Do testów otrzymałem Mazdę 3 w wersji SkyPASSION z benzynowym silnikiem 2,0 o mocy 165 KM. Dodam, że najczęściej wybieraną odmianą w przypadku nowej "trójki" jest słabsza, 120-konna odmiana tego motoru.

auto na żywo podczas oficjalnej światowej premiery w Londynie

test Jeepa Renegade

Słowa uznania należą się konstruktorom foteli, bo są one wygodne i przy tym świetnie trzymają w zakrętach. Miejsca z przodu jest dużo, z tyłu już tylko wystarczająco. Osoby o średnim wzroście będą czuły się świetnie. Te wyższe poproszą o miejsce z przodu. Za to nie można narzekać na przestrzeń bagażową, która ma regularne kształty i pojemność wystarczającą na zabranie wakacyjnego ekwipunku dla czterech osób.

Mazda bogato wyposaża swoje modele, a już w testowanej wersji nie brakowało niemal niczego. Tradycyjnie już dla nowych Mazd świetnie działa obsługa systemu audio i nawigacji. Pokrętło i przyciski na tunelu środkowym pozwalają na intuicyjne poruszanie się po menu. Duży ekran sterczący na szczycie konsoli środkowej jest czytelny i położony na linii wzroku, ale szkoda że nie da się go schować. Obawiam się, że amatorzy cudzej własności mogą obrać go sobie za cel, nawet jeśli nie zrobią później z niego użytku…

Ciekawym rozwiązaniem jest wyświetlacz head-up, na którym pokazywana jest m.in. prędkość, wskazania nawigacji czy ustawienia tempomatu. A jeśli o tym mowa, to montowany w Mazdzie 3 aktywny tempomat nie ma sobie równych. Dzięki radarowi i regulacji odległości wykrywa znajdujący się z przodu samochód i dostosowuje do niego prędkość auta. Przy tym kiedy zbliżamy się do auta z przodu, Mazda zaczyna zwalniać, aż do uzyskania optymalnej prędkości i odległości. Kiedy poprzedzający samochód zjedzie, Mazda niemal od razu przyspiesza do zadanej wcześniej prędkości. Nie ma tu gwałtownego hamowania i nie ma dużego opóźnienia przy późniejszym rozpędzaniu się do zadanej prędkości.

Przy tym układ aktywnego tempomatu nie myli się, jak wiele innych aut z podobnym systemem, kiedy na drodze dwupasmowej zbliżamy się do innego auta w lewym zakręcie. Wielu rywali, widząc przeszkodę znajdującą się przed maską, zaczyna ostro hamować, mimo że auto jest na sąsiednim pasie. Radar w Mazdzie uwzględnia przy tym kąt skręcenia kół i pasy wymalowane na jezdni.

Wiele dobrego powiedzieć mogę o napędzie Mazdy 3. Zawieszenie Skyactiv niech będzie wzorem do naśladowania w klasie kompaktów. Choć jest bardzo twarde, i w połączeniu z niskoprofilowymi oponami niezbyt dobrze radzi sobie z dziurawymi drogami, to pozwala na dynamiczną jazdę, skutecznie utrzymując pojazd w torze jazdy i zostawiając duże rezerwy bezpieczeństwa. Jazda w zakrętach jest czystą przyjemnością, zwłaszcza że zarówno układ kierowniczy, jak i skrzynia biegów o krótkim skoku dźwigni, dodatkowo wzmacniają pozytywne doznania.

Silnik benzynowy o pojemności 2 litrów i mocy 165 KM to maszyneria godna polecenia. Wolnossący motor jest jednym z ostatnich takich na rynku, jeśli chodzi o nowe konstrukcje. Mazda dzielnie opiera się idei downsizingu i jak na razie robi to bardzo skutecznie. Przy spokojnej jeździe w trasie nie miałem większych problemów z uzyskaniem spalania na poziomie nawet 5 l/100 km! W 2-litrowej wolnossącej benzynie! Jazda autostradą z prędkościami 140 km/h podnosi spalanie do okolic 6,5 l/100 km. Z kolei w mieście Mazda 3 z tym silnikiem zadowoli się 7,5-8 l/100 km.

Oszczędność to jedna z mocnych stron silników Skyactiv. Inną jest charakterystyka pracy. Jak na wolnossącą jednostkę przystało, do dynamicznej jazdy silnik trzeba wkręcać na obroty. Ten odwdzięcza się nie tylko natychmiastową reakcją na dodanie gazu, ale też zadziornym, dojrzałym brzmieniem. Przy bardziej agresywnej i szybkiej jeździe ujawnia się niewielki mankament, związany z koniecznością obniżenia masy auta, a co za tym idzie oszczędzaniem na materiałach wygłuszających. Przy prędkości autostradowej w kabinie robi się już dość głośno i podczas rozmowy trzeba podnosić głos.

Podstawowa wersja Mazdy 3 SkyGO kosztuje od 64 900 złotych. To kwota, którą trzeba wydać za model w nadwoziu hatchback, ze 100-konnym silnikiem benzynowym. Podobnie wyceniony jest jeden z największych rywali - Volkswagen Golf, w którym za model 105-konny trzeba wyłożyć o 1000 zł więcej. Testowana wersja 2.0 SkyPASSION o mocy 165 KM wyceniona jest od 90 400 zł. Najmocniejszy benzynowy Golf o mocy 150 KM i ze skrzynią DSG kosztuje od 91 190 złotych.

Mazda 3 jest niemal doskonałym samochodem, który może służyć za wzór innym producentom. Jest dopracowana w każdym detalu, ale przy tym niepozbawiona charakteru jak niektórzy, choćby niemieccy, rywale. Ten charakter przejawia się w nietuzinkowym wyglądzie i nowoczesnych rozwiązaniach technicznych, które są przeciwieństwem obecnych trendów w motoryzacji. O charakterze decydują też niewielkie niedoskonałości, jak twarde zawieszenie czy zbyt słabe wyciszenie wnętrza, dzięki czemu samochód nie jest do bólu perfekcyjny i staje się przez to bliższy właścicielowi. Polacy zdają się być o tym przekonani, bo sprzedaż Mazdy 3 na polskim rynku wciąż rośnie. W rankingach sprzedaży za ostanie miesiące Mazda 3 już dwukrotnie znalazła się w pierwszej dziesiątce najchętniej kupowanych w Polsce aut, w ujęciu sprzedaży klientom indywidualnym. A to wynik godny podkreślenia, bo Kowalski byle czego nie kupi...