Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Peugeot 308 po liftingu - retusz nie tylko stylistyczny

Peugeot 308 po liftingu - retusz nie tylko stylistyczny

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard

Mimo ofensywy SUV-ów Peugeot nie zapomina o swoich podstawowych modelach, do których należy m.in. kompaktowe 308. Produkowane od 2013 roku auto przeszło właśnie face lifting.

Peugeot 308 SW po liftingu
Zobacz galerię (12)
Peugeot
Peugeot 308 SW po liftingu

Właściwie to zmiany stylistyczne w zmodyfikowanym 308 nie są duże i niewprawne oko może ich nie zauważyć – zmodyfikowano nieznacznie zderzaki (ich kształt zależy od wersji), reflektory (teraz dostępne także w technice LED), tylne lampy, pojawiły się również nowe wzory tapicerek i aluminiowych felg. Znacznie więcej modyfikacji znajdziemy w wyposażeniu samochodu i palecie silników.

Pod względem asystentów jazdy Peugeot 308 otrzymał wszystkie systemy znane z większych 3008 i 5008. Auto potrafi więc ostrzegać o niebezpieczeństwie kolizji, a jeśli kierowca nie zareaguje – również samodzielnie może się zatrzymać. Oprócz tego „308-ka” potrafi rozpoznać pieszych na kolizyjnym kursie i w razie potrzeby zaczyna hamowanie. W zakresie prędkości 65-180 km/h system aktywnego monitorowania pasa ruchu utrzyma auto na wybranym pasie (kiedy trzeba, dokona automatycznie korekt kierownicą), a współpracujący z radarem aktywny tempomat będzie utrzymywał właściwą odległość od poprzedzającego nas pojazdu, tzn. w zależności od sytuacji zahamuje lub przyspieszy do wybranej wcześniej prędkości (w zakresie 30-180 km/h).

Poliftingowy Peugeot 308 potrafi również samodzielnie wykryć miejsce parkingowe i pomóc kierowcy w zaparkowaniu – system sam kręci kierownicą, udzielając przy tym prowadzącemu wskazówek co do kierunku jazdy; w autach z automatyczną skrzynią kierowca steruje jedynie pedałem hamulca.

Peugeot 308 po liftingu - gotowy na nowe normy

Przy okazji liftingu 308 pojawiły się też dwa nowe silniki wysokoprężne, a pod koniec roku zadebiutuje także 130-konny benzyniak, wyposażony w filtr cząstek stałych. Pierwsza z nowości – 1.5 BlueHDi – za jakiś czas zastąpi dotychczasową jednostkę 1.6 o mocy 120 KM, ale na razie będą dostępne oba motory. Główna różnica między nimi to jednak nie dodatkowa moc, lecz spełnianie wymagań zaostrzonej normy Euro 6c, obowiązującej dopiero od 2020 roku. Przy okazji auto ma być od 4 do 6 proc. oszczędniejsze. Podczas naszych jazd silnik 1.5 spisywał się bez zarzutu – był cichy i bardzo dynamiczny, choć przyznajemy, że wyczucie dodatkowej mocy jest w zasadzie niemożliwe. Niestety, producent nie ujawnia jeszcze osiągów „308-ki” 1.5 BlueHDi, więc np. na pytanie, ile wynosi sprint do „setki”, będziemy mogli odpowiedzieć dopiero po redakcyjnym teście auta.

Drugi nowy diesel 2.0/180 KM ma występować wyłącznie z 8-stopniowym „automatem”, który również jest zupełnie nową konstrukcją, a dla Francuzów produkuje go japoński Aisin. Także w tym przypadku nie ma jeszcze fabrycznych osiągów, ale przyjemność z jazdy jest naprawdę duża! Peugeot podaje, że w stosunku do aut z 6-stopniową skrzynią spadek średniego spalania wynosi 7 proc. Dzięki systemowi oczyszczania spalin opartemu na wtrysku AdBlue (podobnie jak w motorze 1.5) także ta odmiana będzie spełniać kryteria normy emisji spalin obowiązującej za trzy lata.

1.5 BlueHDi2.0 BlueHDi
Silnik: typ/cylindryt.diesel R4t.diesel R4
Pojemność (cm3)14991997
Moc maks. (KM/obr./min)130/3750180/3750
Maks. moment obr. (Nm/obr./min)300/1750400/2000
Napędprzedniprzedni
Skrzynia biegówman. 6baut. 8b
Długość/szerokość/wysokość (mm)4585/1863/1457 (SW)
Rozstaw osi (mm)2620 (SW)
Pojemność bagaznika (l)610 (SW)
Prędkość maksymalna (km/h)203223
Masa własna (kg)12951425
Opony205/55 R 16225/40 R 18

Kompakt Peugeota po liftingu wejdzie do sprzedaży po wakacjach i wtedy też poznamy jego ceny. Ze względu na wzbogacenie wyposażenia sądzimy, że pójdą one nieco w górę.

Peugeot 308 po liftingu - w punkt

To jest super. Wyposażenie – na pokładzie 308 jest wszystko to, co powinno być.

To nie wyszło. Nie możemy się przyzwyczaić do zegarów nad kierownicą.

Efekt WOW! 180-konny diesel to obecnie najciekawszy silnik w 308.

Kto to kupi? Lubiący rzeczowe samochody, a niechętnie patrzący na auta „made in Germany”.

Peugeot 308 po liftingu - naszym zdaniem

W 2016 roku na świecie sprzedano 67 mln aut, z czego 38 proc. to kompakty! Lifting „308-ki” zmienił przede wszystkim wyposażenie, a to uczyniło auto znacznie atrakcyjniejszym.

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków