Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Nissan Note 1.4 Acenta: większy niż myślisz

Nissan Note 1.4 Acenta: większy niż myślisz

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
|
Aktualizacja

Odtąd nowe modele otrzymały ekstrawagancki strój, w którym także nie zabrakło najnowszych rewolucyjnych rozwiązań technicznych

Nissan Note 1.4 Acenta: większy niż myślisz
Auto Świat
Nissan Note 1.4 Acenta: większy niż myślisz

Po stylowym Murano kontynent europejski przez długi okres nowego modelu nie zobaczył. Stąd też nadejście Note przyjęte zostało nad wyraz z entuzjazmem. Czy jest to właściwa droga, postaramy się odpowiedzieć w naszym redakcyjnym teście.

Powstał przy ścisłej współpracy specjalistów Renault i Nissana, a przede wszystkim przy wykorzystaniu komponentów znanych z Renault Modusa. W przeciwieństwie do przemiłego Francuza europejski Japończyk przyniósł spokojniejsza linię nadwozia, a także kilka milimetrów więcej w swoich wymiarach - do jego długości doszło 291 mm, a do rozstawu osi 118 mm. Paletę jednostek napędowych Note otwiera silnik o pojemności skokowej 1,2 l, a mały Nissan zaskakuje także masą o 150 kg mniejsza od swojego brata bliźniaka. Wykorzystywane są identyczne jednostki, ale benzynowe każdy producent montuje z własnej produkcji. Note tworzy w ten sposób konserwatywniejszą, przestronniejszą i bardziej sportową alternatywę mniejszego od siebie Modusa.

Nadwozie bardzo dobrze wypełnia przestrzeń, a równie korzystnie wypada w przekroju. Przednia część znana z modelu Micra, otrzymała dodatkowa przestrzeń i kształt bliższy kombi. Konstruktorom udało się doskonale zgrać linię nadwozia z niekonwencjonalną jej tylną częścią z charakterystycznymi światłami zespolonymi i trzecim światłem. Stosunkowo duży rozstaw osi 2,6 m przy czterometrowej długości całkowitej pozwolił na maksymalne odsunięcie tylnej osi, a tym samym wygospodarowanie przestrzeni dla pasażerów. Nissan Note sprawia wrażenie bardzo dynamicznego pojazdu.

Wysokie i lekko chodzące drzwi wprowadzają nas do eleganckiego, ale niezbyt awangardowego wnętrza. Dobrej jakości elementy z tworzyw sztucznych połączono z elementami sportowymi. Wszystko dostosowano do stylu, chociaż zarówno koło kierownicy jak i kształt siedzeń nie kwalifikuję tego modelu do grupy sportowych. Na użytkownika czeka tutaj coś więcej, niż typowy standard w tej klasie aut. Na szczególną pochwałę zasługuje mnogość praktycznych schowków. Dużo miejsca mają także pasażerowie podróżujący na tylnych siedzeniach. Na pochwałę zasługuje praktyczny bagażnik z podwójną i łatwo demontowaną podłogą. Tylne siedzenia mogą być przesuwane w zależności od indywidualnych potrzeb. Z powodzeniem jest tu miejsce dla pięciu dorosłych osób. Jest ono porównywalne z Oplem Meriva. Jednak zaletą Note jest przesuwana tylna kanapa i dwupoziomowy bagażnik. Po odsunięciu tylnej kanapy pasażerowie poczują się jak w znacznie większej i bardziej luksusowej limuzynie. Tego miejsca jest więcej, gdy kierowca i pasażer nie maja do maksimum odsuniętych przednich foteli. Wtedy pozostaje więcej miejsca dla naszych kolan. Komfort podnoszą składane stoliki oraz indywidualne lampki do czytania. Z przodu komfort jest znacznie większy, bo konstruktorzy Nissana Note zadbali, by było tu dużo miejsca. Jednak kierowca o znacznym wzroście (186 cm) może mieć tu problemy ze względu na wysoko usytuowane siedzenie, blisko umiejscowione pedały. Każdy kierowca z nawykami może natrafić tutaj na problemy z adaptacją. Musi przesunąć siedzenie maksymalnie do przodu, co nie ułatwia manewrowania stosunkowo dużym kołem kierownicy, a także korzystaniem z urządzeń mającym swoje przyciski na desce rozdzielczej. Taka jazda po dwóch godzinach staje się męcząca i będziemy odczuwać ból nóg (podkurczonych). Jednak kierowcy o wzroście niższym np. o 10 cm czują się już tutaj znacznie lepiej. Mogą narzekać na zbyt grube koło kierownicy panie, których ręce sa bardziej delikatne i mniejsze.

