Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Honda Civic 1.8 kontra Mazda 3 2.0 | Test

Honda Civic 1.8 kontra Mazda 3 2.0 | Test

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Choć różnią się wyglądem i logo na masce, to wbrew pozorom mają z sobą wiele wspólnego – pochodzą z Japonii, pod ich maskami pracują wolnossące silniki o dużych pojemnościach i oferują więcej radości z jazdy niż większość europejskich aut tej klasy

Honda Civic 1.8 kontra Mazda 3 2.0 | Test
Zobacz galerię (21)
Auto Świat
Honda Civic 1.8 kontra Mazda 3 2.0 | Test

Niskie zużycie paliwa, jak i emisja spalin, a przy tym świetna dynamika, wzorowe prowadzenie i przestronne wnętrze. Auto z powyższymi cechami to niemal jeżdżący ideał, do którego dąży większość producentów. Ale czy to wystarczy, by samochód odniósł rynkowy sukces? Nie jesteśmy tego wcale tacy pewni, bo nie wszyscy klienci szukają przecież perfekcji. Dla niektórych ważniejsze są inne cechy: oryginalna stylistyka, sportowe emocje czy – przede wszystkim – niezawodność. I to właśnie dla nich ciekawe propozycje w klasie kompaktów mają Honda i Mazda.

Dwie różne koncepcje nadwozia: sportowa i futurystyczna

Obłe linie mocno „nadmuchanego” nadwozia, duży grill podkreślony w dolnej części grubą, chromowaną listwą oraz wąskie reflektory o wyglądzie kocich oczu – stylistyka przodu nowej „trójki” emanuje drapieżnością. Z kolei tylnej części nadwozia Mazdy trudno odmówić zgrabności. W sumie niełatwo znaleźć w karoserii tego auta jakieś designerskie eksperymenty, ale każdy tego hatchbacka odprowadza wzrokiem.

Honda Civic 1.8 kontra Mazda 3 2.0 | Test
Honda Civic 1.8 kontra Mazda 3 2.0 | TestŻródło: Auto Świat

Najnowsza generacja Civica nie jest już tak kosmiczna, jak poprzednia, ale nadal oryginalna. Mocno pochylona maska i przednia szyba nadają nadwoziu Hondy kształt klina. Także z tyłu pozostawiono ograniczającą widoczność dwuczęściową szybę, przedzieloną elementem imitującym spoiler. Podsumowując stylistykę obydwu „japończyków”: Civic to propozycja dla osób ceniących nietypowe rozwiązania, Mazda to typ eleganckiego sportowca.

Honda Civic 1.8 kontra Mazda 3 2.0 | Test
Honda Civic 1.8 kontra Mazda 3 2.0 | TestŻródło: Auto Świat

Choć testowane kompakty mają pod maskami mocne jednostki benzynowe, to i tak żaden z nich nie jest autem klasy GTI. Mimo to we wnętrzu obu aut czuć sportową atmosferę. Po zajęciu miejsca za kierownicą Civica siedzi się w mocno wyprofilowanym fotelu, którego boczki dobrze podpierają ciało na zakrętach, a jednocześnie nie przeszkadzają we wsiadaniu. Jednak kierowca o wzroście ponad 180 cm musi przesunąć fotel maksymalnie do tyłu, a i tak nie poczuje nadmiaru przestrzeni.

Nieco inne odczucia są za kierownicą Mazdy. Fotele również mocno wyprofilowano, ale na szybko pokonywanych łukach na wysokości ramion nie czuje się wystarczającego podparcia bocznego. Poczucie przestronności jest tu jednak lepsze, co zresztą potwierdzają pomiary testowe.

Kierowca Mazdy trzyma w dłoniach grubą kierownicę, za którą centralnie umieszczono duży analogowy obrotomierz. Podobnie jestw Hondzie. Obydwaj producenci wiedzą, że takie rozwiązanie – stosowane w autach sportowych – powoduje wzrost adrenaliny u niejednego prowadzącego.

