Niepozorna, szara limuzyna to już symbol. Tak większość osób postrzega Toyotę Avensis, ale najnowsze jej wcielenie zrywa z tym twierdzeniem. Od wielu lat japońska marka jest wyznacznikiem jakość nie tylko w Polsce, ale całej Europie. Dzięki dobrej jakości i ustaleniu niewygórowanych cen Toyota zyskała status największego producenta samochodów na świecie. Pytanie tylko: czy nadal to wystarczy, by być numerem jeden na rynku?
Kilka lat temu wyzwanie podjął Hyundai oraz jego sub-marka Kia. Żaden inny koncert nie odnotował tak dużego postępu w tak krótkim czasie. To nie najlepsza wiadomość dla innych producentów aut, ale dobry sygnał dla konsumentów poszukujących nowego auta.Podczas gdy konstruktorzy ulepszali rozwiązania techniczne w Avensisie skupiając się na szczegółach, Kia wprowadziła na rynek zupełnie nowy samochód i co z tego wynika? Czasy gdy jedynym atutem koreańskich aut była niska cena odeszły w przeszłość. Kia Optima to dorosła konstrukcja, która może wprawić w zakłopotanie niejednego właściciela japońskiej, czy europejskiej limuzyny.
Wzorcowe proporcje, drapieżny kształt przednich reflektorów oraz dbałość o detale to nam się podoba. Słupek C przypomina ten z Jaguara XF, kolejny plus. Kiedyś Kia przy Avensisie wypadała blado, dziś to bardziej Avensis wciela się w role szarej myszki. Zmiany wprowadzone w stylistyce nadwozia Kii wyszły jej na dobre. Także wnętrzu nie można nic zarzucić, co więcej sam szef koncernu VW zachwycał się jakością wykonania podczas targów IAA. We wnętrzu szybko odnajdujemy właściwą pozycję za kierownicą oraz usytuowanie przełączników i przycisków. Wszystkie plastik są bardzo dobrej jakości, we wnętrzu nie pachnie zepsutym kimchi (pikantna kapusta), a do uszu kierowcy nie docierają żadne stuki.
Dodatkowo wersja z najbogatszym wyposażeniem posiada między innymi: podgrzewaną kierownicę, system nagłośnienia sygnowany przez Infinity, panoramiczny - szklany dach i elektrycznie regulowane skórzane fotele.
Zupełnie inna jest Toyota Avensis, najlepiej wyposażona wersja trąca myszką, a to między innymi za sprawą imitujących drewno materiałów i foteli pokrytych alcantarą. Już wnętrze Passata ma więcej w sobie świeżości niż Avensisa. W centralnym punkcie konsoli mamy do dyspozycji bursztynowy wyświetlacz zamiast wysokiej klasy kolorowego. Poza tym wszystkie przyciski są na swoim miejscu, materiały są dobrej jakości, także ich spasowanie leży na wysokim poziomie.
Kia wypada lepiej nie tylko pod względami wizualnymi, podczas jazdy odczuwamy, że jest to nowocześniejsza konstrukcja. Pomimo iż auto było projektowane głównie z myślą o amerykańskim i azjatyckim rynku w pełni spełnia wymagania Europejczyków. Kia ma sztywne zawieszenie, ale należy zaznaczyć, że nie jest ono za twarde, całość uzupełnia precyzyjny układ kierowniczy. Silnik zapewnia odpowiednią dynamikę, dobrze pasującą do „sportowego” wyglądu auta.Pod maską Kii pracuje diesel o pojemności 1.7 litra opracowany wspólnie z Hyundaiem. Jednostka osiąga moc 136 KM. Silnik zadziwia swoimi osiągami, do tego spala rozsądne ilości paliwa. Do niskiego poziomu zużycia paliwa przyczynia się system start-stop, auto zużywa 5 litrów na 100 km. Pod względem oszczędności paliwa Avensis nieznacznie przewyższa Optimę, zaspokajając się zużyciem oleju napędowego na poziomie 4,5 litra na 100 km. Również pod względem wygłuszenia i jakości zawieszenia Toyota nie ustępuje Kii.Avensis to kompromis pomiędzy komfortem, a wystarczającą dynamiką. Zarówno Toyota jak i Koreańczyk wygrywają z nimiecka konkurencją oferując lepsze ceny. Tu lubiany przez polskich kierowców Passat nie ma szans. Oczywiście Kia jest tańsza od Toyoty (na niemieckim rynku),na polskim rynku nie znamy jeszcze cen nowego Avensisa.Dane techniczne: Kia Optima 1.7 CRDi / Toyota Avensis 2.0 D-4Dsilnik: turbodoładowany diesel / turbodoładowany dieselliczba cylindrów: cztery / czterypojemność: 1685 cm3 / 1998 cm3moc silnika: 136 KM przy 4000 obr./min. / 124 KM przy 3600 obr./min.maksymalny moment obrotowy: 325 Nm przy 2000 obr./min. / 310 Nm przy 1600 obr./min.skrzynia biegów: 6 / 6zbiornik paliwa: 70 l / 60 lśrednie zużycie oleju napędowego na 100 km: 4,9 l / 4,5 lprzyśpieszenie od 0 do 100 km/h: 10,6 sek. / 9,8 sek.prędkość maksymalna: 202 km/h / 200 km/hcena od: 87 900 zł / polskie ceny nie są jeszcze znane