Odpowiada najnowszym standardom, a przycisków i dźwigni nie należy zbyt długo poszukiwać. Mamy zastrzeżenie do lewej dźwigni, której pierwsze położenie mogłoby być bardziej wyraźniejsze. Bardziej estetyczne niż praktyczne jest usytuowanie przełączników na środkowej konsoli. Dotyczy to przede wszystkim radioodtwarzacza, w którym trudno jest podczas jazdy natrafić na odpowiedni przycisk. Mamy także zastrzeżenia do umieszczenia sterowania automatycznej klimatyzacji oraz błyszczącej powierzchni przycisków i wyświetlacza. Praktycznie utrudnione jest szybkie skorzystanie z przycisku świateł awaryjnych.

Wśród konkurentów oceniliśmy jako średni, chociaż pod wieloma względami innowacyjny. Dotyczy to przedniej części, która wciąż wzbudza wiele kontrowersji wśród użytkowników, mimo, że już ta sylwetka mogła się opatrzeć. Z boku pojazd sprawia wrażenie solidnego, a uwagę zwracają duże lusterka, które należy zaliczyć do mocnych stron tego modelu. Nie doczekaliśmy się w tym modelu wielkiej wycieraczki szyby czołowej. Ale mile zaskoczyły reflektory z żarówkami H4, które dobrze oświetlają drogę podczas nocnej jazdy. Dodatkowym plusem jest optymalne oświetlenie zegarów i przycisków, co ułatwia manewrowanie nimi w nocy.

Tu nas spotyka przyjemna niespodzianka. Jednostka napędowa 1,4 l pracuje cicho z charakterystycznym "brumem". Ten nowoczesny silnik wchodzi na wyższe obroty bez zająknienia. W porównaniu z konkurencyjnym i jednostkami należy ocenić go dobrze i z całą pewnością poprawia komfort podróżowania.

Łatwo wrzucamy biegi, a sprzęgło "bierze" już niemalże prawie nad podłogą. Precyzyjna jednostka napędowa już w dolnym przedziale obrotów nabiera odpowiedniej mocy. Taka cecha jest bardzo przydatna podczas jazdy w mieście, gdzie wystarczy utrzymanie obrotów w przedziale od dwóch do trzech tysięcy przy średnim zużyciu paliwa ok. 7 l/100 km. W przypadku konieczności szybszej i bardziej dynamicznej jazdy podnosimy obroty do granicy czterech tysięcy. Wówczas usłyszymy piękne i przyjemne dla ucha brzmienie silnika, a także odczujemy jego dynamikę. Jednak sportowa jazda kosztuje, bo wówczas zużycie paliwa wzrośnie do granicy 9 l/100 km, co zapewne jest wynikiem niższym od wielu konkurentów jak np. Skody Fabia. Układ zawieszenia potrafi wyjść zwycięsko nawet w zmaganiach z warszawskimi dziurawymi i nierównymi fragmentami ulic. Najważniejsze, ze we wnętrzu nic nam nie skrzypi, bo to zawsze wpływa na dobre samopoczucie kierowcy. Konstruktorom udało się uzyskać niemalże doskonały kompromis pomiędzy komfortem a własnościami jezdnymi. Podczas pokonywania nawet ostrych zakrętów przy dużych prędkościach Note zachowuje się nad wyraz stabilnie i zbytnio się nie wychyla. Można mieć zastrzeżenie do skuteczności układu hamulcowego, do którego jednak z czasem można przywyknąć. Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego pozwala na łatwe manewry, ale już gorzej z powrotem do pozycji wyjściowej.

Nissan Note, to z całą pewnością jedna z największych niespodzianek ostatnich lat. Za dobrą cenę producent oferuje nam mały, ale jednak przestronny pojazd, a przy tym bardzo funkcjonalny w codziennej eksploatacji. Z całą pewnością na dobrą ocenę zasługuje ponadczasowy design, dobre własności jezdne i nowoczesne oraz ekonomiczne jednostki napędowe. W porównaniu ze swoim francuskim bratem Renault Modus pod wieloma względami wychodzi zwycięsko. Rynek jednak sam reguluje zainteresowanie tymi modelami. Każdy bowiem ma swoich zwolenników,

.design nadwozia i wnętrza.przestrzenny, komfortowy i uniwersalny.dobry kompromis pomiędzy komfortem a własnościami jezdnymi.dynamiczny, oszczędny silnik.przesuwna tylna kanapa

.gorsza widoczność do przodu, przez A-słupek.mało miejsca dla kierowców o znacznym wzroście.ograniczony powrót kierownicy z pozycji maksymalnej.

