Cechą charakterystyczną samochodów van i minivan jest umieszczenie wskaźników w miejscu centralnym, aby pasażerowie patrząc na stan licznika mogli pomagać kierowcy w wyborze drogi i zaprojektowanie płaskiej płyty podłogowej, oraz uniwersalne rozplanowanie wnętrza. Stąd też Picasso, Scenic, Multipla, czy Honda mają lewarek umieszczony wysoko przez co uzyskano płaską podłogę, a dodatkowo kształt karoserii nie daje złudzeń: nie jest to "napompowany samochód osobowy", ale całkowicie odmienna konstrukcja. W przypadku VW sytuacja nie jest tak oczywista. Karoseria jest nie ma finezyjnych linii jak samochody konkurencji, a wnętrze przypomina klasyczny model osobowy. Jednak po przejechaniu kilkuset kilometrów te pozorne odstępstwa od kanonów stylu minivana nie rażą, a jedyną zapamiętaną cech jest doskonała ergonomia.

Wnętrze

Zaglądając do Tourana zobaczymy trzy rzędy foteli (standardowo są dwa, a trzeci jest opcją wybieraną przez 30% kupujących), w których dwa przednie umieszczono na wysokości 630 mm, a trzy z tyłu na wysokości 670 mm. Ponadto tylne fotele można wymontować, a ich waga ok.15,5 kg i łatwość demontażu zapewniają szybką zmianę przeznaczenia samochodu. Najbardziej interesujące jest jednak rozwiązanie chowanych foteli w trzecim rzędzie. Aby je  otworzyć nie musimy przesuwać tylnej ławki (czy raczej indywidualnych foteli) jak w Zafirze, ale wystarczy … pociągnąć na uchwyt i ustawić pionowo oparcie. Siedzisko, połączone z oparciem po jego zablokowaniu pionowo będzie na żądanym miejscu. Jak twierdzi producent "nawet dorosłe osoby mogą w trzecim rzędzie całkiem wygodnie i bezpiecznie podróżować na trasach średniej długości, a przestrzeń dla nóg pasażerów trzeciego rzędu można zwiększyć przesuwając do przodu poprzedzające fotele". Jednakże są to tylko marketingowe chwyty reklamowe. Na tylnych fotelach możemy (identycznie jak w Zafirze) wygodnie przewozić jedynie dzieci, a ukształtowanie siedziska sprawia, że i to na niewielkie odległości.

O ile zabudowa wnętrza przypomina inne samochody klasy minivana, o tyle koncepcja deski rozdzielczej jest diametralnie odmienna. Zamiast centralnie umieszczonego wyświetlacza, mamy zegary przed kierowcą, zamiast wysoko umieszczonego lewarka, jest on jak w klasycznych "osobówkach", a zamiast dużej konsoli centralnej mamy zabudowę jak w klasycznym VW. Mimo tych odmiennych elementów, jadąc w dłuższe trasy nie odczuwałem mniejszego komfortu niż w minivanach innych firm. Lewarek jest doskonale dopracowany do wysokości fotela kierowcy, przyrządy są bardziej czytelne, a zamiast efektownej zabudowy konsoli środkowej kierowca ma tylko to co naprawdę potrzebuje: przejrzysty układ ustawień radio i klimatyzacji. To dopracowanie szczegółów, aby ułatwić eksploatację, najlepiej widać w przypadku bagażnika: trójkąt ostrzegawczy - umieszczony w poszyciu tylnej klapy - jest łatwo dostępny także wtedy, gdy cały bagażnik jest wypełniony np. walizkami.

Wraz z prezentacją Touran drugiej generacji nie uległa zmianie koncepcja bryły, czy zabudowa wnętrza, ale znacznie rozszerzono wyposażenie. Wersja podstawowa Conceptline, posiada obecnie tempomat oraz radio z CD umożliwiające odtwarzanie plików MP3, a w zakresie bezpieczeństwa: przednie, boczne i chroniące głowy poduszki powietrzne, program stabilizacji toru jazdy ESP wraz z funkcją "kontrowania kierownicy" oraz funkcją stabilizacji zestawu samochód - przyczepa.

Interesujący jest system "wspomagania kontrowania kierownicą". Jest to krótkie "szarpnięcie" kierownicy, "wykonane" przez elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego. Kierowca Tourana wykonuje wówczas intuicyjnie prawidłowy manewr: skontrowanie. Manewr taki skraca drogę hamowania nawet o 10 procent. Przykład: zima, autostrada, połowa jezdni jest sucha, druga połowa przykryta śniegiem. Dotychczas scenariusz na takiej nawierzchni z różnymi współczynnikami tarcia przy ostrym hamowaniu z ESP w idealnym przypadku wyglądał następująco: dzięki ESP samochód nie wpada w poślizg, kierowca utrzymuje kurs i może ominąć ewentualne przeszkody. Ponieważ jednak w celu uniknięcia poślizgu skuteczność hamulców musi być dostosowana do koła z gorszym współczynnikiem tarcia (tutaj - na śniegu), hamowanie będzie słabsze, niżby pozwalały na to pozostałe koła, znajdujące się na suchej nawierzchni. Gdyby siła hamowania nie była zmniejszona, samochód bez "odbicia" w stronę nawierzchni o lepszym tarciu wpadłby w poślizg.

W tym momencie w Touranie do akcji włącza się ESP ze wspomaganiem kontrowania: system "rozpoznaje" kierunek, w którym kierowca musi odbić kierownicą, aby optymalnie zahamować nie wpadając w poślizg. Dlatego w układ elektromechanicznego wspomagania wbudowany jest specjalny zespół wysyłający do kierownicy impuls w odpowiednim kierunku. Kierowca wyczuwa szarpnięcie i intuicyjnie podąża za tym sygnałem, wykonując klasyczny manewr odbicia w bok. Dzięki temu działaniu możliwe jest zwiększenie ciśnienia hamowania w kołach z lepszą przyczepnością. Rezultat: skrócenie drogi hamowania nawet o 10 procent.

Silnik

Jednak największą innowacją dla użytkowników jest silnik. Kiedy dowiedziałem się, że testowany pojazd ma mieć silnik 1,4 wyraziłem niepokój, czy nie jest to zbyt mało dla dużego pojazdu. Jednakże nowy silnik 1,4 TSI okazał się lepszy niż wolnossący 2,0.

Doładowany przez kompresor i turbosprężarkę TSI,  w zakresie obrotów od 1.750 /min do 4.000 /min rozwija swój maksymalny moment obrotowy o wartości 220 Nm.  W ciągu 9,8 sekundy przyspiesza Tourana do prędkości 100 km/h. a gdy ktoś bardzo się spieszy może uzyskać prędkość jazdy (oczywiście niezgodną z przepisami) 200 km/h.

Jednakże główny nacisk w przypadku Tourana położono na uzyskanie komfortu jazdy, a nie na czysto sportowe osiągi. Komfort oznacza w tym przypadku to, że gwałtowny przyrost momentu napędowego od niskich wartości obrotów silnika pozwala na "leniwy" (pod kątem częstości zmiany biegów) sposób jazdy. Dodatkowo wizyta na stacji benzynowej zapewnia komfort psychiczny. Średnie zużycie paliwa wynosi tylko 7,4 litra /100 km.

Po przejechaniu wieloma minivanami kilka tysięcy kilometrów mogę z czystym sumieniem zapewnić, że VW nie zbudował wprawdzie typowego minivana, ale główne cechy modelu sprawiają, iż jest to przyjaciel kierowcy na długie trasy.