• limitowana edycja tuningowanej Cupry w liczbie 300 szt.
  • wyższą o 70 KM moc uzyskano dzięki komputerowi ABT
  • doskonała trakcja dzięki napędowi 4Drive i wzmocnione hamulce

Za bazowego Leona ST Cupra z 300-konnym TSI trzeba zapłacić w salonie Seata minimum 165 600 zł. W teście sprawdzimy, co otrzyma klient, który wyda dodatkowe 43 700 zł na zakup wersji 370 Carbon.

Bez wątpienia będzie to wyjątkowość. Wynika ona choćby z limitowanej edycji, gdyż hiszpański producent wypuści do klientów zaledwie 300 szt. wersji Carbon, z czego do Polski trafi jedynie 13 szt. (pod koniec lutego w kraju było dostępnych jeszcze 5 aut). Do zakupów mają zachęcać także bardziej sportowy wygląd oraz bogatsze wyposażenie. Model został wyposażony w: 19-calowe czarno-srebrne felgi aluminiowe, wzmocniony układ hamulcowy Brembo (większe tarcze, wyczynowe klocki), pakiet oświetleniowy Full LED (pełne diodowe oświetlenie zewnętrzne), rasowo brzmiący wydech z czterema estetycznymi końcówkami oraz elementy z włókna karbonowego. We wnętrzu uwagę zwracają z kolei kubełkowe fotele Cupra oraz oświetlenie ambientowe LED.

Seat Leon ST Cupra – po maską komputer ABT

O wiele ważniejsze jest jednak to, co znajduje się pod maską. Wyższą o 70 KM moc uzyskano dzięki tuningowi realizowanemu z wykorzystaniem dodatkowego komputera firmy ABT. Nie jest to popularny boks, lecz zaawansowany komputer z własnym procesorem. To aktywna jednostka, która dzięki wpięciu w szynę informacyjną CAN pozwala na bieżące monitorowanie wszystkich parametrów pracy silnika i ich dostosowywanie w ciągły sposób do aktualnych warunków pracy.

Foto: Auto Świat
Charakterystyka silnika i osiągi (pomiary wykonane na paliwie 100 okt. przez Pachura Moto Center)

Komputer ten montuje się bez ingerencji w oryginalne okablowanie samochodu, nie ma potrzeby cięcia przewodów itp., co także pozwala na łatwy demontaż, np. w celu wykonania diagnostyki samochodu w ustawieniach fabrycznych, oraz nie wpływa na ograniczenie warunków gwarancyjnych. Sam koszt modyfikacji silnika (komputer, montaż, pomiary na hamowni) wynosi 12 800 zł i może być wykonany przez przedstawiciela firmy ABT w Polsce.

Seat Leon ST Cupra – prędkość maksymalna 267 km/h

A jakie korzyści z tuningu ma klient? Moc silnika wzrasta o 72,5 KM (pomiar wykonany przez tunera na paliwie 100-okt.), a maksymalny moment obrotowy – o 80 Nm. W efekcie przyspieszenie od 0 do 100 km/h skraca się o 0,5 s (po tuningu: 4,5 s), a w zakresie do 200 km/h – o 3,5 s (16,2 s). Silnik spontanicznie reaguje na gaz w całym zakresie prędkości obrotowej, a mocnym przeciążeniom towarzyszy rasowy dźwięk wydechu. Jest on na tyle umiarkowany, że nie będzie męczył podróżnych, gdy zechcemy wykorzystywać rodzinne kombi do codziennej jazdy lub podczas wakacyjnych wojaży.

Foto: Auto Świat
schemat wymiarów

Dzięki napędowi na obie osie wzmocniona Cupra nie ma najmniejszych problemów z trakcją, co z jednej strony ułatwia bezpieczne korzystanie z wysokiej mocy, z drugiej – odbiera nieco agresywności oczekiwanej od sportowego auta.

Seat Leon ST Cupra – przyklejony do asfaltu

Z wyższą mocą radzi sobie także seryjne podwozie Leona ST Cupra. Wyposażone w adaptacyjne amortyzatory i progresywny układ kierowniczy doskonale trzyma się drogi oraz daje frajdę podczas dynamicznej jazdy zarówno na torze, jak i na drogach publicznych. Jest wyraźnie twardsze od stosowanego w modelach ze słabszymi silnikami, ale w trybie Comfort zapewnia przyzwoity poziom resorowania, i to mimo 19-calowych kół. W ramach modyfikacji oferowanych przez ABT można zamówić jeszcze zestaw sztywniejszych stabilizatorów oraz 20-calowych alufelg.

Seat Leon ST Cupra – moim zdaniem

Leon kombi 370 Carbon to wilk w owczej skórze. Mimo dodatków stylistycznych auto nie rzuca się w oczy, a osiągami (0-100 km/h w 4,5 s) jest w stanie zawstydzić niejeden prawdziwy sportowy samochód. Wersja Carbon okazuje się dość kosztowna, ale można przecież ograniczyć koszty, wykonując tylko tuning silnika. 

Seat Leon ST Cupra – to nam się podoba

  1. Znakomita reakcja na gaz w całym zakresie obrotów,
  2. wzorowa trakcja,
  3. wysoka funkcjonalność,
  4. niezły komfort jazdy.

Seat Leon ST Cupra – to nam się nie podoba

  1. Cena zakupu,
  2. wysokie ryzyko uszkodzenia kół z oponami o niskim profilu,
  3. układ napędowy o neutralnej charakterystyce.

Seat Leon ST Cupra – dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3) 1984
Maks. moc (KM/obr./min) 372/6320
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 464/4625
Skrzynia biegów/napęd aut. 2-sprzęgł. 6/4x4
Hamulce (przód/tył) tw/t
Opony testowanego auta 235/35 R 19
Masa własna (kg) 1545
Ładowność (kg) 494
Poj. bagażnika (l) 587-1470
Poj. zbiornika paliwa (l) 50

Seat Leon ST Cupra – osiągi (dane producenta)

Prędkość maksymalna (pomiar z firmy tuningowej) 267 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,5 s
Średnie zużycie paliwa 7,2 l/100 km (98 okt.)
Emisja CO2 164 g/km
Teoretyczny zasięg 690 km
Min. średnica zawracania 10,3 m

Seat Leon ST Cupra – wyposażenie

Wersja Cupra 370 Carbon
7 airbagów/elektr. blokada dyfer. S/S
Kubełkowe fotele Cupra z alcant. S
Zawieszenie adaptacyjne S
Asyst. pasa ruchu, aut. św. drog. 999 zł (P)
Adapt. tempomat, unik. kolizji 1 536,00 zł
Klimatyzacja aut./kamera cof. S/1045 zł
Nawigacja/wirtualny kokpit S/S
Czujniki parkow. przód i tył 999 zł (P)
BeatsAudio o mocy 340 W 999 zł (P)
Reflektory, św. przeciwmg. LED S
Lakier metalik/19-cal. alufelgi S/S

Seat Leon ST Cupra – gwarancja/ceny

Cena podst. testowanej wersji 209 300 zł
Gwarancja mechaniczna 5 lat (150 tys. km)
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy wg wskazań komputera
Cena testowanego egzemplarza 220 775 zł