Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Ford Focus Kombi 1.0 EcoBoost – trzy cylindry i dalekie podróże – test długodystansowy (cz. I)

Ford Focus Kombi 1.0 EcoBoost – trzy cylindry i dalekie podróże – test długodystansowy (cz. I)

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Czy niewielki trzycylindrowy silnik 1.0 w Focusie okaże się wystarczający do jazdy na co dzień i na rodzinne wyjazdy? Sprawdzimy to, testując go przez najbliższe pół roku. Za nami już pierwsza wakacyjna podróż – oto wrażenia.

Ford Focus Kombi 1.0 Ecoboost – test długodystansowy cz. I
Zobacz galerię (17)
Auto Świat / Igor Kohutnicki
Ford Focus Kombi 1.0 Ecoboost – test długodystansowy cz. I
  • Zdobywca wielu nagród - 1.0 Ecoboost – ponownie w teście długodystansowym
  • Wersja kombi dysponuje potężną przestrzenią – aż 608 litrów
  • Podwozie zapewnia wysoką stabilność na autostradzie i frajdę z jazdy po zakrętach

W zasadzie po części już mamy odpowiedź na pytanie, jak sprawdza się trzycylindrowy silnik Forda. Otóż 125-konny EcoBoost jest nam dobrze znany, gdyż tę wersję silnikową testowaliśmy już na dystansie 100 tys. km, ale w Focusie hatchback trzeciej generacji. Mały motor Forda wypadł wówczas znakomicie. Zresztą nie tylko on. Przypomnimy więc tu tylko opinię redaktora Marcina Matusa z 2015 roku, podsumowującą test:

Świetny wynik! Trzeba przyznać, że Focus 1.0 EcoBoost doskonale sprostał trudnym wymaganiom naszego testu. Dotyczy to szczególnie trzycylindrowca, a to właśnie o niego najbardziej się obawialiśmy. Fakty są takie: mały motor nigdy nas nie zawiódł i doskonale sprawdzał się na co dzień, a po rozbiórce na części był w świetnej kondycji. Niewielki dysonans stanowi małe zapocenie na połączeniu głowicy i bloku silnika, które z czasem może stać się problemem. Tak czy inaczej, Focus wypadł niemal wzorowo.

Ford Focus 1.0 – czy nadal jest taki dobry?

W zasadzie nasuwa się pytanie: po co robimy ten test, skoro wiemy, jak zachowuje się Focus ze 125-konnym benzyniakiem? Pamiętajcie jednak, że tym razem mamy do czynienia z zupełnie nowym modelem, i to w dodatku z innym rodzajem nadwozia. Owszem, pod maską też pracuje litrowy EcoBoost, ale został on zmodernizowany (otrzymał m.in. system odłączania cylindrów). Poza tym Focus IV jest zbudowany na nowej płycie podłogowej z większym o 50 mm rozstawem osi, ma całkowicie inne podwozie, a także wiele rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo i komfort jazdy. Podczas półrocznego testu sprawdzimy, jak spisują się nowe systemy oraz przynajmniej po części dowiemy się, czy samochód nadal jest niezawodny. 

Zaledwie dzień po odbiorze auta do testu ruszyliśmy nim w daleką podróż do Chorwacji. Już podczas pakowania walizek naszą uwagę zwrócił pojemny bagażnik. A 608-litrowa przestrzeń bez trudu pomieściła ekwipunek dwóch osób. Testującym w bagażniku spodobało się kilka rozwiązań, m.in. możliwość złożenia oparć kanapy od jego strony, znajdujący się pod podłogą przydatny organizer czy łatwe w użyciu cięgno ułatwiające demontaż rolety. Na zewnątrz samochodu nasz wzrok przykuły inne detale, m.in. aktywne osłony na rantach drzwi oraz system Easy Fuel, czyli tankowanie pojazdu bez konieczności odkręcania korka. 

