Opel Mokka zadebiutował w 2012 roku. Wtedy był to jeden z niewielu małych SUV-ów na rynku. Dziś konkurencja aut tego typu jest znacznie większa – prawie każdy producent ma już w swojej gamie crossovera/SUV-a z segmentu B. Opel oferuje obecnie aż dwa takie modele – podobne, ale nie takie same.

W 2016 roku Mokka przeszła dość poważną modernizację. Najmocniej zmieniła się przednia część auta, przeprojektowano również deskę rozdzielczą (na wzór tej z Astry), dodano nowe wyposażenie (m.in. reflektory LED i bardziej zaawansowane systemy bezpieczeństwa), a w nazwie pojawiła się litera „X” (wyróżnia wszystkie podwyższone Ople).

Opel Mokka X czy Crossland X?

No właśnie, który model lepiej wybrać? Mokka jest dłuższa ok. 6 cm, ale ma krótszy rozstaw osi (o 5 cm), co oznacza nieco ciaśniejsze wnętrze i mniejszy bagażnik. Mokka to jeszcze stuprocentowy Opel, a nie model stworzony we współpracy z francuskim koncernem PSA (od 2017 roku właściciel marki z Russelsheim), więc można ją zamówić z napędem 4x4 (dopłata ok. 3 tys. zł). Zgodnie z panującymi trendami z tej możliwości korzysta jednak niewielu klientów – w 2018 roku wersja 4x4 stanowiła tylko 6 proc. całkowitej sprzedaży Opla Mokka X w Polsce.

Nie zmienia to jednak faktu, że model ten ma bardziej lifestylowy charakter od rodzinnego Crosslanda. Mokka X ma ponadto mocniejsze i czterocylindrowe silniki. Benzyniak 1.4 Turbo generuje 140 KM, podczas gdy najmocniejsza wersja trzycylindrowca 1.2 Turbo z Crosslanda – 130 KM.

Czy popularny niewielki SUV Opla potwierdzi swoją wyższość nad młodszym bratem? Statystyki sprzedaży mocno przemawiają na jego korzyść. W 2018 roku Mokkę X wybrało 3 560 klientów na polskim rynku, a Crosslanda X – 1 358.

Kwartał za kierownicą Mokki X pozwoli stwierdzić, jak to auto spisuje się w rozmaitych okolicznościach. Do testu otrzymaliśmy egzemplarz z napędem na przednie koła, automatyczną skrzynią biegów i w najbogatszej wersji wyposażenia Ultimate. Już niebawem możecie spodziewać się pierwszych wrażeń z jazdy.

Opel Mokka X 1.4 Turbo A6 Ultimate - dane techniczne

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1364 cm3, R4, benzynowy turbo
Moc 140 KM przy 4900-6000 obr./min
Moment obrotowy 200 Nm przy 1850-4900 obr./min
Skrzynia biegów automatyczna 6-biegowa
Napęd na przednie koła
Prędkość maksymalna 191 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,7 s
Średnie zużycie paliwa 7,6 l/100 km (dane producenta)
Masa własna 1409 kg
Długość/szerokość/wysokość 4275/1781/1658 mm
Rozstaw osi 2555 mm
Pojemność bagażnika 356-1372 l
Cena testowanej wersji 115 600 zł