Decyzja o zakupie auta dostawczego przez firmy podyktowana jest najczęściej ceną, szybkością realizacji zamówienia, atrakcyjnością finansowania i oczywiście potrzebami klienta. My test Vivaro Furgon rozpatrywaliśmy w nieco innych kategoriach. Mając na uwadze doświadczenia z jazdy Zafirą Life (bazuje na Vivaro) w każdym momencie testu podświadomie wychwytywaliśmy różnice między oboma autami.

Opel Vivaro – wersja Flex z 6 miejscami

Nadwozie. Nadwozie Vivaro (podobnie jak Zafiry Life) jest dostępne w trzech długościach (od 4606 do 5306 mm), z dwoma rozstawami osi (2925 i 3275 mm). Na pokład Furgona możemy jednak zabrać maksymalnie 6 osób (Flex), a do osobówki nawet 9. W dostawczym Oplu natychmiast zauważyliśmy różnicę w jakości materiałów.

Niby deska rozdzielcza i kierownica mają zbliżony kształt, ale w Vivaro wszystko jest bardziej spartańskie. W 6-miejscowym wnętrzu także odczuliśmy gorszy komfort podróżowania. Wynikał on po pierwsze z innych nastawów zawieszenia (Vivaro jest sztywniejsze, ale ma większą ładowność), po drugie z wygody foteli (twardsze, gorzej wyprofilowane), a po trzecie z większego hałasu wewnątrz (gorsze wyciszenie kabiny, wpadająca w drgania kratka przedziału ładunkowego). Furgon jest jednak autem do pracy i z tej roli wywiązuje się dobrze. Przewiezie sześciu rosłych mężczyzn i na pakę zabierze mnóstwo ładunku.

Opel Vivaro Furgon - silnik

Dwulitrowiec Vivaro z mocą 122 KM (testowana Zafira L. miała diesla 177 KM) całkiem dobrze przyspieszał, choć na zryw czasami trzeba było poczekać, aż minie dziura turbinowa. Poza hałasem nie spodobała nam się precyzja zmiany biegów, a konkretnie wyraźnie krótszy od pozostałych przełożeń skok lewarka przy wyborze 2. biegu. Silnik rozsądnie gospodarował paliwem. Średnio w teście spalił 8,2 l/100 km.

Opel Vivaro Furgon - prowadzenie

Podwozie Vivaro nastawione na transport ciężkich ładunków mocno podskakiwało. Także odnieśliśmy wrażenie, że układ kierowniczy dostawczaka jest mniej precyzyjny. Po obciążeniu auta prowadzenie się poprawiało.

Opel Vivaro Furgon - koszty

Ceny Vivaro startują od 91 400 zł (netto) za wersję 1.5/102 KM. Testowe pojazd ze środkową długością (L) i mocniejszą jednostką był droższy tylko o 11500 zł.

Opel Vivaro – podsumowanie

Nie powiem, że miałem frajdę z jazy Vivaro Furgon, ale muszę przyznać, że jego część pasażerska i ładunkowa w pełni spełniają oczekiwania stawiane przez właścicieli firm potrzebujących tzw. brygadówkę. Choć we wnętrzu było głośno, a prowadzenie poprawiło się dopiero po obciążeniu auta to na przykładzie Vivaro jestem pod wrażeniem, jaki postęp nastąpił w autach dostawczych.

Opel Vivaro Furgon to nam się podoba: prowadzenie, osiągi praktyczne wnętrze, duża przestrzeń ładunk., nowoczesne systemy bezpieczeństwa.

Opel Vivaro Furgon yo nam się nie podoba: hałas pochodzący od przegrody, precyzja zmiany biegów, komfort jazdy, 2 lata gwarancji.

Opel Vivaro Furgon - dane techniczne

Silnik t.diesel/R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1997
Moc maks. (KM/obr./min) 122/3750
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 340/2000
Napęd/skrzynia biegów przedni/man. 6
Dł./szer./wysokość (mm) 4959/2010/1895
Rozstaw osi (mm) 3275
Poj. przestrz. ład./zb. paliwa (l) 3200-4700/70
Masa własna/ładowność (kg) od 1584/1133
Przyczepa ham./bez ham. (kg) 1800-2500/750
Min. średnica zawracania (m) 12,4
Cena wersji Long Enjoy (netto) od 102 900 zł

Opel Vivaro Furgon - osiągi (fabryczne)

Przyspieszenie 0-100 km/h 15,1 s
Prędkość maksymalna 170 km/h
Spalanie średnie 7,0-8,0 l/100 km
Emisja CO2 183-211 g/km
Teoretyczny zasięg maks. 1000 km