Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Wielki wó(d)z: używany Jeep Grand Cherokee III

Wielki wó(d)z: używany Jeep Grand Cherokee III

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak

Grand Cherokee jest topowym modelem najbardziej rozpoznawalnej na świecie marki terenówek. Czy to wystarczy, by „sam się sprzedał”? Klienci coraz częściej porównują spalanie, koszty utrzymania, walory użytkowe.

Jeep Grand Cherokee III
Zobacz galerię (12)
Auto Świat / ACZ
Jeep Grand Cherokee III

„Grand Cherokee to wyznacznik standardów komfortu jazdy drogowej, dzielności offroadowej i najważniejszych dla satysfakcji klienta osiągów” – tymi słowami dyrektor marketingu firmy skomentował debiut modelu przed dziesięcioma laty.

Czy ta obietnica znalazła potwierdzenie? Pogodzenie komfortu z terenowymi możliwościami w klasie, którą reprezentuje Grand Cherokee, okazuje się niezbyt trudne – to samochód drogi w zakupie i eksploatacji, ale korzystający z zaawansowanych technicznie rozwiązań.

Jeep Grand Cherokee III - czy drogie auto sprosta wysokim wymaganiom?

Karoseria Granda może się podobać – jest atrakcyjnie stylizowana i najczęściej świetnie wyposażona (miłośnikom luksusu polecamy wersje Limited lub Overland).

Ma nieprzesadnie duże gabaryty – 4,75 m długości wydaje się w sam raz, by zapewnić niezłe warunki jazdy dla czterech osób (środkowe miejsce z tyłu jest niewygodne) z jednej strony, z drugiej – możliwość sprawnego poruszania się po mieście.

Do zalet należą wygodne, elektrycznie sterowane fotele, możliwość dwupłaszczyznowej regulacji kierownicy i czytelne wskaźniki. Są też wady, np. niezbyt obszerne wnętrze. W wersji z szyberdachem (był opcją) nad głowami jest mało miejsca. Gdy z kolei odsuniemy fotele, z tyłu będzie zwyczajnie za ciasno na nogi.

Podawana przez Jeepa pojemność bagażnika (978 l) obejmuje całą przestrzeń za kanapą – do dachu. Do rolety jest zdecydowanie mniej. Na pocieszenie pozostają pełnowymiarowe koło zapasowe, schowki w podłodze (łatwy dostęp po złożeniu kanapy, od środka) czy osobno otwierana szyba tylna.

Grand ma ciekawą gamę silników. Otwiera ją diesel Mercedesa – 3.0 V6. Motor ma dobrą dynamikę, szczególnie przy wyższych obrotach, oraz kulturę pracy. Pod względem spalania nie jest rewelacyjnie: nawet za miastem trudno zmieścić się w 10 l/100 km. Średnia 12,5 l jest jednak akceptowalna.

Jeep Grand Cherokee III - wysoka moc okupiona dużym spalaniem.

Zużycie paliwa okazuje się największą bolączką benzyniaków. Odmiana 3.7 to auta importowane samodzielnie z USA – nie są dynamiczne, ale do spokojnej jazdy będą wystarczające.

Znacznie przyjemniej podróżuje się autem z motorem V8 – 4.7 lub 5.7. Jednak nawet producent podaje, że w mieście trzeba się liczyć ze spalaniem 20 l/100 km. W czasie redakcyjnego pomiaru maksymalnego spalania wersji 5.7 uzyskaliśmy… 40 l! Trzeba jednak uczciwie przyznać, że podczas delikatnej jazdy wystarczy 12 l – to efekt zastosowania sprytnego systemu odłączającego przy niskim obciążeniu 4 cylindry.

Komu zależy na osiągach, powinien zainteresować się Grandem po liftingu – moc wersji 4.7 wzrosła z 231 KM aż do 303 KM, zaś 5.7 – z 326 KM do 334 KM.

Jeep Grand Cherokee III - automaty: z Mercedesa lub amerykański.

