Logo

Fiat 500 Abarth - Legenda wraca na tor

Robert Rybicki
Robert Rybicki

W Europie ma 80 salonów sprzedaży. W Polsce powstaną dwa: w Krakowie i Poznaniu. Sprzedaż auta u nas ruszy jesienią br.Nowy 500 Abarth został zaprojektowany z uwzględnieniem ducha legendarnego modelu z lat 60. XX w. Wyposażony jest w najnowsze rozwiązania techniczne. Dzięki doładowaniu jednostki 1.4 uzyskano moc 135 KM. Ale nie jest to wcale szczyt technicznych możliwości tego silnika. W sprzedaży pojawi się również limitowana wersja 500 Abarth z mocą 160 KM (Opening Edition). Wersja wyścigowa (Assetto Corse) dysponuje aż 200 KM.Podstawowy silnik Abartha bardzo sprawnie (7,9 s do 100 km/h) napędza ważące niespełna 1,1 tony auto. Mimo zastosowanego doładowania nieodczuwalna jest dziura turbinowa, a kierowca może liczyć na szybką reakcję gazu niezależnie od prędkości obrotowej silnika. Ostrej jeździe towarzyszy rasowy dźwięk wydobywający się z układu wydechowego. "Pięćsetka" w wersji 135 KM ma być oszczędna (śr. spalanie: 6,5 l/100 km) i ekologiczna (emisja CO2: 155 g/km). Największym atutem modelu Abarth jest zawieszenie. Podczas pokonywania ciasnych zakrętów nadwozie zachowuje się stabilnie. W dynamicznej jeździe pomaga bezpośredni układ kierowniczy i skuteczne hamulce. Przeszkadza mało precyzyjna skrzynia biegów i nieczytelny zestaw wskaźników. We wnętrzu Abartha znajdziemy dodatkowy wskaźnik z wyświetlaczem sugerowanej zmiany biegów oraz ciśnieniem doładowania turbiny. Są także przyciski: Sport – polepszający osiągi silnika oraz TTC – kontrolujący moment napędowy kół. Historia Fiat 500Nuova Fiat 500 – taką nazwę nosił protoplasta obecnie produkowanej "pięćsetki". Model został zaprezentowany latem 1957 roku. Wyposażony był w dwucylindrowy silnik chłodzony powietrzem o mocy 13 KM. Rok później pojawiła się wersja Abarth z silnikiem o mocy 26 KM PodsumowanieAbarth wykonał kawał dobrej roboty. Stuningowana "pięćsetka" nie tylko świetnie wygląda, lecz także bardzo dobrze jeździ. Głównie dzięki 135-konnemu silnikowi oraz dopracowanemu podwoziu. 500 Abarth jest stworzony do jazdy na torze, dlatego liczymy na polskiego importera, który mógłby rozpocząć na wzór włoski puchar 500 Abarth.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: Nowe Abarth
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu