Jeep Grand Cherokee nie należy do samochodów, które wyróżniają się finezyjną stylistyką. Amerykanie postawili raczej na ewolucyjne, stopniowe zmiany w designie i dlatego, gdy patrzymy na kilka ostatnich generacji modelu od razu wiemy, że to właśnie Grand Cherokee. I absolutnie nie jest to zarzut, bo sylwetka auta łącząca klasyczną elegancję z nowoczesnymi akcentami zachowuje oryginalny charakter i może się podobać.

Jeep Grand Cherokee SRT

W topowej odmianie SRT, przy dopieszczeniu której brali udział inżynierowie z działu Street & Racing Technology dodatkowo przyprawiona jest detalami sugerującymi niezwykły potencjał drzemiący, a raczej kipiący z tego SUV-a. Mamy więc lakierowany na czarno siedmiożeberkowy grill z chromowanymi wstawkami, czarną listwę w masywnym zderzaku, potężny wlot powietrza na pokrywie silnika a z tyłu dwie końcówki wydechu wyzierające spod lakierowanego również na czarno dyfuzora wkomponowanego w dolną część zderzaka. Testowany egzemplarz poruszał się na 20-calowych kołach z kutego aluminium z oponami Pirelli Scorpion Winter w rozmiarze 295/45 R 20. Przy długości sięgającej blisko 485 cm i masie prawie 2,5 tony Grand Cherokee SRT na szczęście nie zdradza cienia ociężałości, a jego wygląd można porównać raczej do dobrze zbudowanego atlety niż do gościa z nadwagą w wieku średnim.

Wnętrze klasy premium

Jak na flagowy model przystało imponuje poziomem wyposażenia i jakością. Profilowane fotele obszyto skórą i zamszem. Te same materiały znajdziemy na elementach kokpitu i obiciach drzwi. Sportowy charakter podkreślają aluminiowe i chromowane detale na desce rozdzielczej, pedałach, drążku skrzyni biegów oraz spłaszczonej u dołu kierownicy z grubym wieńcem, która świetnie leży w dłoniach. Wyposażono ją w mnóstwo guziczków do obsługi pokładowych multimediów oraz łopatki do zmiany przełożeń w automatycznej, 8-biegowej przekładni. Standardem jest system nagłośnienia firmy Harman Kardon z aż 19 głośnikami zapewniający niemal studyjną jakość dźwięku oraz multimedialny Smart Touch 4 z dotykowym ekranem o przekątnej 8,4 cala, nawigacją, cyfrowym radiem i usługami Uconnect Live. Tylko w wersji SRT dzięki funkcji Performance na ekranie kierowca może konfigurować sobie pokazywanie danych dotyczących osiągów samochodu.

Jeep Grand Cherokee SRT

Przydatny gadżet, zwłaszcza dla osób lubiących monitorować nie tylko przyspieszanie i spalanie lecz także m.in. czasy okrążeń, przeciążenia czy dostępną w danej chwili moc i moment obrotowy.

Jeśli chodzi o funkcjonalność to Grand Cherokee SRT oferuje wystarczającą ilość miejsca dla pięciu pasażerów. Bagażnik ma pojemność 457 l, a po rozłożeniu tylnej kanapy 1555 l. Przeciętnie jak na pełnowymiarowego SUV-a.

Potężna moc V8

Pod maską Jeepa Grand Cherokee SRT pracuje fantastyczny widlasty silnik HEMI o pojemności 6,4 l z 8 cylindrami, który generuje moc 468 KM i moment obrotowy 624 Nm. To wystarcza, by mimo stosunkowo dużej masy własnej ten model zachowywał się prawdziwy sprinter. Do setki przyspiesza w 5 s, ale jeszcze bardziej zachwyca spontanicznymi wręcz reakcjami na wciśnięcie pedału gazu na trasie.