Lepsza obsługa systemów pokładowych w Maździe

To jedyne wspólne cechy we wnętrzach obu aut, gdyż stylistyka desek rozdzielczych i ich obsługa są zgoła odmienne. Kokpit Civica już nie szokuje oryginalnym wyglądem, poza tym nie każdemu przypadną do gustu jego czytelność (oddzielny cyfrowy prędkościomierz) i obsługa (zwłaszcza komputera pokładowego czy systemu Bluetooth). W Maździe też czekają na nas niebanalne, choć znacznie wygodniejsze rozwiązania.

Honda Civic 1.8 kontra Mazda 3 2.0 | Test
Honda Civic 1.8 kontra Mazda 3 2.0 | TestŻródło: Auto Świat

Większość systemów pokładowych obsługuje się pokrętłem HMI, a ich poczynania można śledzić na dużym wyświetlaczu. Pewnym zaskoczeniem w Maździe jest rozwiązanie head-up, które nie na przedniej szybie, lecz na wysuwanym ekranie wyświetla komunikaty m.in. o prędkości. To znane z aut premium udogodnienie w „trójce” wygląda nieco tandetnie.

Bardziej przestronna z przodu Mazda 3 w drugim rzędzie foteli jest już ciaśniejsza. Tu góruje Honda Civic, która ma ponadto fenomenalny system składania kanapy Magic Seats. Wystarczy podnieść siedzisko i złożyć nóżki fotela, by w prosty sposób uzyskać dodatkową przestrzeń na bagaże. Skoro o nich mowa, to i pod tym względem Honda zdobywa ponad 100-litrową przewagę.

Jazdy testowe Honda Civic 1.8 kontra Mazda 3 2.0 | Video

Znacznie dynamiczniejszy jest mocniejszy o 23 KM motor Mazdy. Co ciekawe, nie spala wcale większych ilości paliwa niż mniejszy silnik Hondy (średnio 7,7 l/100 km). Obie jednostki są elastyczne, choć ożywiają się dopiero w górnych zakresach obrotów. Zwłaszcza motor „trójki” po przekroczeniu 4 tys. obr./min zachwyca rasowym pomrukiem.

Honda Civic 1.8 kontra Mazda 3 2.0 | Test
Honda Civic 1.8 kontra Mazda 3 2.0 | TestŻródło: Auto Świat

Wróćmy do spalania. Honda wyposażyła Civica w przycisk ECON, za pomocą którego obniża się moc silnika i zużycie paliwa. Po jego wciśnięciu w trasie zamiast spadku odnotowaliśmy wzrost o 1,1 l/100 km. Żeby wyprzedzać i uzyskiwać dobre osiągi, kierowca musiał mocniej dociskać gaz i takie są tego efekty.

Zawieszenia obu aut mają twardą charakterystykę, co korzystnie wpływa na prowadzenie, ale obniża komfort jazdy. Zwłaszcza w Maździe, wyposażonej w 18-calowe koła, nawet na niewielkich nierównościach robi się nerwowo.

Marka i modelHonda Civic 1.8Mazda 3
Silnik - typ/cylindry/zaworybenz. R4/16benz. R4/16
Pojemność1798 cm31998 cm3
Moc maks. 142/6500 KM/obr./min165/6000 KM/obr./min
Moment 174/4300Nm/obr./min210/4000 Nm/obr./min
Poj. bagażnika477-1378 l364-1250 l
Masa własna/ładowność1265/409 kg1293/522 kg
Rozstaw osi2595 mm2700 mm
Wymiary (dł./szer./wys.)4300/1770/1470 mm4465/1795/1450 mm
Przysp. 0-100 km/h*9,4 s8,2 s
Prędkość maks.*215 km/h210 km/h
Śr. spalanie*6,1 l/100 km5,8 l/100 km
Cenaod71 500 złod 76 400 zł

* Dane fabryczne

Podsumowanie

Wygrała Mazda, bo sprawia kierowcy większą frajdę. Ma mocniejszy silnik, lepiej się ją prowadzi, a w przypadku topowej wersji korzystniej skalkulowano cenę. Niestety, „trójka” twardo resoruje, przez co jazda nią na co dzień może okazać się męcząca dla rodzin. Wolniejsza, choć bardziej praktyczna Honda zachwyca megakufrem i świetnym systemem składania tylnych siedzeń. Jazda nią jest przyjemna i bardziej komfortowa.

Zobacz także:

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
Powiązane tematy:NoweMazdaMazda 3
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków