Nadwozie/wnętrze

Chrom jest znów modny, więc grill błyszczy jak samo słońce. Ale lifting ostatniej wersji modelu Pajero przed jesienną wymianą typoszeregu objął nie tylko "błyskotki". Znajdziemy w nim także nowe światła i własnego projektu koła z lekkich stopów. Wewnątrz w oczy rzuca się kolejna nowość: trzeci zagłówek i trzypunktowy pas na środkowym siedzeniu tylnej kanapy, a także wspaniała skórzana tapicerka. Wygląda fantastycznie, ale przednie fotele oferują zbyt słabe podparcie boczne, tylne siedzisko zaś jest za bardzo płaskie. Bez najmniejszych zastrzeżeń jest przestronność wnętrza i bagażnika (500/1720 l) oraz ładowność (590 kg). Dla hodowców koni i posiadaczy łodzi nie bez znaczenia będzie uciąg auta: 2800 kg to wynik ekstraklasy.

Silnik/skrzynia biegów

Prawie dwutonowy pojazd jest dostatecznie zmotoryzowany 177-konnym V6. Mitsubishi obiecuje w prospektach 14,4 s do 100 km/h, nasze auto testowe dokonało tego w 12,9 s. Także spalanie okazało się niższe od założonego: 12,4 zamiast 13,2 l/100 km. Brawo, to naprawdę dobre wyniki! O wiele mniej zachwyciła nas osławiona (niestety, dotąd tylko w Japonii i USA) "inteligentna" automatyczna skrzynia biegów INVECS. Co prawda zmienia biegi bardzo mięciutko i płynnie, ale naprawdę powoli, co odbiera spontaniczność skądinąd wspaniale reagującemu na gaz silnikowi.

Układ jezdny/bezpieczeństwo

Układ przeniesienia napędu 4x4 pochodzi z uterenowionego pikapa L 200 i jest jednym z najprostszych systemów na rynku; ma zalety wyłącznie w głębokim śniegu i w terenie. Poza tym sprawia jednak, że samochód ma iście "ciężarówkową" średnicę zawracania (12,4 m). Nieprecyzyjny układ kierowniczy w połączeniu z monstrualnymi oponami 245/70 R 16 S daje w efekcie bardzo niepewną jazdę na wprost. Zawieszenie gwałtownie dygocze na każdej nierówności jezdni, a droga hamowania jest za długa (43,8 m). ABS i czołowe poduszki powietrzne są standardem.

Komfort

Jak na off-roadera Pajero Sport ma komfortowe zawieszenie. Przeszkadzają silne hałasy opływowe, pojawiające się już przy prędkości 80 km/h oraz częściowo pozbawione oświetlenia przełączniki (podnośniki szyb i ogrzewanie foteli).

Koszty

Cena (65 990 DEM w Niemczech) utrzymuje się w granicach przyzwoitości w tej klasie. W Polsce Pajero jest oferowane z manualną skrzynią biegów za cenę prawie 147 tys. zł (z podobnym wyposażeniem jak wersja niemiecka) jako samochód ciężarowy.

Podsumowanie

Na pierwszy rzut oka Pajero Sport wydaje się udanym połączeniem samochodu terenowego z luksusowym pojazdem. Ale drugie spojrzenie ujawnia, że kilka retuszy karoseryjnych, skórzana tapicerka i posiadająca własną wolę automatyczna skrzynia biegów nie wystarczą, by przeciętne auto terenowe wzniosło się na wyżyny klasy.

Ocena: 3