Pomysł na nowe Audi A5 był dosyć prosty. Projektanci Audi postanowili zachować ogólny zarys modelu i posłużyć się nim jak szkicem, w który wpiszą zdecydowanie odświeżoną stylizację. Podejście wydaje się być minimalistyczne, mimo wszystko dla Niemców stało się receptą na sukces. Zestawienie ostrych linii w przedniej części nadwozia sprawia, że coupe patrzy na inne auta skupionym spojrzeniem i straszy je zmarszczonym czołem.

Przetłoczenia przenoszą się też na boki oraz znajdują swoje odzwierciedlenie z tyłu. Poza tym uwagę zwraca ciekawy, chromowany akcent umieszczony na przejściu drzwi w błotnik. Ten stanowi prawdopodobnie rodzaj motoryzacyjnej biżuterii. Bryła nowego A5 ma bardzo silnie zaznaczony sportowy charakter. Audi z uwagi na zachowawczość nigdy wcześniej w segmentach wolumenowych nie stawiało tak mocno na wyrazistą stylizację. Zmiana stanowi powiew świeżości, który dosyć szybko powinni zauważyć klienci.

Elegancka komoda w stylu szwedzkim

Przemiana dotyczy też kabiny pasażerskiej. Poprzednia generacja Audi A5 miała arkadową konsolę centralną o niezwykle klasycznym charakterze. Teraz deska jest nowoczesna, harmonijna i po prostu ładna. Wygląda jak elegancki mebel markowany logo modnej firmy, który mieszkańców blokowisk skutecznie odstrasza zaporową ceną. Konsola jest minimalistyczna. Większość funkcji została wrzucona do systemu MMI obsługiwanego za pomocą dobrze ulokowanego, aczkolwiek nie do końca intuicyjnego touchpada.

Ekran umieszczony na desce rozdzielczej nowej A-piątki ma 8,3-cala wielkości. Wirtualny kokpit pojawiający się zamiast klasycznych zegarów ma aż 12,3 cala. Nowością w gamie Audi i na rynku motoryzacyjnym jest karta sim z obsługą transmisji LTE, którą Niemcy na stałe zamontowali w systemie multimedialnym. Jej działanie jej bezpłatne przez pierwsze trzy lata, a to oznacza że w tym czasie kierowca może korzystać m.in. z pokładowego hotspota czy map otrzymujących informację o zatorach drogowych za pośrednictwem Google.

{ "uuid": "a27d287d-de27-5239-bf74-4fd6afc89d25", "caption": "Audi A5", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MjM7MDA_/9b9f37483a83dc7d7a077a8ce2680b1a.jpeg", "contentSources": [ { "uuid": "637f43e7-627b-5444-9c18-ecb1088aaee1", "name": "Onet", "idref": "637f43e7-627b-5444-9c18-ecb1088aaee1" } ], "available": { "start": "2017-12-14 00:00:00+0100" }, "copyright": { "uuid": "6fce0cf2-a624-5af5-aba4-7b09fcaecc27", "idref": "6fce0cf2-a624-5af5-aba4-7b09fcaecc27" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "9b9f37483a83dc7d7a077a8ce2680b1a", "ocdnExt": "jpeg" }, "size": { "height": 2000, "width": 2992, "bytes": 591286 }, "asyncAdSlot": null } Audi A5
Audi A5

W świecie arystokracji szczególne znaczenie ma muzyka i gra świateł. Audi o tym oczywiście nie zapomniało. Na życzenie kierowcy na pokładzie nowego A5 montowany jest system nagłośnienia Bang & Olufsen. Wirtuozi dźwięku postawili na 19 głośników dysponujących innowacyjną technologią 3D i produkujących muzykę o mocy 755 watów. Jeżeli chodzi o kolory, opcjonalne oświetlenie ambientowe daje możliwość wyboru jednego z 30 odcieni podświetlenia.

Audi A5 nie jest typem rodzinnego krążownika. Mimo wszystko nawet gdy na przednich fotelach zasiądą wysokie osoby, z tyłu zmieści się dwójka dorosłych. U poprzednika było jednak podobnie. W końcu długość wnętrza wzrosła o zaledwie 17 mm. Dodatkowo planowanie wyjazdów stymuluje pojemność kufra. A-piątka dysponuje bagażnikiem o pojemności 465 litrów - to o 10 lirów więcej niż u poprzednika.

Nowe Audi A5 - więcej mocy, mniej paliwa

Siłą każdego nowego auta jest zmodernizowana paleta silnikowa. Jako że w przypadku A5 mówimy o coupe, jej znaczenie jest jeszcze większe! Przedstawiciele Audi z szerokim uśmiechem prezentowali zestaw odświeżonych jednostek. Uśmiech nie pojawił się bez przyczyny. Motory nowego coupe są bowiem o 17 procent mocniejsze i jednocześnie spalają o 22 procent paliwa mniej! Gama silnikowa składa się z czterech agregatów. Dwa to benzyniaki, a dwa diesle.

