Takie wersje coraz częściej stają się poszerzeniem oferty i chociaż są droższe, to jednak spełniają wymagania oczekujących bardziej indywidualnego stylu użytkowników. Także i Octavia Scout jest takim samochodem, który wyróżnia się na drodze. To nie jest zwykła Octavia. W odróżnieniu od wersji podstawowej auto otrzymało stylizacyjne elementy nadwozia, podwyższone zawieszenie i napęd na cztery koła.
Chociaż zamiarem producenta nie było stworzenie typowego off-roada, to jednak może to sugerować jego wygląd zewnętrzny. O 40 mm zwiększył się prześwit podwozia. Nowe są oba zderzaki, profilowane listwy progowe i na nadkolach, a także podwójna chromowana końcówka rury wydechowej. Podwozie przed uszkodzeniem podczas jazdy w terenie zabezpieczono płytami ochronnymi. Dopełnieniem są aluminiowe, 17-calowe obręcze Proteus1 o rozmiarze 225/50.
Nie jest to jednak typowe auto terenowe o czym należy pamiętać podczas próby forsowania bezdroży. Z powodzeniem jednak sprawdza się podczas długich podróży o czym mogliśmy przekonać się podczas naszego testu. Fotele są wygodne, ergonomiczne z dobrym trzymaniem bocznym.
x | Octavia Combi | Octavia Combi 4x4 |
Wymiary zewnętrzne | ||
Długość (mm): | 4569 | 4569 |
Szerokość (mm): | 1769 | 1769 |
Wysokość (mm): | 1468 | 1463 |
Prześwit (mm): | 140 | 138 |
Rozstaw osi (mm): | 2578 | 2578 |
Wymiary wewnętrzne | ||
Szerokość na wysokości łokcia przód/tył (mm): | 1415/1423 | 1415/1423 |
Przestrzeń nad głową przód/tył (mm): | 981/984 | 981/984 |
Pojemność bagażnika min./max. (l): | 605/1665 | 605/1665 |
Wnętrze jest przyjemniejsze niż w typowej Octavii. Znajdziemy w nim m.in. praktyczny uchwyt przed pasażerem, który sprawdza się podczas jazdy po nierównościach, a także nowe elementy dekoracyjne. Zastosowanie napędu 4x4 nie spowodowało zmniejszenia komfortu pasażerów ani też utraty przestrzeni bagażowej, która ma 605 litrów, a po złożeniu tylnych siedzeń powiększa się do 1665 litrów. Jest ona identyczna jak w standardowej Octavii.
Nabywca ma do wyboru dwie jednostki napędowe z sześciostopniową przekładnią manualną lub sześciostopniową DSG. Wersja benzynowa 1.8 TSI ma moc 160 KM i maksymalny moment obrotowy 250 Nm, a wysokoprężna 2.0 TDI CR dysponuje mocą 140 KM i maksymalnym momentem obrotowym 320 Nm.
Silnik | 1.8 TSI | 2.0 TDI | 2.0 TDI DSG |
Pojemność skokowa [cm3] | 1984 | 1968 | 1968 |
Cylindry/zawory | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Moc [kW/obr./min] | 160/4500–6200 | 140/4000 | 140/4000 |
Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr./min] | 250/1500–4500 | 320/1750 | 320/1750 |
Prędkość maksymalna [km/h] | 211 | 199 | 197 |
Przyspieszenie 0-100 km/h [s] | 8,4 | 10,1 | 10,2 |
Średnie zużycie paliwa [l/100 km] | 7,8 | 5,9 | 6,2 |
Cena [zł] | 104 000,- | 113 200,- | 121 100,- |
Testowany egzemplarz był napędzany turbodieslem. Jednostka ta naszym zdaniem stanowi optymalny wariant. Zapewnia wystarczająca dynamikę i umiarkowane zużycie paliwa. Producent podaje, że średnie jest to 6,2 l/100 km oleju napędowego, ale podczas dynamicznej jazdy należy dolać jeszcze 1 l. W przypadku, gdy nie przekraczamy prędkości 120 km/h i jeździmy spokojnie, to uda nam się obniżyć to zużycie przynajmniej do 6,5 l/100 km.
Dłuższy skok zawieszenia korzystnie wpłynął na poprawę komfortu jazdy, ale wyżej umieszczone nadwozie nie pogorszyło w znaczącym stopniu stabilności auta na zakrętach. Haldex 4 generacji radzi sobie w każdych warunkach drogowych, co należy zapisać na kolejny plus tego auta.
Najtańsza wersja Octavii Scout 1.8 TSI z napędem 4x4 i sześciostopniową manualną przekładnią kosztuje 104 tys. zł. Za lakier metalizowany musimy dopłacić 1 950 zł. W bogatym wyposażeniu otrzymamy m.in. 6 poduszek powietrznych, system pokolizyjny ACS, system wspomagania ruszania pod wzniesienia, elektrycznie sterowane szyby, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne z podświetleniem przestrzeni wokół drzwi, filtr przeciwpyłkowy, dwustrefową klimatyzację Climatronic z funkcją chłodzenia schowków, tempomat, czujnik deszczu z automatycznie ściemniającym się lusterkiem wstecznym oraz czujniki parkowania z tyłu i z przodu.
Wersja testowana Octavia Scout 2.0 TDI CR z przekładnią DSG i luksusowym wyposażeniem wyceniona została na 156 380 zł. Cenę podniosły takie elementy jak m.in. reflektory ksenonowe ze spryskiwaczami – 3 300 zł, system nawigacji satelitarnej Columbus – 6 900 zł, elektrycznie sterowane okno dachowe – 3 500 zł, elektronicznie sterowany fotel kierowcy i pasażera z pamięcią ustawień – 5 200 zł, tapicerka skórzana Alcantara Onyx – 8 000 zł, Sound System z 12 głośnikami i cyfrowym equailzerem – 1 500 zł. Całkowity koszt wyposażenia opcjonalnego to 38 280 zł.