Prędkość 160 km/h osiąga po niespełna 12 sekundach od startu, a np. rozpędzenie się od 80 do 110 km zajmuje mu niewiele ponad 3 s. Agresywnemu stylowi jazdy towarzysz obezwładniające, naturalne brzmienie dobywające się z wydechu. Żadnych wzmacniaczy, polepszaczy czy sztucznie generowanych dźwięków. Tylko soczysty ryk 8 cylindrów. Co ciekawe, podczas spokojnego poruszania się po trasie we wnętrzu jest cicho i komfortowo. To zasługa systemu aktywnego wyciszania ANC, generującego dźwięki o odwrotnej amplitudzie do tych generowanych przez źródło hałasu. Ponadto silnik HEMI wyposażony jest w układ aktywnego zarządzania cylindrami i gdy motor nie jest obciążony, wyłącza 4 z nich, ograniczając w ten sposób także zużycie paliwa. Te ostatnie niestety nie należy do najmniejszych. Na trasie można osiągnąć wynik na poziomie 13-14 l/100 km, ale średnia z testu sięgnęła 19,2 l/100 km. Wystarczy jednak parę korków w mieście by swobodnie zbliżyć się do 22-23 l. Nie sądzę jednak, by było to jakąś przeszkodą dla osób chcących kupić ten model. W przypadku aut o takiej mocy i takiej pojemności zużycie paliwa ma trzeciorzędne znaczenie.

Jak po szynach

Najwięcej frajdy daje świadomość, że w każdej chwili do dyspozycji mamy gotowych do galopu 468 KM. System Launch Control sprawia, że Grand Cherokee potrafi wystartować z przysłowiowym jak z bicza strzelił, a kierowca ma do wyboru pięć trybów pracy układu jezdnego: Auto, Sport, Track, Snow i Tow.

Jeep Grand Cherokee SRT

Ostatni umożliwia holowanie przyczep o masie 2949 kg. System napędu Quadra-Trac pozwala na zmienny rozdział momentu obrotowego między osiami, zapewniając w ten sposób optymalną trakcję. W przypadku Auto na przód trafia 40 proc. a na tył 60 proc. momentu, w Sport odpowiednio 35 i 65 proc., w Track 30 i 70 proc., a w dwóch pozostałych po 50 proc. na każdą z osi. Co ciekawe, w oficjalnych danych technicznych w rubryce dotyczącej zdolności terenowych producent podaje lakoniczną informację: nie dotyczy. I wcale się nie dziwię, bo Grand Cherokee SRT nie jest samochodem, którym chcielibyście się wybrać na bezdroża. Owszem poradzi tam sobie, ale to na torze lub krętej drodze pokazuje swoją dynamiczną naturę.

Sprzyja temu szybka, automatyczna przekładnia a także sportowe zawieszenie z amortyzatorami Bilsteina, które sprawia że auto połyka zakręty w stylu hot hatchy, bez zbędnego wychylania się i bujania nadwoziem, a przy tym oferuje komfort niezbędny na co dzień. Jedyne co wymagałoby poprawienia to układ kierowniczy, któremu brakuje precyzji i można odnieść wrażenie, że działa z opóźnieniem.

Oferta pełna

Grand Cherokee SRT dostępny jest od 371 900 zł (cena dla egzemplarzy z roku modelowego 2016). Wersje z roku modelowego 2017 z delikatnie zmienionym wyglądem przedniego pasa kosztują o 3800 zł więcej. W obydwu przypadkach oferta obejmuje niemal pełne wyposażenie z zakresu komfortu i bezpieczeństwa, a w standardzie jest przede wszystkim czysta przyjemność z jazdy.

Dane techniczne

Silnik benz. V8 6,4 l HEMi

468 KM/6250 obr./min

624 Nm/4100 obr/min

napęd 4x4 SRT8 Quadra-Trac, 8-biegowa skrzynia automatyczna

0-100 km/h – 5,0 s, maks. 257 km/h

śr. spalanie 14,0 l/100 km/h

dł./szer./wys. 4846/1954/1749

masa 2418 kg

cena: od 371 900 zł