- limitowana edycja tuningowanej Cupry w liczbie 300 szt.
- wyższą o 70 KM moc uzyskano dzięki komputerowi ABT
- doskonała trakcja dzięki napędowi 4Drive i wzmocnione hamulce
Za bazowego Leona ST Cupra z 300-konnym TSI trzeba zapłacić w salonie Seata minimum 165 600 zł. W teście sprawdzimy, co otrzyma klient, który wyda dodatkowe 43 700 zł na zakup wersji 370 Carbon.
Bez wątpienia będzie to wyjątkowość. Wynika ona choćby z limitowanej edycji, gdyż hiszpański producent wypuści do klientów zaledwie 300 szt. wersji Carbon, z czego do Polski trafi jedynie 13 szt. (pod koniec lutego w kraju było dostępnych jeszcze 5 aut). Do zakupów mają zachęcać także bardziej sportowy wygląd oraz bogatsze wyposażenie. Model został wyposażony w: 19-calowe czarno-srebrne felgi aluminiowe, wzmocniony układ hamulcowy Brembo (większe tarcze, wyczynowe klocki), pakiet oświetleniowy Full LED (pełne diodowe oświetlenie zewnętrzne), rasowo brzmiący wydech z czterema estetycznymi końcówkami oraz elementy z włókna karbonowego. We wnętrzu uwagę zwracają z kolei kubełkowe fotele Cupra oraz oświetlenie ambientowe LED.
Seat Leon ST Cupra – po maską komputer ABT
O wiele ważniejsze jest jednak to, co znajduje się pod maską. Wyższą o 70 KM moc uzyskano dzięki tuningowi realizowanemu z wykorzystaniem dodatkowego komputera firmy ABT. Nie jest to popularny boks, lecz zaawansowany komputer z własnym procesorem. To aktywna jednostka, która dzięki wpięciu w szynę informacyjną CAN pozwala na bieżące monitorowanie wszystkich parametrów pracy silnika i ich dostosowywanie w ciągły sposób do aktualnych warunków pracy.
Komputer ten montuje się bez ingerencji w oryginalne okablowanie samochodu, nie ma potrzeby cięcia przewodów itp., co także pozwala na łatwy demontaż, np. w celu wykonania diagnostyki samochodu w ustawieniach fabrycznych, oraz nie wpływa na ograniczenie warunków gwarancyjnych. Sam koszt modyfikacji silnika (komputer, montaż, pomiary na hamowni) wynosi 12 800 zł i może być wykonany przez przedstawiciela firmy ABT w Polsce.
Seat Leon ST Cupra – prędkość maksymalna 267 km/h
A jakie korzyści z tuningu ma klient? Moc silnika wzrasta o 72,5 KM (pomiar wykonany przez tunera na paliwie 100-okt.), a maksymalny moment obrotowy – o 80 Nm. W efekcie przyspieszenie od 0 do 100 km/h skraca się o 0,5 s (po tuningu: 4,5 s), a w zakresie do 200 km/h – o 3,5 s (16,2 s). Silnik spontanicznie reaguje na gaz w całym zakresie prędkości obrotowej, a mocnym przeciążeniom towarzyszy rasowy dźwięk wydechu. Jest on na tyle umiarkowany, że nie będzie męczył podróżnych, gdy zechcemy wykorzystywać rodzinne kombi do codziennej jazdy lub podczas wakacyjnych wojaży.
Dzięki napędowi na obie osie wzmocniona Cupra nie ma najmniejszych problemów z trakcją, co z jednej strony ułatwia bezpieczne korzystanie z wysokiej mocy, z drugiej – odbiera nieco agresywności oczekiwanej od sportowego auta.
Seat Leon ST Cupra – przyklejony do asfaltu
Z wyższą mocą radzi sobie także seryjne podwozie Leona ST Cupra. Wyposażone w adaptacyjne amortyzatory i progresywny układ kierowniczy doskonale trzyma się drogi oraz daje frajdę podczas dynamicznej jazdy zarówno na torze, jak i na drogach publicznych. Jest wyraźnie twardsze od stosowanego w modelach ze słabszymi silnikami, ale w trybie Comfort zapewnia przyzwoity poziom resorowania, i to mimo 19-calowych kół. W ramach modyfikacji oferowanych przez ABT można zamówić jeszcze zestaw sztywniejszych stabilizatorów oraz 20-calowych alufelg.
