SX4 S-Cross dostępny jest obecnie w dwóch wersjach silnikowych. Obydwie to benzynowe, turbodoładowane jednostki z serii Boosterjet. Bazowa, trzycylindrowa ma pojemność 1,0 l i moc 111 KM, a mocniejsza, czterocylindrowa z pojemności 1,4 l osiąga 140 KM. I właśnie ta odmiana trafiła do naszego testu.
SX4 S-Cross – 1.4 w sam raz
Przy masie auta niewiele przekraczającej 1,2 tony moc 140 KM i moment 220 Nm dostępny w szerokim zakresie obrotów (już od 1500 obr./min) sprawiają, że S-Cross w tej wersji pozytywnie zaskakuje temperamentem. Silnik pracuje gładko, jest energiczny i chętnie przekazuje swój potencjał na obydwie osie poprzez 6-stopniową manualną skrzynię biegów. Przekładnia działa w typowym dla Suzuki stylu – jest precyzyjna i ma krótkie skoki drążka, do tego zestopniowano ją w taki sposób, że płynna jazda nie wymaga częstych zmian przełożeń, a gdy przyjdzie nam ochota na skorzystanie z pełnego potencjału silnika, szybkie przełączanie biegów odbywa się bez zbędnego haczenia. Szósty bieg sprawdza się na trasie, poprawiając komfort akustyczny we wnętrzu, choć trzeba przyznać, że po przekroczeniu 130 km/h brzmienie silnika jest już wyraźnie słyszalne.
Benzynowa jednostka Boosterjet jest przyjemnie elastyczna i momentami sprawia nawet wrażenie bardziej dynamicznej, niż zdają się potwierdzać to suche dane, takie jak przyspieszenie do setki w 10,2 s i prędkość maksymalna 200 km/h. Zwłaszcza w trybie Sport reakcje na ruchy pedałem gazu stają się bardziej żywiołowe, a przekazywana na tylne koła w zakrętach większa dawka momentu obrotowego poprawia precyzję prowadzenia i wpływa na lepsze zachowanie się auta. Wszystko to, w połączeniu z dość bezpośrednim, choć może delikatnie za mocno wspomaganym układem kierowniczym (w mieście, podczas manewrowani to zaleta), powoduje, że jazda S-Crossem 1.4 potrafi dostarczyć sporo przyjemności. Tym bardziej że zawieszenie ma przyjemnie sprężystą charakterystykę, dzięki której samochód jest stabilny, nie boi się nierówności, a na trasie zapewnia wystarczający poziom komfortu.
Także spalanie należy ocenić na plus S-Crossa. Średnia z testu to niespełna 8 l/100 km, ale przy dynamicznym stylu jazdy. Na trasie można zanotować bez większego wysiłku wyniki nawet poniżej 6 litrów na setkę.
SX4 S-Cross – rozsądna oferta
Na co dzień crossover Suzuki okazuje się dobrym przyjacielem. To samochód, który być może nie wywołuje dużych emocji, ale można na nim polegać. Ma pewne wady, jak nieco plastikowe, choć solidnie wykończone wnętrze, czy stylistykę, która nie wszystkim przypadnie do gustu, ale jest przy tym uniwersalnym autem rodzinnym. Wersja Elegance AllGrip oferuje w standardzie m.in. 7 airbagów, automatyczną dwustrefową klimatyzację, wspomaganie awaryjnego hamowania, elektryczne, progresywne wspomaganie układu kierowniczego, Hill Hold Control, system multimedialny z ekranem dotykowym 7 cali współpracujący z Apple CarPlay i Android Auto, kamerę cofania, elektrycznie regulowane szyby i lusterka, bezkluczykowy system dostępu i uruchamiania auta, a także reflektory LED, 17-calowe alufelgi i oczywiście napęd na obydwie osie AllGrip. W cenie niespełna 96 tys. zł to naprawdę konkurencyjna oferta.
Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet 4WD 6MT Elegance
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1373 cm3, R4 turbo benz. |
Moc | 140 KM przy 5500 obr./min |
Moment obrotowy | 220 Nm przy 1500-4000 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | 6-biegowa ręczna, napęd na cztery koła |
Prędkość maksymalna | 200 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,2 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,6 l/100 km |
Masa własna | 1215 kg |
Cena | od 95 900 zł |