Mercedes klasy E to samochód, który kojarzony jest przede wszystkim z luksusem, elegancją oraz wysokim poziomem komfortu i bezpieczeństwa jazdy. Jednak kierowcy oczekują od tego samochodu również dobrych osiągów oraz możliwości dynamicznego prowadzenia. Podczas pierwszych jazd mieliśmy możliwość sprawdzenia tych elementów na torze Estoril w Portugalii.

Uruchamiamy silnik w Mercedesie E 400 4Matic o mocy 333 KM i włączamy tryb Sport +. To w tym ustawieniu skrzynia biegów zmienia przełożenia przy wyższym poziomie obrotów i wyostrza się reakcja silnika na dodawanie gazu.

Pierwsze okrążenie zapoznawcze pokonuję w spokojnym tempie (w tym przypadku oznacza to prędkości rzędu 100-140 km/h). Dojeżdżam do prostej start-meta i wciskam pedał gazu do oporu. Samochód z impetem zwiększa prędkość, skrzynia w ułamku sekundy włącza kolejne biegi, a plecy z dużą siłą wciskane są w oparcie fotela. Koniec prostej, ostre hamowanie w ostatnim momencie, zakręt w prawo, a samochód perfekcyjnie wpisuje się w niego i na wyjściu mam… no właśnie nie wiem ile jadę w tym momencie, bo trzeba się skupić na jeździe i nie ma czasu spojrzeć na szybkościomierz. Dojeżdżam do kombinacji kilku ostrych zakrętów, samochód posłusznie wykonuje polecenia wykonywane kierownicą.

Nowy Mercedes Klasy E

Jednak od razu czuć, że Mercedes klasy E nawet kiedy ma mocny silnik nie jest sportowym modelem. Nadwozie z lekką ociężałością wchodzi w zakręty i nie wyczuwa się lekkości typowej dla sportowych modeli. Jazda przekonuje mnie, że to mocne auto, które daje mnóstwo przyjemności z jazdy, także dynamicznej, ale o sportowych wrażeniach nie ma w tym przypadku mowy.

Dojeżdżam do ostatniego zakrętu nazwanego imieniem Ayrtona Senny ponownie wpadam na prostą startową, gaz w podłogę, samochód pruje obok trybun (niestety, tym razem pustych) i na końcu prostej (udaje mi się sprawdzić) osiągam około 220 km/h. Ups chyba przesadziłem i muszę ostro hamować żeby zmieścić się w zakręt. Jednak nie ma tego złego, bo udaje mi się przy okazji poznać jeszcze jedną cechę pojazdu. Po kopnięciu w pedał hamulca pasy bezpieczeństwa zaciskają się na mnie nie pozwalając nawet na najmniejsze odchylenie. Czuję się w tym momencie jak w dużym Fiacie ze statycznymi pasami.

Zjeżdżam do strefy serwisowej, w której obowiązuje ograniczenie do 60 km/h. Po jeździe na torze przy takiej prędkości czuję się jakbym już się zatrzymał.

Podsumowanie

Nawet jeżeli Mercedes klasy E w benzynowej wersji o mocy 333 KM nie jest prawdziwie sportowym autem (zresztą nie do tego został stworzon), to i tak daje mnóstwo przyjemności z prowadzenia. Przy okazji to nadal luksusowe auto.

Dane techniczne

Mercedes E 400 4Matic
Pojemność 2996 ccm
Moc 333 KM
Moment obrotowy 400 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,3 s
Prędkość maksymalna 250 km/h
Zużycie paliwa 7,7 l/100 km
Emiscja CO2 174 g/km