{ "uuid": "e05bccf2-0dd2-57de-b3e3-e2aa66944bf2", "caption": "Audi A5", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/YmQ7MDA_/51d05db3dbbcdfb536cbd66f6b5c32dd.jpeg", "contentSources": [ { "uuid": "637f43e7-627b-5444-9c18-ecb1088aaee1", "name": "Onet", "idref": "637f43e7-627b-5444-9c18-ecb1088aaee1" } ], "available": { "start": "2017-12-14 00:00:00+0100" }, "copyright": { "uuid": "6fce0cf2-a624-5af5-aba4-7b09fcaecc27", "idref": "6fce0cf2-a624-5af5-aba4-7b09fcaecc27" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "51d05db3dbbcdfb536cbd66f6b5c32dd", "ocdnExt": "jpeg" }, "size": { "height": 2000, "width": 2992, "bytes": 895692 }, "asyncAdSlot": null } Audi A5
Audi A5

Ofertę otwiera 2-litrowy motor zasilany bezołowiową. Ten występuje w wariancie o mocy 190 i 252 koni mechanicznych. Oczko wyżej plasuje się już model S5 napędzany za pomocą 3-litrowej V-szóstki o mocy 354 koni. Oferta diesli składa się z silnika o pojemności 2 i 3 litrów. Agregat 2,0 TDI rozwija 190, a 3,0 TDI 218 lub 286 koni mechanicznych. Silniki są parowane z 6-biegowymi przekładniami manualnymi, 7-biegowymi typu S-Tronic i 8-biegowymi Tiptronic.

Podczas jazd testowych najpierw miałem okazję prowadzić wersję wyposażoną w 3-litrowego diesla o mocy 218 koni mechanicznych. Uwagi? Jednostka działa zaskakująco cicho, a jednocześnie zdecydowanie nie brakuje jej mocy. V-szóstka rozpędza Audi A5 do pierwszej setki w 6,2 sekundy. Dodatkowo auto jest standardowo wyposażone w napęd Quattro nowego typu oraz 7-biegową, dwusprzęgłową przekładnię S-Tronic. Według zapowiedzi producenta, coupe powinno palić w mieście 6 litrów oleju napędowego. Taki wynik wydaje się być jednak wyrazem nadmiernego optymizmu i w zależności od dynamiki jazdy wzrośnie z pewnością o litr do dwóch.

{ "uuid": "8517de3f-1f5a-5319-838c-40c4f1a1c86e", "caption": "Audi A5", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/NGQ7MDA_/c5a5e7ac88246a667b92b8c03f3c1113.jpeg", "contentSources": [ { "uuid": "637f43e7-627b-5444-9c18-ecb1088aaee1", "name": "Onet", "idref": "637f43e7-627b-5444-9c18-ecb1088aaee1" } ], "available": { "start": "2017-12-14 00:00:00+0100" }, "copyright": { "uuid": "6fce0cf2-a624-5af5-aba4-7b09fcaecc27", "idref": "6fce0cf2-a624-5af5-aba4-7b09fcaecc27" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "c5a5e7ac88246a667b92b8c03f3c1113", "ocdnExt": "jpeg" }, "size": { "height": 2000, "width": 2992, "bytes": 846744 }, "asyncAdSlot": null } Audi A5
Audi A5

Diesel sprawdzał się wyśmienicie, jednak stanowił dopiero przystawkę dla sportowego S5. Pod maską modelu grasuje 3-litrowy silnik TFSI. Cztery litery oznaczają sporą dawkę nowoczesnej technologii. V-szóstka została uzupełniona doładowaniem, bezpośrednim wtryskiem i intercoolerem. Podobna jednostka była montowana pod maską poprzednika. Podobna nie oznacza jednak taka sama. W silniku zmieniło się przeszło 800 części, a działanie nowych elementów zostało gruntownie sprawdzone. Motor spędził 50 tysięcy godzin na testach w laboratorium oraz pokonał milion kilometrów na drogach.

Powarkuje, nie krzyczy!

Inżynieryjny pietyzm poskutkował wygenerowaniem mocy na poziomie 354 koni mechanicznych oraz momentu obrotowego o wartości 500 Nm. Nowe Audi S5 nie brzmi ogłuszająco. Kierowca doświadcza przyjemnego powarkiwania występującego w tle szybko wspinającej się wskazówki prędkościomierza. Coupe osiąga pierwszą setkę w 4,7 sekundy. Auto traci zapał do przyspieszania przy 250 km/h. Winne temu nie są jednak braki mocy, a elektroniczny kaganiec założony przez producenta.

{ "uuid": "a0e3c71a-ca93-5a76-b4aa-30dde6c5c599", "caption": "Audi A5", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/ZDM7MDA_/35dceb59ff80f71340d86def7dce77b9.jpeg", "contentSources": [ { "uuid": "637f43e7-627b-5444-9c18-ecb1088aaee1", "name": "Onet", "idref": "637f43e7-627b-5444-9c18-ecb1088aaee1" } ], "available": { "start": "2017-12-14 00:00:00+0100" }, "copyright": { "uuid": "6fce0cf2-a624-5af5-aba4-7b09fcaecc27", "idref": "6fce0cf2-a624-5af5-aba4-7b09fcaecc27" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "35dceb59ff80f71340d86def7dce77b9", "ocdnExt": "jpeg" }, "size": { "height": 2000, "width": 2992, "bytes": 995718 }, "asyncAdSlot": null } Audi A5
Audi A5

W Audi S5 bardzo dobrze sprawdza się jeszcze jedna opcja - nowy typ zawieszenia Damper Control. System bierze pod uwagę ustawienia pracy zawieszenia określone przez kierowcę, a następnie pośrodkuje je z sytuacją na drodze i dostosowuje sposób pracy elektronicznie sterowanych amortyzatorów. Cel? Maksymalna trakcja i jednoczesny komfort.

Jeszcze kilka lat temu samochody Audi były poprawne. Miały nienaganną stylizację, klasyczne wnętrze i wzorowe silniki. Nowa wersja modelu zrywa z tym wizerunkiem. Oczywiście nadal bazuje na dopracowaniu, jednak dodaje do niego sporą dawkę nowoczesności i emocji. A to tworzy mieszankę, która okraszona mocną V-szóstką w przypadku wersji S5, potrafi zapaść w pamięć.