Kolejne generacje samochodów zyskują na bogatszym wyposażeniu i wielkości, każdy z nas docenia klimatyzację i inne coraz to nowsze rozwiązania techniczne. Dodatkowo poszczególne modele samochodów rosną z roku na rok. Dostrzegamy to najłatwiej na miejscu parkingowym w garażu, gdy jesteśmy „wierni” jednemu modelowi danej marki zajmuje on coraz większą powierzchnię.Przybywa nie tylko ilość wyposażenia dodatkowego i wielkość pojazdów, zwiększa się także nasze bezpieczeństwo poprzez zastosowanie poduszek powietrznych i wzmocnień. Niestety wraz ze wszystkim cudami techniki i ulepszeniami wzrasta masa samochodów, a co za tym idzie zwiększa się obciążenie silnika.Każdy dodatkowy kilogram, który silnik musi wprawić w ruch odbija się na ilości spalanego paliwa. Wraz ze wzrostem masy auto potrzebuje więcej mocy do rozwinięcia pożądanej przez nas prędkości. Efekt - samochody mają coraz większe zapotrzebowanie na paliwo.Oczywiście jest to trudne do zaobserwowania, gdyż poprawia się współczynnik oporu powietrza w nowych samochodach, przez co zapotrzebowanie na energię maleje. Konstruktorzy wymyślają coraz bardziej ekonomiczne silniki, co przekłada się na mniejsze zapotrzebowanie na paliwo.Pomyślcie jak oszczędnym samochodem byłby Golf I z silnikiem od jednego z najnowszych modeli UP!-a. Dodatkowo byłby znacznie bardziej ekologiczny niż współczesne modele Golfa. Niestety zapewniałby mniejszy poziom komfortu i bezpieczeństwa.
VW Sharan od 1995 roku do 2010 roku przytył o 83 kg.
Skoda Octavia od 1996 do 2004 roku przytyła o 105 kg.
BMW 1 od 2004 do 2011 roku przytyło o 115 kg.
Seat Ibiza od 1984 do 1993 roku przytył o 159 kg.
Audi A3 od 1996 do 2012 roku przytyło o 190 kg.
Renault Twingo od 1993 do 2007 roku przytyło o 204 kg.
Mercedes klasy A od 1997 do 2012 roku przytył o 225 kg.
Poprzednik modelu Fabia to Favorit, po nim był Felicia. Różnica masy pomiędzy modelami: Favorit (1987), a Fabia (2007) to 235 kg.
Mercedes W123, następnie W124, a ostatecznie W212, masa zwiększyła się od wprowadzenia W123 do 2009 o 275 kg.
Poprzednik klasy C to Mercedes 190 W 201 od momentu jego wprowadzenia do sprzedaży 1982 do 2004 roku to auto przytyło o 310 kg.
Ford Fiesta od 1976 do 2008 roku przytył o 326 kg.
Opel Corsa od 1982 do 2006 roku przytył o 380 kg.
VW Polo od 1975 do 2009 roku przytył o 382 kg.
Ford Escort, dziś jego następca to Focus od 1974 do 2010 roku Ford przytył o 385 kg.
Kiedyś Toyota Starlet, dziś Yaris. Mała Toyota przytyła od 1978 do 2011 roku o 390 kg.
Renault R14 następnie 19, a następnie Renault Megane. To auto przytyło pomiędzy 1976, a 2008 rokiem o 415 kg.
BMW 5 od 1972 do 2010 roku przytyło o 440 kg.
Następca Taunusa wprowadzonego w 1970 roku to Mondeo. Do 2007 roku ten Ford przytył o 460 kg.
VW Transporter od 1967 do 2003 roku przytył o 463 kg.
VW Golf od 1974 do 2008 roku przytył o 467 kg.
BMW 3 od 1975 do 2012 roku przytyło o 480 kg.
Fiat 500 od 1957 do 2007 roku przytył o 485 kg.
VW Jetta od 1979 do 2010 roku przytył o 492 kg.
Audi A6 od 1976 (model 100) do 2011 roku przytyło o 505 kg.
Mini od 1959 do 2006 roku przytyło o 511 kg.
Citroen C3 od 1949 (model 2CV) do 2009 roku przytył o 525 kg.