Wszystkie wersje współpracują z 5-biegowym automatem. Choć taka liczba przełożeń nie robi już wrażenia, warto zaznaczyć, że przekładnia pracuje dość płynnie i nie spowalnia auta.

Podwozie Granda III generacji w porównaniu z poprzednikiem przeszło istotne zmiany – przednia oś jest niezależnie zawieszona, w układzie kierowniczym zastosowano przekładnię zębatkową. Zmiany spowodowały, że auto na asfalcie prowadzi się miło i pewnie.

Ale Grand ma zapewniać nie tylko wygodę na asfalcie – konstruktorzy obiecywali przecież świetne własności terenowe. Wiele zależy od wersji. Łatwo natknąć się na… 2WD! To indywidualny import z USA, najczęściej z silnikiem 3.7.

W takim aucie to po prostu nie przystoi. Kolejny stopień wtajemniczenia to system Quadra-Trac I – stały napęd na tylną oś z przednią dołączaną za pomocą sprzęgła. Brak tu reduktora (a co za tym idzie małej dźwigni w kształcie litery T), wydajność trakcji wspomaganej hamulcami pozostawia sporo do życzenia.

Nie każdy Grand nadaje się w teren, ale w przypadku bardziej zaawansowanych systemów przeniesienia napędu radzi sobie znakomicie.
Nie każdy Grand nadaje się w teren, ale w przypadku bardziej zaawansowanych systemów przeniesienia napędu radzi sobie znakomicie.Żródło: Auto Świat / ACZ

Nieco lepiej jest, gdy w aucie znajduje się Quadra-Trac II – za przeniesienie napędu dalej odpowiada sprzęgło, ale kierowca może użyć reduktora, a wtedy napęd pomiędzy przednią a tylną osią zostaje zablokowany mechanicznie.

Najlepiej jednak, gdy obok dźwigni zobaczymy dumny napis Quadra-Drive II. Oznacza on, że w aucie zamontowano trzy dyferencjały z elektronicznie sterowanymi blokadami. Trakcja w tym przypadku jest fantastyczna. Przed uszkodzeniami strzegą rozbudowane osłony podwozia montowane w opcji. Są też niedociągnięcia, np. dość duża podatność zderzaków na uszkodzenia (kończą się poniżej osłon) i niewielki prześwit (w praktyce pod przednią osią zamiast obiecanych 209 mm jest 190 mm).

Do Granda można kupić sporo elementów tuningowych (zderzak, płyty, zawieszenie), choć lista nie jest tak bogata jak w najpopularniejszych modelach.

Jeep Grand Cherokee III - na co zwrócić uwagę podczas oględzin?

Na spodzie nadwozia mogą pojawić się rdzawe plamy – niezbyt wielkie, ale też auta nie są zbyt stare. Od niedawna ASO prowadzi akcję aktualizacji oprogramowania modułu FDCM (to odpowiedź na ryzyko samoczynnego wyłączania się biegu), ale później mogą pojawić się kłopoty z instalacją elektryczną – gdy nic się nie dzieje, mechanicy zalecają pominięcie tej operacji.

Zalecamy zakup odmiany Quadra-Drive II, choć w jej przypadku można spodziewać się uszkodzenia silniczków w mostach (zapala się kontrolka od 4x4) – koszt naprawy to ok. 400 zł.

Drożej będzie w przypadku skrzyni – psują się czujniki na płycie sterującej. Naprawa i płyta pochłoną 1200 zł. W silniku Diesla warto sprawdzić osprzęt: przestają grzać świece żarowe (uszkodzony moduł), uszkodzeniu ulegają klapki w układzie dolotowym.