Cena wersji podstawowej 1,4 (88 KM): 46 900,- złCena wersji 1,5 dCi (86 KM) Tekna : 70 400,- zl

4 airbagy, ABS + EBD + BA, ESP, ISOFIX na tylnych siedzeniach, aktywne zagłówki w przednich oparciach, dojazdowe koło zapasowe, elektrycznie sterowane, ogrzewane i chowane zewnętrzne lusterka boczne, światła mgłowe, przyciemniane tylne boczne szyby, automatyczne uruchamianie tylnej wycieraczki przy włączeniu biegu wstecznego, boczne listwy ochronne w barwie nadwozia, klamki w barwie nadwozia, manualna klimatyzacja, dzielona i indywidualnie składane tylne siedzenia 60:40, przesuwane tylne siedzenie, wysokościowa regulacja siedzenia kierowcy, podłokietnik z przodu i z tyłu, składane stoliki w oparciach przednich siedzeń, schowek pod siedzeniem pasażera, 3x gniazdko 12 V, skórzane pokrycie kierownicy i rękojeści zmiany biegów, radioodtwarzacz CD + 6 głośników ze sterowaniem w kole kierownicy, elektrycznie sterowane szyby w drzwiach, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, centralny zamek sterowany pilotem, komputer pokładowy, druga podłoga w bagażniku

Ocena
Wnętrze, sterowanie
Jakość wykonania9
Jakość siedzeń (długość siedzenia, trzymanie boczne)8
Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność8
Przestrzeń na tylnych siedzeniach - nogi10
Przestrzeń na tylnych siedzeniach - głowa9
Schowki9
Przyjemność z jazdy8
Widoczność do przodu8
Widoczność do tyłu7
Silnik, skrzynia biegów
Praca silnika9
Osiągi na niskich obrotach8
Osiągi na wysokich obrotach9
Głośność na niskich obrotach9
Głośność na wysokich obrotach7
Zużycie paliwa9
Stopnie skrzyni biegów9
Łatwość zmiany biegów8
Zawieszenie, hamulce
Własności jezdne przy normalnej eksploatacji8
Własności jezdne w warunkach ekstremalnych10
Przeniesienie hałasu do wnętrza (dziury w drodze.)8
Przeniesienia napędu8
Skuteczność hamulców9
Bagażnik
Wielkość bagażnika9
Przestrzeń załadunku8
Uniwersalność bagażnika9
Stosunek cena/ wartość użyteczna
Cena/ wartość użyteczna9
Ocena całkowita
Ocena całkowita - średnia8,53
Silnik:
Typ silnika:Benzynowy
Cylindry / zawory:4 / 4
Pojemność skokowa (cm3):1386
Moc (kW / obr./min):65 / 5200
Maksymalny moment obrotowy (Nm / obr./min):128 / 3200
Osiągi:
Prędkość maksymalna (km/h):165
Przyspieszenie 0 - 100 km/h (s):13.1
Zużycie - miasto/poza/kombi (l/100 km):7.9 / 5.3 / 6.3
Wymiary i masy:
Bagażnik - siedzenia/złożone (l):280 / 1332
Pojemność zbiornika paliwa (l):46
Masa / nośność (kg):1165 / 395
Rozmiar opon:185/55 R16
Wymiary do wykresu - zewnętrzne:
a) długość (mm):4083
b) szerokość (mm):1691
c) wysokość (mm):1550
d) rozstaw osi (mm):2600
e) rozstaw z przodu (mm):1470
f) rozstaw z tyłu (mm):1460
Wymiary do wykresu - wewnętrzne:
g) podzielna przestrzeń z przodu min/max (mm):840 / 1060
h) podzielna przestrzeń z tyłu min/max (mm):730 / 980
i) wysokość nad siedzeniem - z przodu (mm):1000
j) wysokość nad siedzeniem - z tyłu (mm):950
k) szerokość z przodu (mm):1360
l) szerokość z tyłu (mm):1360
długość siedzenia z przodu (mm):520
długość siedzenia z tyłu (mm):500
wysokość oparcia z przodu (mm):610
wysokość oparcia z tyłu (mm):580
miejsce z tylu pod przednim siedzeniem:tak
Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: