Toyota Land Cruiser przez sześć dekad zdążyła przyzwyczaić kierowców do niebywałych możliwości terenowych, połączonych z niezawodnością i jednocześnie przydatnością w codziennym użytkowaniu.

Jak zapowiada producent, nowy model podniesie poprzeczkę jeszcze wyżej. Land Cruiser ma zaoferować bardziej pewne pokonywanie terenowych przeszkód, w czym pomóc ma zaawansowana technika wspierająca kierowcę. Nowe funkcje, oparte na nowoczesnej elektronice, dadzą więcej informacji, dzięki którym jazda w ekstremalnie trudnym terenie stanie się możliwa.

Nabywcy samochodów terenowych cenią sobie jednak również ich komfort i wygląd zewnętrzny. Wyposażenie standardowe obejmuje zatem wiele systemów i elementów, które wpływają na poprawę jakości podróżowania oraz na bezpieczeństwo. Jeśli chodzi o wygląd, tu zachowana jest klasyczna linia, która na przestrzeni lat poddawana jest jedynie niezbędnym korektom.

Toyota Land Cruiser dostępna będzie zarówno w wersji trzy- jak i pięciodrzwiowej, z czego ta druga może oferować nawet siedem miejsc siedzących w trzech rzędach foteli. Do napędu modelu pięciodrzwiowego służy zmodyfikowany silnik Diesla D-4D o pojemności 3 litrów i mocy 171 koni mechanicznych, współpracujący z 5-stopniową automatyczną skrzynią biegów. Wersja krótsza otrzymała benzynowy silnik V6 Dual VVT-i o pojemności 4 litrów.

Zużycie paliwa oraz emisja CO2 do atmosfery uległy poprawie o około 5% w stosunku do poprzedniego modelu. Diesel spala średnio 6,7 l/100 km, emitując przy tym 214 g CO2 na kilometr.

Konstrukcja Toyoty Land Cruiser oparta jest na klasycznym i sprawdzonym rozwiązaniu w postaci ramy, której sztywność udało się inżynierom poprawić aż o 11%. Dzięki zastosowaniu specjalnej izolacji ramy od nadwozia udało się obniżyć poziom drgań i hałasu przenoszonego do kabiny, co znacząco podniosło komfort podróżowania.

Zawieszenie również poddano znaczącym usprawnieniom. Z przodu znajdują się podwójne wahacze ze sprężynami śrubowymi, natomiast z tyłu pracuje konstrukcja czterodrążkowa ze sprężynami śrubowymi. Dostępny jest układ Kinetic Dynamic Suspension System, który aktywnie dopasowuje charakter zawieszenia dla optymalnego zachowania na drodze i w terenie.

Oprócz tego najbogatsza wersja wyposażenia oferuje system Adaptive Variable Suspension z opcją Roll Posture Control, który pozwala kierowcy na trójstopniową regulację charakterystyki zawieszenia. Elektronicznie sterowane tylne zawieszenie pneumatyczne (dostępne w najbogatszej wersji) współpracuje z AVS zapewniając funkcję samopoziomowania nadwozia oraz regulację jego wysokości.

Zupełną nowością, opracowaną przez inżynierów Toyoty jest system Multi-terrain Select, który automatycznie dostosowuje poziom mocy i siłę hamowania w zależności od rodzaju pokonywanej drogi. W tym samym czasie Multi-terrain Monitor przekazuje kierowcy aktualny widok z czterech kamer umieszczonych dookoła samochodu, a Steering Angle Display pokazuje ustawienie kół i przewidywany tor jazdy, co ma pomóc kierowcy w wyborze bezpiecznej trasy.

Kolejny nowoczesny układ to Crawl Control, który przez kontrolę przepustnicy i hamulców ma pozwolić na wydostanie się z największych opresji, jak utknięcie w błocie lub piasku.

Nowa Toyota Land Cruiser jest bardziej przestronna od poprzedniczki, mieszcząc nawet siedem osób w trzech rzędach foteli. Środkową kanapę można przesuwać o 13,5 cm, co zapewnia nawet do 100% więcej miejsca na nogi niż w poprzedniej generacji, i składać w konfiguracji 40:20:40. Trzeci rząd siedzeń można natomiast złożyć, uzyskując płaską przestrzeń bagażową.

Japońska terenówka oferuje bogate wyposażenie wpływające na komfort i bezpieczeństwo jazdy, jak choćby trójstrefowa klimatyzacja (w topowych modelach), dzieloną tylną klapę z unoszoną szybą, wielofunkcyjną kierownicę, wykorzystanie kamer przy manewrowaniu na parkingu, 14-głośnikowy system audio JBL z dźwiękiem 7.1, 605-watowy wzmacniacz i wiele innych.

Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, obecne na pokładzie są poduszki powietrzne (7, w tym poduszka kolanowa), ABS z EBD, wyżej wspomniane systemy wspomagające trakcję, hamowanie, podjazd i zjazd po stromym zboczu, czujnik deszczu, itp.

Czy nowa generacja Toyoty Land Cruiser podtrzyma świetną opinię o tym pogromcy bezdroży i przyczyni się do kontynuacji legendy? Czy sprzedaż nowego modelu będzie tak dobry jak poprzednich? Okaże się już niebawem, kiedy japońska terenówka pojawi się w salonach sieci dilerskiej, ale już teraz można powiedzieć, że samochód ten ma wszystko, co jest potrzebne do odniesienia rynkowego sukcesu. Żeby tylko cena była przystępna...

Michał Szymaczek / Onet