Jeep Grand Cherokee III - numer VIN

VIN umieszczony jest na podłodze obok nóg pasażera i na podszybiu. Oznaczenia:

1J8HCE8M85Y555555

  • znak 1: kraj producenta (1 – USA)
  • znak 2: marka (J – Jeep)
  • znak 3: typ pojazdu (4 – MPV, 8 – MPV z bocznymi airbagami)
  • znak 4: zakres dmc (G – 5001-6000 lbs, H – 6001-7000 lbs)
  • znak 5: wersja (USA: S – 2WD, R – 4WD; export: C – kier. po lewej, D – kier. po prawej)
  • znak 6: wersja (USA np. 4 – Laredo, 5 – Limited; export: E – skrzynia 5 aut.)
  • znak 7: rodzaj nadwozia (8 – SUV 4d)
  • znak 8 – silnik (K – 3.7; N lub P – 4.7; 2 lub T – 5.7; 3 lub W – 6.1; M – diesel 3.0)
  • znak 9: liczba kontrolna (0-9 lub X)
  • znak 10: rok modelowy (oznaczenia ogólne, 5 – 2005 r. …A – 2010 r.)
  • znak 11: zakład produkcyjny (C – Jefferson, USA, Y – Graz, Austria)
  • znaki 12-17: numer seryjny

Jeep Grand Cherokee III - zdaniem fachowca

Dariusz Kruszewski, Darecki Serwis

Grand III stał się popularnym autem, które można nabyć w przystępnej cenie. Ale najtańsze, zaniedbane i proste wersje mogą być pułapką – naprawy nie są ani przesadnie drogie, ani skomplikowane, jednak gdy nagromadzi się ich sporo, rachunek może być duży.

Uważajcie też, żeby nie kupić Granda z napędem jedynie na tylną oś. W stosunku do poprzednika poprawiła się trwałość zawieszenia, ale rozbudowana elektronika lubi płatać figle. Polecamy motory benzynowe V8, choć nie są oszczędne.

Ceny używanych aut (wg Eurotaksu i analizy rynku, w zł)
Rocznik201020092008200720062005
Grand Cherokee 3.7/201 KM78 00065 00049 00038 00033 50029 900
Grand Cherokee 4.7/231 KM Limited43 40038 80034 200
Grand Cherokee 5.7/326 KM Limited50 50043 40038 300
Grand Cherokee 6.1 SRT8105 00089 50073 10064 000
Grand Cherokee 4.7/303 KM97 00079 00068 000
Grand Cherokee 3.0 CRD Laredo69 10059 60048 10043 50039 800
Grand Cherokee 3.0 CRD Overland98 10078 20067 20054 30049 900

Jeep Grand Cherokee III - Ceny części w zł

Nie ma większych kłopotów z zakupem części – najłatwiej o elementy, które sprowadza się z USA (np. do silników benzynowych). Nieco gorzej jest np. z reflektorami, części do CRD mogą być w serwisach dieslowskich.

CenaASOZamiennik
Filtr oleju/powietrza84/13538/48
Klocki/tarcze ham. (przednie, kpl.)335/768215/380
Turbosprężarka15 5004250 (reg.)
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.)1444/1320530/400
Końcówka drążka kierowniczego zew.594255
Reflektor/błotnik przedni1653/1875800 (uż.)/125
*dane dla Grand Cherokee 3.0 CRD z 2006 r.

Jeep Grand Cherokee III - Nasza opinia

Jeep Grand Cherokee to samochód legenda. Czy III generacja tego modelu zasługuje na takie miano? Z pewnością, choć – jak w każdym aucie – znajdziemy zalety i wady.

Do tych pierwszych zaliczymy mocne, przyjemnie pracujące silniki. Gdy mamy do czynienia z najbardziej zaawansowanym (dość popularnym) napędem Quadra-Drive II, to bez obaw możemy zapuszczać się na grząskie podłoże.

We wnętrzu można liczyć na świetne wyposażenie. Ostatnia, nie mniej ważna sprawa, to bardzo dobra dostępność części zamiennych w niewygórowanych cenach.

Wady? Silniki do najoszczędniejszych nie należą, trwałość auta również mogłaby być wyższa. Karoseria nie grzeszy funkcjonalnością, minusy znajdziemy też w podwoziu.

dane techniczne3.0 CRD3.74.75.76.1 SRT
Silnik/typturbodiesel, V6, OM 642benzynowy, V6benzynowy, V8benzynowy, V8benzynowy, V8
Rozrząd/napęd/zasilanie24V/łańcuch/common rail12V/łańcuch/wtrysk pośredni16V/łańcuch/wtrysk pośredni16V/łańcuch/wtrysk pośredni16V/łańcuch/wtrysk pośredni
Pojemność2987 cm3  3700 cm3 4700 cm35654 cm36059 cm3
Stopień sprężania18,0:19,1:19,0:19,5:110,3:1
Moc maksymalna KM/obr./min 218/4000201/5100231/4500326/5000415/6200
Maks. moment obr. Nm/obr./min510/1600-2800315/3900410/3600500/4000569/4800
Skrzynia biegów5-biegowa automatyczna
PrzełożeniaI 3,59; II 2,19; III 1,41; IV 1,00; V 0,83;  R 3,16; osie 3,55I 3,59; II 2,19; III 1,41; IV 1,00; V 0,83; R 3,16; osie 3,55I 3,00; II 1,67; III 1,00; IV 0,75; V 0,67; R 3,00; osie 3,73I 3,00; II 1,67; III 1,00; IV 0,75; V 0,67; R 3,00; osie 3,73I 3,59; II 2,19; III 1,41; IV 1,00; V 0,83; R 3,14; osie 3,73
Reduktorw wersjach 2WD i Quadra-Trac I – brak, w Quadra-Trac II i Quadra-Drive II: H 1,00; L 2,72
System napęduQuadra-Trac I, II: sprzęgło międzyosiowe; Quadra-Drive II centralny dyferencjał z elektronicznie sterowaną blokadą
Karoseria/wsp. oporu powietrzasamonośna/0,41 (SRT 0,39)
Zawieszenie przednie/tylne/przekładnia kier.niezależne sprężyny śrubowe/oś sztywna sprężyny śrubowe/zębatkowa
Hamulce p/t (średnica tarcz w mm)tarczowe wentylowane (328, SRT 360)/tarczowe (320, SRT wentylowane 350)
Opony245/65 R 17, 245/65 R 18, SRT: przód 255/45 ZR 20, tył 285/40 ZR 20
Zbiornik paliwa78 l
Masa własna/ładowność2135/615 kg2060/615 kg2135/615 kg2175/575 kg2171/579 kg
Przyczepa hamowana/bez hamulców3500/750 kgbd.3500/750 kg3500/750 kg3360/750 kg
Osiągi3.0 CRD3.74.75.76.1 SRT
Prędkość maksymalna200 km/h180 km/h200 km/h208 km/h245 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h9,0 s10,7 s9,5 s7,4 s5,1 s
Spalanie miasto/trasa/średnie l/100 km13,1/8,6/10,2 l/100 km17,6/10,5/13,1 l/100 km19,7/12,0/14,9 l/100 km21,3/12,0/15,4 l/100 km22,0/13,1/16,4 l/100 km
eksploatacja3.0 CRD3.74.75.76.1 SRT
Olej silnikowy/wymiana9,5 l, 5W30 C3/20 tys. km (rok)4,7 l, 5W30/12 tys. (6 mies.)5,7 l, 5W30/12 tys. (6 mies.)6,6 l, 5W20/12 tys. (6 mies.)6,6 l, 0W40/12 tys. (6 mies.)
Olej w skrzyni biegów/wymiana5,0-6,2 l, ATF Plus 4 (SRT8 ATF VI)/96-100 tys. km*
Olej w skrzyni rozdzielczej/wymianaQT I: 0,65 l (ATF VI)/60 tys. km*
Olej w mostach/wymianaprzedni 1,4-2,0 l; tylny: 1,8-2,5 l (75W140 Synth., z ELSD + 0,2 l dodatku)/60 tys. km*
Układ chłodzenia/wymiana13,2 l/160 tys. lub 8 lat13,2 l/168 tys. lub 5 lat13,2 l/168 tys. lub 5 lat13,7 l/168 tys. lub 5 lat13,3 l/168 tys. lub 5 lat

* zalecenia serwisowe, według Jeepa terminy są znacznie dłuższe

Autor Andrzej Jedynak
Andrzej Jedynak