Fiat nie miał nigdy szczęśliwej ręki do klasy średniej. Sytuację starał się zmienić w 2005 r., kiedy to po 9 latach przerwy zaprezentował Cromę drugiej generacji. Tym razem było to połączenie kombi z vanem, co niemal z miejsca gwarantowało świetne walory użytkowe. Także cena, zaczynająca się od ok. 80 tys. zł, była dość atrakcyjna. Mimo to auto nie zawojowało rynku.
Dzisiaj, po 12 latach od prezentacji, najtańsze egzemplarze kupicie już za 10 tys. zł, a te z końca produkcji – za maks. 25 tys. zł. To bardzo atrakcyjna oferta, zwłaszcza patrząc na nią przez pryzmat wieku. A jak wypadają trwałość i koszty eksploatacji?
Fiat Croma — dobra trwałość, tanie części
Okazuje się, że całkiem nieźle – Fiat Croma powstał bowiem na płycie podłogowej Opla Vectry C, i to w odmianie wydłużonej, stosowanej w wersji kombi (rozstaw osi 2700 mm). Dzięki temu ma nie tylko dużo miejsca w kabinie (docenili to np. włoscy taksówkarze), lecz także tanie części. Koszty remontu przedniego zawieszenia nie są wysokie, podobnie jak np. wymiana tylnych wahaczy, tzw. bananów (koszt naprawy poza ASO to ok. 350 zł).
Mechanicy z warszawskiego serwisu AJS, specjalizującego się we włoskich autach, podkreślają, że większość awarii tego modelu da się naprawić niewielkim kosztem. Do tego lista usterek nie jest długa. Oczywiście, zdarzają się drobne niedociągnięcia jakościowe (np. zaparowane reflektory – wersji przedliftingowej – do 2007 r., szybko wycierają się też kierownice), ale części używane pozwalają je niedrogo usunąć.
Gorzej przedstawia się sprawa skrzyń biegów – najgorszą opinię ma popularna przekładnia manualna GM (M32), ale i "automat" Aisin bywa kapryśny. Słyszeliśmy o Cromach, które pokonały prawie bez problemu 300 tys. km, tyle tylko, że dwa razy remontowano w nich manualną skrzynię. Wymiana oleju co ok. 60 tys. km zmniejsza ryzyko uszkodzeń łożysk (5. i 6. biegu), niestety, nie usuwa go.
Fiat rzadko jest oferowany z benzyniakami 1.8 i 2.2 – konstrukcje Opla. Spośród nich polecamy wersję 1.8, w której zdarzają się jedynie rozszczelnienia chłodnicy oleju. Motor 2.2 (wtrysk bezpośredni) miewa problemy z napinaczem łańcucha rozrządu.
Na szczęście większość aut ma pod maską diesla 1.9 (wersje 8 i 16V). To udany silnik, który głównie zmaga się z awariami typowymi dla współczesnych jednostek wysokoprężnych (m.in. "dwumasu", zaworu EGR). Odmiana 16V (150 KM) to także przypadki urwanych klapek wirowych (mogą uszkodzić silniki). Na ten problem cierpi również diesel 2.4 R5/200 KM (droższa obsługa).
Fiat Croma II — ceny części:
Filtr oleju | od 36 zł |
Filtr powietrza | od 34 zł |
Klocki hamulcowe (przód) | od 180 zł |
Tarcze hamulcowe (przód) | od 450 zł |
Turbosprężarka | 2700 zł |
Amortyzator (przód) | od 240 zł |
Błotnik | brak |
Reflektor | od 590 zł |
*ceny dotyczą nieoryginalnych elementów do Fiata Cromy 1.9 JTD 8V z 2007 r.; dostęp do zamienników jest bardzo dobry, poza elementami karoserii, które kupicie tylko w ASO i używane |
Fiat Croma II — serwis:
Olej silnikowy* | co 30 tys. km |
Filtr powietrza* | co 30 tys. km |
Filtr pyłkowy | co 30 tys. km |
Płyn hamulcowy | co 2 lata |
Płyn chłodzący | co 120 tys. km |
Filtr paliwa* | co 60 tys. km |
Olej w skrzyni | co 60 tys. km |
Napęd rozrządu** | co 150 tys. km |
*zalecane okresy dla diesli, w benzyniakach interwał wymiany oleju wynosi 60 tys. km; **interwały dla benzyniaka 1.8 oraz diesli 1.9 i 2.4; benzynowy silnik 2.2 z wtryskiem bezpośrednim ma łańcuch rozrządu |
Fiat Croma II — dane techniczne:
Wersja | 1.8 | 1.9 JTD |
Silnik – typ/cyl./zawory | benz. R4/16 | t.diesel R4/8 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1796 | 1910 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 140/6300 | 120/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr./min) | 175/3800 | 280/2000 |
Skrzynia biegów | man. 6 | man. 6 |
Napęd | przedni | |
Masa własna/ładowność (kg) | od 1505/445 | od 1595/445 |
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) | 4756/1755/1618 | |
Rozstaw osi (mm) | 2700 | |
Przysp. 0-100 km/h (s) | 10,2 | 11,3 |
Prędkość maks. (km/h) | 206 | 195 |
Spalanie (wg EU; l/100 km) | 9,7/6,0/7,4 | 6,9/4,4/5,3 |
Fiat Croma — naszym zdaniem: cena czyni cuda
Jako nowa Croma nie była popularna i dzisiaj, po 12 latach od debiutu, kupicie ją nawet za 10 tys. zł. Trwałość nie jest zła, jednak wiele aut przejechało już 200 tys. km i więcej – szczególnie dotyczy to wersji z udanym dieslem 1.9 JTD. Na plus: tanie części i sporo aut z polskich salonów.