163/3750 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 400/2000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,2 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 210 |
Spalanie miasto/trasa/średnie (l/100 km)/emisja CO2 (g/km) | 5,6/4,3/4,8/127 |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 8/przedni |
Opony podstawowe | 205/55 R 17 |
Zbiornik paliwa/AdBlue (l) | 55/17 |
Pojemność bagażnika (l) | 170-643-1845 |
Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi (mm) | 4602/1826/1638/2840 |
Nowa nazwa, ale znajome kształty. Citroën Grand C4 SpaceTourer to tak naprawdę znany wcześniej Grand C4 Picasso - kompaktowy van.
Diesel o mocy 163 KM nie czyni z tego modelu wyścigówki, ale jazda jest przyjemna.
To auto dla miłośników francuskiego podejścia do designu - awangardowa deska rozdzielcza z kierownicą przeładowaną przełącznikami.
Kierowca ma do dyspozycji dwa wyświetlacze - jeden zamiast tradycyjnych zegarów (można go konfigurować), drugi – do sterowania radiem, wentylacją itp. Testowy egzemplarz doposażono w systemy bezpieczeństwa.
Wygodne fotele, w drugim rzędzie trzy pojedyncze miejsca – dobre rozwiązanie!
Grand C4 SpaceTourer ze skrzynią automatyczną ma wyjmowaną konsolę między fotelami. Lusterko do obserwacji pasażerów z tyłu jest elementem pakietu podróżnego, seryjnego dla wersji Shine. Topowa odmiana ma też fotele z funkcją masażu.
Szereg praktycznych detali: regulacja nawiewu w drugim rzędzie, stoliki (z lampką!) w oparciach przednich foteli, schowki w podłodze, przesuwane fotele drugiego rzędu.
Ile jest miejsca w trzecim rzędzie? Na krótkich odcinkach pojedzie tam nawet dorosły, w przypadku dzieci można pokusić się o dłuższą podróż. Trzeci rząd wymaga dopłaty 2000 zł.
Pod półką zmieścicie 643 l towarów. To bardzo dobry wynik!
Złożenie foteli drugiego rzędu pozwala uzyskać dużą, równą przestrzeń – 1845 l.
Za trzecim rzędem wygospodarowano zaledwie 170 l - typowa wartość dla vanów tej wielkości. Niezbyt typowe i wygodne miejsce na wlew AdBlue - z prawej strony pod podłogą bagażnika.
To wersja Grand o długości 4602 mm, z rozstawem osi 2840 mm. Jeśli nie potrzebujecie trzeciego rzędu i dużej przestrzeni, możecie wybrać krótszy wariant (długość 4438 mm, rozstaw osi 2785 mm). Ale zaoszczędzicie tylko 2000 zł.
Samochód oferuje wysoki komfort - taki, jakiego oczekujemy od "Francuza".
Choć C4 SpaceTourer pojawił się na rynku w 2018 r. te kształty znamy doskonale - praktycznie nie różnią się od wcześniejszego C4 Picasso.
Dobry (i ceniony!) znajomy - dwulitrowy turbodiesel teraz oferuje 163 KM i łączony jest tylko z 8-biegową skrzynią automatyczną.
Francuski van Grand C4 SpaceTourer to ciekawa propozycja – nie tylko dla rodzin. Podobać się może komfort jazdy, praca silnika, wyposażenie i przestronność.