• limitowana edycja tuningowanej Cupry w liczbie 300 szt.
  • wyższą o 70 KM moc uzyskano dzięki komputerowi ABT
  • doskonała trakcja dzięki napędowi 4Drive i wzmocnione hamulce

Za bazowego Leona ST Cupra z 300-konnym TSI trzeba zapłacić w salonie Seata minimum 165 600 zł. W teście sprawdzimy, co otrzyma klient, który wyda dodatkowe 43 700 zł na zakup wersji 370 Carbon.

Bez wątpienia będzie to wyjątkowość. Wynika ona choćby z limitowanej edycji, gdyż hiszpański producent wypuści do klientów zaledwie 300 szt. wersji Carbon, z czego do Polski trafi jedynie 13 szt. (pod koniec lutego w kraju było dostępnych jeszcze 5 aut). Do zakupów mają zachęcać także bardziej sportowy wygląd oraz bogatsze wyposażenie. Model został wyposażony w: 19-calowe czarno-srebrne felgi aluminiowe, wzmocniony układ hamulcowy Brembo (większe tarcze, wyczynowe klocki), pakiet oświetleniowy Full LED (pełne diodowe oświetlenie zewnętrzne), rasowo brzmiący wydech z czterema estetycznymi końcówkami oraz elementy z włókna karbonowego. We wnętrzu uwagę zwracają z kolei kubełkowe fotele Cupra oraz oświetlenie ambientowe LED.

Seat Leon ST Cupra – po maską komputer ABT

O wiele ważniejsze jest jednak to, co znajduje się pod maską. Wyższą o 70 KM moc uzyskano dzięki tuningowi realizowanemu z wykorzystaniem dodatkowego komputera firmy ABT. Nie jest to popularny boks, lecz zaawansowany komputer z własnym procesorem. To aktywna jednostka, która dzięki wpięciu w szynę informacyjną CAN pozwala na bieżące monitorowanie wszystkich parametrów pracy silnika i ich dostosowywanie w ciągły sposób do aktualnych warunków pracy.

Charakterystyka silnika i osiągi (pomiary wykonane na paliwie 100 okt. przez Pachura Moto Center) Foto: Auto Świat
Charakterystyka silnika i osiągi (pomiary wykonane na paliwie 100 okt. przez Pachura Moto Center)

Komputer ten montuje się bez ingerencji w oryginalne okablowanie samochodu, nie ma potrzeby cięcia przewodów itp., co także pozwala na łatwy demontaż, np. w celu wykonania diagnostyki samochodu w ustawieniach fabrycznych, oraz nie wpływa na ograniczenie warunków gwarancyjnych. Sam koszt modyfikacji silnika (komputer, montaż, pomiary na hamowni) wynosi 12 800 zł i może być wykonany przez przedstawiciela firmy ABT w Polsce.

Seat Leon ST Cupra – prędkość maksymalna 267 km/h

A jakie korzyści z tuningu ma klient? Moc silnika wzrasta o 72,5 KM (pomiar wykonany przez tunera na paliwie 100-okt.), a maksymalny moment obrotowy – o 80 Nm. W efekcie przyspieszenie od 0 do 100 km/h skraca się o 0,5 s (po tuningu: 4,5 s), a w zakresie do 200 km/h – o 3,5 s (16,2 s). Silnik spontanicznie reaguje na gaz w całym zakresie prędkości obrotowej, a mocnym przeciążeniom towarzyszy rasowy dźwięk wydechu. Jest on na tyle umiarkowany, że nie będzie męczył podróżnych, gdy zechcemy wykorzystywać rodzinne kombi do codziennej jazdy lub podczas wakacyjnych wojaży.

schemat wymiarów Foto: Auto Świat
schemat wymiarów

Dzięki napędowi na obie osie wzmocniona Cupra nie ma najmniejszych problemów z trakcją, co z jednej strony ułatwia bezpieczne korzystanie z wysokiej mocy, z drugiej – odbiera nieco agresywności oczekiwanej od sportowego auta.

Seat Leon ST Cupra – przyklejony do asfaltu

Z wyższą mocą radzi sobie także seryjne podwozie Leona ST Cupra. Wyposażone w adaptacyjne amortyzatory i progresywny układ kierowniczy doskonale trzyma się drogi oraz daje frajdę podczas dynamicznej jazdy zarówno na torze, jak i na drogach publicznych. Jest wyraźnie twardsze od stosowanego w modelach ze słabszymi silnikami, ale w trybie Comfort zapewnia przyzwoity poziom resorowania, i to mimo 19-calowych kół. W ramach modyfikacji oferowanych przez ABT można zamówić jeszcze zestaw sztywniejszych stabilizatorów oraz 20-calowych alufelg.

Seat Leon ST Cupra – moim zdaniem

Leon kombi 370 Carbon to wilk w owczej skórze. Mimo dodatków stylistycznych auto nie rzuca się w oczy, a osiągami (0-100 km/h w 4,5 s) jest w stanie zawstydzić niejeden prawdziwy sportowy samochód. Wersja Carbon okazuje się dość kosztowna, ale można przecież ograniczyć koszty, wykonując tylko tuning silnika. 

Seat Leon ST Cupra – to nam się podoba

  1. Znakomita reakcja na gaz w całym zakresie obrotów,
  2. wzorowa trakcja,
  3. wysoka funkcjonalność,
  4. niezły komfort jazdy.

Seat Leon ST Cupra – to nam się nie podoba

  1. Cena zakupu,
  2. wysokie ryzyko uszkodzenia kół z oponami o niskim profilu,
  3. układ napędowy o neutralnej charakterystyce.

Seat Leon ST Cupra – dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3) 1984
Maks. moc (KM/obr./min) 372/6320
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 464/4625
Skrzynia biegów/napęd aut. 2-sprzęgł. 6/4x4
Hamulce (przód/tył) tw/t
Opony testowanego auta 235/35 R 19
Masa własna (kg) 1545
Ładowność (kg) 494
Poj. bagażnika (l) 587-1470
Poj. zbiornika paliwa (l) 50

Seat Leon ST Cupra – osiągi (dane producenta)

Prędkość maksymalna (pomiar z firmy tuningowej) 267 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,5 s
Średnie zużycie paliwa 7,2 l/100 km (98 okt.)
Emisja CO2 164 g/km
Teoretyczny zasięg 690 km
Min. średnica zawracania 10,3 m

Seat Leon ST Cupra – wyposażenie

Wersja Cupra 370 Carbon
7 airbagów/elektr. blokada dyfer. S/S
Kubełkowe fotele Cupra z alcant. S
Zawieszenie adaptacyjne S
Asyst. pasa ruchu, aut. św. drog. 999 zł (P)
Adapt. tempomat, unik. kolizji 1 536,00 zł
Klimatyzacja aut./kamera cof. S/1045 zł
Nawigacja/wirtualny kokpit S/S
Czujniki parkow. przód i tył 999 zł (P)
BeatsAudio o mocy 340 W 999 zł (P)
Reflektory, św. przeciwmg. LED S
Lakier metalik/19-cal. alufelgi S/S

Seat Leon ST Cupra – gwarancja/ceny

Cena podst. testowanej wersji 209 300 zł
Gwarancja mechaniczna 5 lat (150 tys. km)
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy wg wskazań komputera
Cena testowanego egzemplarza 220 775 zł