Seat Leon ST Cupra – moim zdaniem
Leon kombi 370 Carbon to wilk w owczej skórze. Mimo dodatków stylistycznych auto nie rzuca się w oczy, a osiągami (0-100 km/h w 4,5 s) jest w stanie zawstydzić niejeden prawdziwy sportowy samochód. Wersja Carbon okazuje się dość kosztowna, ale można przecież ograniczyć koszty, wykonując tylko tuning silnika.
Seat Leon ST Cupra – to nam się podoba
- Znakomita reakcja na gaz w całym zakresie obrotów,
- wzorowa trakcja,
- wysoka funkcjonalność,
- niezły komfort jazdy.
Seat Leon ST Cupra – to nam się nie podoba
- Cena zakupu,
- wysokie ryzyko uszkodzenia kół z oponami o niskim profilu,
- układ napędowy o neutralnej charakterystyce.
Seat Leon ST Cupra – dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Pojemność skokowa (cm3) | 1984 |
Maks. moc (KM/obr./min) | 372/6320 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 464/4625 |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 2-sprzęgł. 6/4x4 |
Hamulce (przód/tył) | tw/t |
Opony testowanego auta | 235/35 R 19 |
Masa własna (kg) | 1545 |
Ładowność (kg) | 494 |
Poj. bagażnika (l) | 587-1470 |
Poj. zbiornika paliwa (l) | 50 |
Seat Leon ST Cupra – osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna (pomiar z firmy tuningowej) | 267 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 4,5 s |
Średnie zużycie paliwa | 7,2 l/100 km (98 okt.) |
Emisja CO2 | 164 g/km |
Teoretyczny zasięg | 690 km |
Min. średnica zawracania | 10,3 m |
Seat Leon ST Cupra – wyposażenie
Wersja | Cupra 370 Carbon |
7 airbagów/elektr. blokada dyfer. | S/S |
Kubełkowe fotele Cupra z alcant. | S |
Zawieszenie adaptacyjne | S |
Asyst. pasa ruchu, aut. św. drog. | 999 zł (P) |
Adapt. tempomat, unik. kolizji | 1 536,00 zł |
Klimatyzacja aut./kamera cof. | S/1045 zł |
Nawigacja/wirtualny kokpit | S/S |
Czujniki parkow. przód i tył | 999 zł (P) |
BeatsAudio o mocy 340 W | 999 zł (P) |
Reflektory, św. przeciwmg. LED | S |
Lakier metalik/19-cal. alufelgi | S/S |
Seat Leon ST Cupra – gwarancja/ceny
Cena podst. testowanej wersji | 209 300 zł |
Gwarancja mechaniczna | 5 lat (150 tys. km) |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Przeglądy | wg wskazań komputera |
Cena testowanego egzemplarza | 220 775 zł |
Wersję Carbon rozpoznacie z zewnątrz po
19-calowych srebrno-czarnych kołach, czerwonych zaciskach Brembo oraz karbonowych listwach. Ma także seryjny pakiet Full LED.
Wyższą o 70 KM moc uzyskano dzięki tuningowi realizowanemu z wykorzystaniem dodatkowego komputera firmy ABT.
Napęd 4x4 działający w oparciu o sprzęgło Haldex gwarantuje znakomitą trakcję.
Wnętrze jest nowoczesne (z dwoma dużymi ekranami) i ma intuicyjną obsługę, ale nieco archaiczną stylistykę. Sześciostopniowe DSG w trybie sportowym działa błyskawicznie.
Wirtualny kokpit ma szerokie możliwości – to element seryjny w Cuprze Carbon.
Nowoczesne multimedia z wygodnym pokrętłem głośności.
Wraz z wyborem trybu zmieniamy twardość podwozia.
Kubełkowe fotele Cupra doskonale podpierają ciało na zakrętach.
Pełna funkcjonalność jak w zwykłym Leonie ST (wygodnie dla dwójki osób).
Dźwigienki umożliwiające składnie oparć od strony bagażnika to praktyczne rozwiązanie stosowane w modelach kombi.
587-litrowy kufer Leona ST nie jest rekordowy w klasie, ale ma bardzo przyzwoitą pojemność i regularne kształty.
Wraz z tuningiem silnika warto wzmocnić także układ hamulcowy.