- Wyposażenie Craftera – jak w klasie średniej!
- Pod podwójnym siedziskiem dla pasażerów znajduje się wygodny duży schowek
- Trudno oczekiwać, że auto o ładowności 1,3 t będzie bardziej komfortowe
W segmencie samochodów dostawczych konkurencja jest zdecydowanie mniejsza niż pośród osobówek, co jednak nie znaczy, że producenci, konstruując nowy model, mogą sobie pofolgować. Jednym z liderów jest Volkswagen, a Crafter to największe auto dostawcze tej firmy – o dopuszczalnej masie całkowitej od 3 t poprzez 3,5 t (jeszcze na prawo jazdy kat. B) aż do 5 t.
Parę tygodni temu zaprezentowaliśmy najnowszego Sprintera. Jeszcze niedawno duże dostawcze Volkswageny i Mercedesy były… bliźniakami, ale w 2017 r. firmy poszły własnymi drogami. Jeśli chodzi o pierwsze wrażenie, to Volkswagen wypada zdecydowanie korzystniej. Przede wszystkim chodzi o jakość wykończenia w kabinie. Testowy Crafter był w wersji Trendline, co oznacza: nieco lepszą tapicerkę, dodatkowe schowki, oświetlenie oraz skuteczniejsze wyciszenie kabiny. I taki dostawczak robi naprawdę dobre wrażenie. Nie widać przesadnych oszczędności materiałowych, wszystkie przełączniki i wskaźniki są na swoich miejscach. Aż chce się ruszyć w trasę!
Oczywiście, wygoda nie może być jedynym parametrem branym pod uwagę podczas zakupu dostawczaka. Crafter jako furgon jest oferowany w dwóch wariantach rozstawu osi, trzech wersjach długości oraz z kilkoma odmianami dachu. Testowe auto to jedna z mniejszych kombinacji – najkrótsza, ale z podwyższonym dachem, co daje kubaturę 11,3 m3. Ładownia ma poprawne wymiary.
Co ważne, lista elementów doposażenia przestrzeni ładunkowej (różne przegrody, drzwi, wykończenie ścian i podłogi, podwieszane uchwyty, systemy mocowania towaru) jest znacznie bogatsza niż spis elementów stylistycznych (np. tylko jeden wzór felg aluminiowych) – i to się chwali! Na plus zapiszemy też szerokie drzwi boczne (bez dopłaty tylko z prawej strony) – mają ponad 1,3 m, dzięki czemu można wstawić europaletę o szerokości 1,2 m. Łącznie wejdą tu 4 palety.
Pod maską umieszczono poprzecznie diesla 2.0 o mocy 177 KM, który poprzez 8-biegowe DSG napędza przednią oś. To drogi zestaw, ale bez wątpienia przyjemny. Zużycie paliwa? Delikatne operowanie pedałem gazu na trasie kończy się spalaniem poniżej 8 l/100 km, w mieście, wciskając gaz bez stresu, nie liczcie na wynik poniżej 10 l/100 km. Testowe auto miało m.in. pełen pakiet systemów elektronicznych za… ponad 16 000 zł – np. aktywny tempomat do 160 km/h(!).
Tyle że i seryjnego Craftera prowadzi się przyjemnie. Mimo dużej powierzchni bocznej jest nieczuły na podmuchy wiatru (tu też pomaga elektronika), hamulce są skuteczne i łatwe w dozowaniu, a komfort jazdy – w połączeniu z amortyzowanym fotelem – znakomity. Wspomnimy tu o jeszcze jednej zalecie: kupując Craftera, wspieramy „nasze”, bo auta te są produkowane w nowej fabryce Volkswagena we Wrześni.
Dane techniczne (firmowe) | Crafter 35 |
Silnik | t.diesel/R4/16 |
Ustawienie | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Pojemność | 1968 cm3 |
Moc maksymalna | 177 KM/3600 obr./min |
Maks. moment obr. | 410 Nm/1500-2000 obr./min |
Skrzynia/napęd | aut. 8 (DSG)/przedni |
Hamulce (przód i tył) | tarczowe wentylowane |
Opony testowanego auta | 235/60 R 17 C |
Wymiary dł./szer./wys. | 5986/2040/2590 mm |
Rozstaw osi | 3640 mm |
Min. śr. zawracania | 13,6 m |
Masa własna/ładowność | 2199/1301 kg |
Poj. ładowni | 11,3 m3 |
Poj. zbiornika paliwa/AdBlue | 75/18 l |
Spalanie: miasto/trasa/średnie | 8,1/7,5/7,7 l/100 km |
Emisja CO2 | 202 g/km |
Teoretyczny zasięg | 974 km |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna | 2 lata bo/12 lat |
Przeglądy | co 2 lata lub 50 tys. km |
Cena podstawowa wersji testowanej | 166 590 zł |
Cena testowanego egzemplarza | 227 476 zł |
Volkswagen Crafter 35 - to nam się podoba
Przyjemne wykończenie, komfort i bezpieczeństwo jazdy, dobra dynamika, praktyczna przestrzeń ładunkowa.
Volkswagen Crafter 35 - to nam się nie podoba
Wysoka cena zakupu (drogie dodatki), słabe materiały informacyjne w internecie, krótki czas trwania gwarancji (2 lata).
Volkswagen Crafter 35 - nasza opinia
Za wybór tego modelu z pewnością pracownicy wam podziękują – jazda Crafterem to naprawdę przyjemność, szczególnie gdy jest w tak ciekawej kompletacji. Jeśli miałbym w jakimś aucie spędzać długie godziny pracy, to ten model byłby na pewno w górnej części listy.
Prezentowany Crafter to jedno z mniejszych aut – najkrótsza, ale z podwyższonym dachem.
Wszystko jest na swoim miejscu - czytelne wskaźniki, łatwa obsługa, niezła jakość.
Wygodne fotele - to ważne, bo dostawczakiem często pokonujemy długie trasy.
Prosta regulacja ustawienia masy kierowcy w amortyzowanym fotelu - pokrętłem z przodu fotela. Wymaga dopłaty, ale warto!
Podwójne siedzenie z prawej strony jest wliczone w cenę, zamawiając pojedynczy fotel można dostać niewielki rabat.
Ośmiobiegowy "automat" to może i zbytek w dostawczaku, ale dodaje kolejne plusiki do komfortu jazdy.
Pod podwójnym siedziskiem dla pasażerów znajduje się duży, wygodny schowek.
Radio i nawigacja Discover Media (8-calowy ekran) za dopłatą 7018 zł.
Wyraźny obraz z kamery - to bardzo przyjemny element zwiększający bezpieczeństwo i ułatwiający manewry.
Oparcie środkowego miejsca można położyć tworząc stolik.
Boczne drzwi są bardzo szerokie (ponad 1,3 m), dzięki czemu łatwo wsunąć europaletę w poprzek.
Wymiary przestrzeni ładunkowej: długość 3270 mm, szerokość 1780 mm, wysokość 1950 mm. Oczywiście można wybrać znacznie większe wersje.