Ford Focus – schemat wymiarów
Ford Focus – schemat wymiarówŻródło: Auto Świat

Funkcjonalne okazało się też wnętrze nowego Focusa, a zwłaszcza duża liczba schowków, w tym uchwyty na kubki, znajdujące się między siedzeniami. Dobre wrażenie na testujących zrobiły nowy system multimedialny SYNC 3 oraz nagłośnienie B&O Play z dziewięcioma głośnikami, wzmacniaczem 675 W i subwooferem. Nie ma tu co prawda nawigacji, ale dla kierowcy nie było to problemem, bo dzięki interfejsom Android Auto i Apple CarPlay mógł obserwować na ekranie wskazówki z nawigacji telefonu, w której na bieżąco aktualizowały się dane o natężeniu ruchu. Ekran multimediów nie sprawdził się tylko w jednym przypadku. Podczas cofania po zmroku włączał się tak jasny obraz z kamery, że oślepiał kierowcę, który wykonywał manewr, patrząc w lusterka wsteczne. 

Ford Focus 1.0 – dobra dynamika, niskie spalanie

W drodze do Chorwacji 125-konny benzyniak sprawdził się zarówno na autostradach, jak i bocznych drogach lokalnych. Jego dynamika okazała się zupełnie wystarczająca, a co ważne, był całkiem oszczędny – spalał od 6,1 do 7 l/100 km. O tym, że pod maską pracuje trzycylindrowiec, przypominaliśmy sobie tylko wtedy, gdy jednostka była zimna lub mocno obciążona. Wówczas dochodziło do wnętrza jej typowe brzmienie. W górach moc 125 KM była w pełni wystarczająca, ale w tych warunkach ujawniły się też wady. Pierwszą z nich stanowił brak wystarczającej siły podczas ruszania na stromym wzniesieniu (na szczęście z pomocą przychodził asystent podjazdu), drugą – mało skuteczne hamowanie silnikiem w czasie długich zjazdów.

Przyjemność z jazdy za to w 100 proc. dało podwozie kompaktowego kombi. Focus był stabilny przy autostradowych prędkościach, a na serpentynach czuliśmy frajdę z każdego pokonanego zakrętu.

To nam się podoba: elastyczność silnika i jego niskie spalanie, przestronne i funkcjonalne wnętrze, precyzyjne prowadzenie, rozsądna cena.

To nam się nie podoba: w nocy podczas cofania jasność ekranu pokazującego widok wręcz oślepia, słabość w czasie ruszania pod górę, dźwięk silnika.

Ford Focus 1.0 – oferta wyposażenia i silników

Klienci Focusa mają do wyboru jedną z trzech klasycznych wersji wyposażeniowych:

TREND (w kb. od 83 800 zł) to bazowy wariant, zawiera m.in. 6 airbagów, klimatyzację man., radio z USB, unikanie kolizji, kontrolę pasa ruchu.

TREND EDITION (w kb. od 85 500 zł) ma dodatkowo: alufelgi 16 cali, relingi, św. przeciwmgielne, radio SYNC 2.5, Auto Hold.

TITANIUM (w kb. od 91 600 zł) zawiera także: czuj. deszczu, elektr. składane lusterka, tempomat, 2-stref. klimę, tylne światła LED, dywaniki welurowe, podłokietnik kanapy.

Ford Focus 1.0 – szeroka gama wersji silnikowych

Pod maską nowego Focusa znajdziecie m.in. zoptymalizowane wersje silnika EcoBoost o pojemności 1 litra oraz nowego 1,5-litrowego benzyniaka EcoBoost. Oba motory otrzymały układ dezaktywacji jednego z trzech cylindrów. Ciekawostką w Focusie jest system wspomagania parkowania 2. generacji, który nie tylko steruje układami kierowniczym, hamulcowym i przepustnicą, lecz także automatycznie wybiera bieg do przodu lub tyłu.

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

Dane producenta1.0 Ecoboost1.5 Ecoboost1.5 ecoboost1.5 ecoblue1.5 ecoblue2.0 ecoblue
Silnik: typ/cylindry/zaworybenz., turbo/R3/12 benz., turbo/R3/12 benzynowy, turbo/R3/12 t.diesel/R4/16t.diesel/R4/16 t.diesel/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezp./łańcuchwtrysk bezp./łańcuchwtrysk bezp./łańcuch common rail/łańcuchcommon rail/łańcuchcommon rail/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)99914981498149914991998
Moc silnika (KM/obr./min)125/6000150/6000182/600095/3600120/3600150/3500
Maks. mom. (Nm/obr./min)170/1400-4500240/1600240/1600300/1750-2000300/1750-2250270/2000-2500
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h)10,3 (11,4)/198 (193)9,0 (9,1)/208 (206)8,5 (8,6)/220 (218)11,8/18110,3 (10,5)/194 (191)8,7 (9,5)/208 (210)
Spal.(l/100 km)/emisja CO2 (g/km)5,8 (6,8)/129 (151)6,2 (7,0)/141 (158)6,3 (6,9)/142 (157)4,5/1174,6 (bd.)/119 (bd.)4,9 (5,6)/130 (148)
Skrzynia biegów/napędman. 6 (aut. 8)/przedniman. 6 (aut. 8)/przedniman. 6 (aut. 8)/przedniman. 6/przedniman. 6 (aut. 8)/przedniman. 6 (aut. 8)/przedni
Ford Focus Active – (w kb. od 94 700 zł) to większy o 30 mm prześwit, listwy i płyty ochronne, srebrne nakładki progowe i dwa dodatkowe tryby jazdy: Slippery i Trail.
Ford Focus Active – (w kb. od 94 700 zł) to większy o 30 mm prześwit, listwy i płyty ochronne, srebrne nakładki progowe i dwa dodatkowe tryby jazdy: Slippery i Trail.Żródło: Auto Świat / Ford
Ford Focus ST Line – (w kb. od 91 600 zł) to wariant ze sportową stylizacją, ale nie tylko. Wersja ta ma: ostrzejszy styl tylnego dyfuzora, większy spoiler dachowy, mniej osłonięte przednie wloty powietrza, a także charakterystyczny dolny spoiler i obniżone o 10 mm sportowe zawieszenie.
Ford Focus ST Line – (w kb. od 91 600 zł) to wariant ze sportową stylizacją, ale nie tylko. Wersja ta ma: ostrzejszy styl tylnego dyfuzora, większy spoiler dachowy, mniej osłonięte przednie wloty powietrza, a także charakterystyczny dolny spoiler i obniżone o 10 mm sportowe zawieszenie.Żródło: Auto Świat / Ford

Ford Focus 1.0 – podsumowanie

Półroczny test Focusa rozpoczęliśmy intensywnie. W ciągu miesiąca przejechaliśmy 8 tys. km, mamy już pewne spostrzeżenia. Teraz zmierzymy osiągi auta i przyjrzymy się nowym systemom wspomagającym.

Silnik: typ/cylindry/zaworyt.benz./R3/12
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezpośr./łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)999
Moc maks. (KM/obr./min)125/6000
Maks. mom. (Nm/obr./min)170/1400-4500
Skrzynia biegów/napędman. 5/na koła przednie
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l)608-1653/47
Marka i model opon test. autaMichelin Primacy 4
Rozmiar opon215/50 R 17
Masa własna/ładowność (kg)1383/542
Masa hol. przycz. z ham./bez (kg)1000/690
Średnica zawracania (m)10,7
Przyspieszenie 0-100 km/h10,3 s
Prędkość maksymalna198 km/h
Śr. spal.; emisja CO2 (WLTP)5,8 l/100 km; 129 g/km
WersjaTitanium
6 airbagów/reflektory LEDS/3650 zł (pakiet)
Multim. SYNC 3 + audio B&OS/1450 zł
Klima aut./wyświetlacz head-upS/1750 zł
Zabezp. drzwi, asystent parkow.2500 zł (pakiet)
Ładow. bezprz./otwór na narty650/800 zł (pakiet)
Czyt. znaków, adaptac. temp.2000 zł (pakiet)
Przyciem. szyby, alufelgi 17"3650 zł (pakiet)
Lakier metalik/aut. klimatyzacja1450 zł/S
Cena podst. testowanej wersji91 600,00 zł
Gwarancja mech./perforacyjna2 lata*/12 lat
Przeglądyco 30 tys. km
Cena testowanego auta106 460 zł
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
Powiązane tematy: