Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Sfokusowani na sukces - nowy Ford Focus, Kia Ceed i VW Golf w porównaniu

Sfokusowani na sukces - nowy Ford Focus, Kia Ceed i VW Golf w porównaniu

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Obecna Kia Ceed już raz potykała się z Volkswagenem Golfem, więc ten test to dla niej rutyna. Ale Ford Focus pręży muskuły i z pewnością chciałby wyprzedzić oboje konkurentów. Czy to się uda – zobaczymy!

Porównanie - nowy Ford Focus, Kia Ceed i VW Golf
Zobacz galerię (14)
Auto Bild
Porównanie - nowy Ford Focus, Kia Ceed i VW Golf
  • Nowy Ford Focus okazuje się maszyną do generowania przyjemności z jazdy
  • Kia Ceed już raz ograła Volkswagena Golfa, czy i tym razem poradzi sobie z niemieckim rywalem?
  • Volkswagen Golf jak zwykle błyszczy wygodą i komfortem, ale czy to wystarczy?

Ford to pionier masowej motoryzacji i każdy nowy model każe nam wysoko stawiać poprzeczkę wymagań. Tyle że tak się akurat składa, że kompaktowy Ford Focus nigdy jeszcze tych wymagań nie zawiódł – zawsze wyróżniał się stabilnością jazdy i precyzją prowadzenia.

Schodzący z rynku poprzedni Ford Focus był bardzo przyjemnym w jeździe autem, choć z jakiegoś powodu nie do końca docenianym. Miał fantastyczne komfortowe resorowanie, które Ford potrafił w magiczny sposób połączyć z precyzyjnym prowadzeniem.

W nowiutkim aucie, które dostaliśmy do testu, ma być jeszcze lepiej i dokładnie to sprawdzimy podczas naszych prób drogowych. Teoretycznie, żeby wszyscy byli zadowoleni, powinniśmy wziąć do testu Focusa z silnikiem 1.5, ale akurat w czasie realizacji materiału było dostępne tylko auto z litrowym silnikiem. Czy mimo takiego niedowymiarowania Ford Focus da sobie radę z Volkswagenem Golfem i jego niedawną koreańską pogromczynią Kią Ceed? Zobaczymy!

Przeczytaj do końca a zobaczysz, że Volkswagen ma nowy problem!

Volkswagena dostaliśmy ze skrzynią DSG, co dodatkowo wywindowało jego i tak wysoką cenę. Czy za więcej pieniędzy ma się więcej samochodu? Niezupełnie. Volkswagen Golf miejscami skąpi wyposażenia, natomiast Kia Ceed – dokładnie odwrotnie. Już w standardzie jest bogato (poza kilkoma systemami bezpieczeństwa dostępnymi w Polsce jedynie z automatyczną przekładnią), a na dodatek dostajemy 7 lat gwarancji na silnik, skrzynię biegów i resztę.

Jeśli ktoś planuje długo jeździć samochodem, może to być istotny argument. Natomiast tym, którzy po prostu lubią prowadzić, możemy polecić Forda Focusa. Jest on wprost zaprojektowany dla kierowcy. Mimo najsłabszego silnika w porównaniu Forda Focusa na tle konkurentów można nazwać maszyną stworzoną do jazdy.

Niewielki trzycylindrowiec musi stawić czoła większym silnikom Kii Ceed i Volkswagena Golfa – i wychodzi z tego pojedynku z twarzą. Ford Focus niewiele odstaje osiągami od rywali, a przy wyższych obrotach jego jednostka łagodnie pracuje i brzmi. Za to do 2000 obrotów słychać nieprzyjemne burczenie.

Ford Focus dobiera się do szczytu podium i tym razem okazuje się świetnie przygotowany do zadania. Jeździ wprost fantastycznie!

Chciałoby się jeździć, utrzymując silnik w górnym rejestrze, ale to, niestety, bardzo pogarsza bilans zużycia paliwa. Najsłabszy, najmniejszy i w gruncie rzeczy nowoczesny silnik trzycylindrowy zadziwiająco chciwie ssie benzynę z baku, zużywa prawie 7 litrów na setkę. Nieprzyjemna niespodzianka także podczas zmiany biegu: o ile sam lewarek pracuje precyzyjnie i ma krótki skok, o tyle sprzęgło już nie jest tak dopracowane. Trudno wyczuć punkt złączenia, a pedał działa ze zbyt dużym oporem.

Płynne ruszanie okazuje się próbą cierpliwości, tym bardziej że 3-cylindrowy silnik dysponuje małą siłą zamachową i łatwo go zgasić. Uwagi mamy także do komfortu jazdy po łatanym asfalcie. Komfort amortyzacji obniżają sportowe zawieszenie wersji ST Line oraz bardzo wysokie ciśnienie w oponach (nawet do 2,9 bara). Dopiero gdy pokonujemy nierówności z wyższą prędkością, resorowanie staje się przyjemniejsze.

Wróćmy jeszcze jednak do hasła: „maszyna do jazdy”. Ford potrafi dawać dużo frajdy, gdy kierowca zaczyna wkładać serce w prowadzenie. Auto zapewnia dobre poczucie zespolenia z drogą, trzyma się asfaltu na zakrętach, a czysto komunikujący układ kierowniczy potęguje pozytywne dynamiczne wrażenia. Pierwszorzędne wyniki w próbie hamowania uzupełniają sportowy charakter samochodu.

Także w czasie nagłego omijania przeszkody Ford okazuje się ekstremalnie pewny i łatwo można go opanować. Stabilność jazdy jest topowa, ESP – bardzo przytomne. Ford Focus może służyć za wzór bezpiecznego zachowania podczas gwałtownych zmian kierunku jazdy. Tyle że jak na nowoczesny kompakt Focus mógłby oferować wyższy komfort siedzeń.

Siedziska są dość cienkie, podparcia boczne tylko wyglądają na dobre – ciało nie jest mocno trzymane. Opcjonalny dach panoramiczny zabiera dużo miejsca z tyłu nad głowami. Nawet osoby o wzroście 175 cm będą siedziały z podkuloną głową.

Ford Focus hamował tak mocno, jakby za samochodem otwierał się spadochron

Testowy Volkswagen Golf był wyposażony w zautomatyzowaną przekładnię DSG. To zapewnia wygodę, ale oczywiście kosztuje. 1,5-litrowe TSI pierwszorzędnie pracuje. Jest ciche i mocne. Sprawdza się zarówno podczas spokojnej, jak i dynamicznej jazdy.

Tej jednostce napędowej brakuje jednak filtra cząstek stałych, przez co nie spełnia jeszcze normy Euro 6d-TEMP. Volkswagen planuje go montować w Golfie dopiero od przyszłego roku. Mimo tego niedociągnięcia Volkswagen Golf ma wiele zalet. Resoruje komfortowo, można nim chyżo pomknąć po zakrętach, kabina oferuje dużo miejsca, a kierowca siedzi w świetnym fotelu.

Fotele w Kii Ceed nie są tak wygodne. Nie podpierają ciała wystarczająco, szczególnie trzymanie na boki pozostawia nieco do życzenia. Za to w kokpicie jest tak, jak lubimy: przejrzyście, wszystkie przełączniki są w zasięgu rąk, logicznie ułożone i klarownie opisane.

Dodatkowo Kia Ceed rozpieszcza przyjemnym zapasem mocy – z łatwością odchodzi rywalom w sprincie, prężnie buduje moc po delikatnej zwłoce i nie stroni od wysokich obrotów. To daje sporo radości. Niestety, 1.4 T-GDi brzmi przy tym nieco szorstko i trochę za bardzo to brzmienie dostaje się do uszu podróżnych.

Ponadto skrzynia mogłaby mieć bardziej płynnie pracujący mechanizm wybierania biegów. W bezpośrednim porównaniu układ kierowniczy Kii też dostarcza mniej informacji zwrotnych, a porządnie zestrojone zawieszenie trochę niespokojnie reaguje na większe nierówności.

A teraz pora na twarde dane - wyniki pomiarów drogowych, wymiary kabin, spalanie, ceny, wyposażenie i gwarancje.

Ford Focus 1.0 EcoBoost, Kia Ceed 1.4 T-GDI, VW Golf 1.5 TSI - wyniki pomiarów drogowych (oceniane):

Ford FocusKia CeedVolkswagen Golf
Przyspieszenie 0-50 km/h3,2 s2,9 s3,7 s
Przyspieszenie 0-100 km/h10,5 s9,3 s9,7 s
Przyspieszenie 0-130 km/h17,2 s14,4 s15,5 s
Elastyczność 60-100 km/h5,9 s4,8 s5,1 s
Elastyczność 80-120 km/h7,7 s6,5 s6,5 s
Masa rzeczywista/ładowność1317/538 kg1370/450 kg1327/493 kg
Rozdział masy (przód/tył)59/41 proc.59/41 proc.59/41 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,1/11,1 m11,2/11,2 m11,0/11,1 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)32,8 m34,6 m36,5 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)33,6 m34,4 m36,5 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h58 dB (A)59 dB (A)58 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h64 dB (A)66 dB (A)65 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h69 dB (A)70 dB (A)69 dB (A)
Spalanie testowe6,8 l/100 km7,1 l/100 km5,9 l/100 km
Zasięg960 km625 km830 km

Ford Focus 1.0 EcoBoost, Kia Ceed 1.4 T-GDI, VW Golf 1.5 TSI - pomiary kabin (oceniane):

  Ford FocusKia CeedVW Golf
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)116511651190
Szerokość wnętrza z przodu(mm)146014901480
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)101010151010
Zakres regulacji fotela(mm)240225240
Indeks miejsca na nogi z tyłu*(mm)745725755
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)145014801455
Wysokość nad głową z tyłu(mm)950945975
Wysokość siedziska z tyłu(mm)330355350

*zmierzone po odsunięciu fotela kierowcy o metr od pedału hamulca, czyli dla kierowcy o przeciętnym wzroście.

Ford Focus 1.0 EcoBoost, Kia Ceed 1.4 T-GDI, VW Golf 1.5 TSI - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników):

Ford FocusKia CeedVolkswagen Golf
Silnik: typ/cylindry/zaworyt.benz./R3/12t.benz./R4/16t.benz./R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezpośredni/pasekwtrysk wielopunktowy/łańcuchwtrysk bezpośredni/pasek
Pojemność skokowa (cm3)99813531498
Moc maksymalna (KM/obr./min)125/6000140/6000130/5000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)170/1400242/1500200/1400
Prędkość maksymalna (km/h)200210210
Skrzynia biegówmanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowaaut. 7-biegowa, dwusprzęgłowa
Napędna przednie kołana przednie kołana przednie koła
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)375-1354395-1291380-1270
Pojemność zbiornika paliwa (l)525050
Marka i model opon testowanego autaContinental SportContact 5Michelin Pilot Sport 4Dunlop Sport Maxx RT
Rozmiar opon testowanego auta215/50 R 17225/45 R 17225/45 R 17
Emisja CO2 (g/km)115135110
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)1100/6601410/6001400/680

Ford Focus 1.0 EcoBoost, Kia Ceed 1.4 T-GDI, VW Golf 1.5 TSI - wyposażenie i opcje (oceniane):

Ford FocusKia CeedVolkswagen Golf
Wersja wyjściowa1.0 EcoBoost ST-Line1.4 T-GDi L1.5 TSI BlueMotion Highline DSG
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe/kolanowy kierowcyS/S/S/NS/S/S/NS/S/S/S
Światła pełne LED/adaptacyjne LED/aut. światła drogowe2650/8000/2000 zł (pakiet)4000 zł (pakiet)/N/S2980 zł (pakiet)/3540/2660 zł (pakiet)
Klimatyzacja manualna/automatyczna 2-strefowaS/2800 zł (pakiet)N/SN/S
Lusterka boczne el. regulowane/podgrzewane/składaneS/S/1500 zł (pakiet)S/S/S S/S/760 zł 
System multimedialny z dotykowym ekranem/nawigacjaS/1450 złS/4000 zł (pakiet)S/8200 zł
Bluetooth/USB/radio DAB/Apple CarPlay/Android AutoS/N/S/SS/4000 zł (pakiet)/S/SS/1020 zł/N/N
Wyświetlacz head-up/wirtualne zegary1750 zł/NN/NN/2210 zł
Automatycznie przyciemniające się lusterko wsteczne2800 zł (pakiet)SS
Kluczyk zbliżeniowy/czujnik deszczu2800 zł (pakiet, za obie opcje)3500 zł/S1690 zł/S
Tempomat/adaptacyjny tempomatS/2000 zł (pakiet)S/N (tylko z „automatem”)S/S
Czujniki parkowania t/p/częściowo skórzana tapicerka1750 zł (pakiet, za obie opcje)/5400 złS/N/S2030 zł (pakiet, za obie opcje)/9150 zł**
Kamera cofania/system automatycznego parkowania1750 zł (pakiet, za obie opcje)S/N960/2030 zł (pakiet)
Podgrzewane fotele przednie/kierownica/przednia szyba1750 zł za trzy opcje2000 zł za trzy opcje1340***/560/2980 zł (pakiet)
Autonomiczne utrzymanie auta na środku pasa ruchu*2000 zł (pakiet)NN
System unikania kolizji/monitoring uwagi kierowcyS/2000 zł (pakiet)S/SS/S
Skaner znaków drogowych/asystent pasa ruchu2000 zł (pakiet)/SN/S2660 zł (pakiet, za obie opcje)
Czujnik martwego pola/ruchu poprzecznego podczas cofania1500 zł (pakiet, za obie opcje)N/N (obie opcje tylko z „automatem”)1510 zł za obie opcje
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie2200 zł/S (17 cali)2300/4000 zł (pakiet, 17 cali)2050/1640 zł (17 cali)
gwarancja/cenyFocusCeedGolf

*wymaga trzymania rąk na kierownicy i podpowiada właściwy tor jazdy, **pełna tapicerka skórzana, ***zawiera fotele ergoActive.

Ford Focus 1.0 EcoBoost, Kia Ceed 1.4 T-GDI, VW Golf 1.5 TSI - ceny, gwarancje, utrata wartości, przeglądy (oceniane):

79 000 zł81 490 zł90 650 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km)42,1 proc.38,7 proc.44,3 proc.
Gwarancja mechaniczna2 lata7 lat2 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat
Przeglądy lub wymiana olejuco 30 tys. kmco 15 tys. kmco 30 tys. km
Cena po doposażeniu92 900 zł90 990 zł118 210 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.

Ford Focus 1.0 EcoBoost, Kia Ceed 1.4 T-GDI, VW Golf 1.5 TSI - punkty i klasyfikacja:

NadwozieMaks. pkt.FordKiaVW
Przestronność z przodu40323334
Przestronność z tyłu30202022
Pojemność bagażnika25131313
Ładowność1511910
Widoczność20171617
Fotele, pozycja kierowcy30252627
Ergonomia obsługi20161615
Jakość wykończenia20151617
Suma punktów200149149155
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.FordKiaVW
Przyspieszenie25151817
Elastyczność25202322
Poziom hałasu15131112
Skrzynia biegów15121214
Zachowanie na drodze30272626
Komfort jazdy30222324
Układ kierowniczy15141213
Średnica zawracania5444
Skuteczność hamulców40393632
Suma punktów200166165164
KosztyMaks. pkt.FordKiaVW
Cena po doposażeniu50363729
Utrata wartości15121511
Zużycie paliwa30171620
Wyposażenie – komfort40302930
Wyp. – bezpieczeństwo30261925
Ubezpieczenia10886
Gwarancja158158
Przeglądy10969
Suma punktów200146145138
Wynik końcowy600461459457
Miejsce w teście 1.2.3.

Ford Focus 1.0 EcoBoost, Kia Ceed 1.4 T-GDI, VW Golf 1.5 TSI - spalanie katalogowe kontra testowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana):

Żródło: Auto Świat

Volkswagen Golf nie tylko jest bardzo oszczędny, lecz także – czego nie widać na wykresie – nie pozwala wpompować w siebie aż tyle benzyny, ile rywale, podczas ofensywnej jazdy z wykorzystaniem maksymalnej dynamiki napędu. Najwięcej pali Kia Ceed, ale największy zawód sprawił silnik Forda Focusa, gdyż spala prawie o litr więcej od motoru Volkswagena Golfa, mimo że ten drugi ma o połowę większą pojemność (!). W tym przypadku downsizing nie niesie z sobą żadnych zalet.

Ford Focus 1.0 EcoBoost, Kia Ceed 1.4 T-GDI, VW Golf 1.5 TSI - nasza opinia

To się nazywa debiut! Mimo nieprzystającego do tego zestawienia najmniejszego silnika Focus nieznacznie, ale jednak wyprzedził Kię. A ta wyprzedziła Volkswagena i w ten sposób Volkswagen ma już problem.

Jaki? O tym przekonają się marketingowcy koncernu z Wolfsburga, kiedy przejadą się nowym Focusem albo Ceedem. Golf to nadal bardzo dobry samochód, ale świat poszedł przez lata mocno do przodu i trzeba będzie pokazać coś więcej, co zapewne stanie się podczas prezentacji kolejnej generacji Golfa. A na razie: Ford, Kia, VW.

Uważacie, że to sprawiedliwe podium? Zapraszamy do komentowania!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków